• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onbeveiligde cel, beveiligen tegen verplaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxpaynelive

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2013
Berichten
8
Beste lezer,

Ik heb een excelblad gemaakt met o.a. gegevens validatie. Alleen door een gebruikersfout kan de gegevensvalidatie stuk gaan.

Document-structuur:
In kolom A staat gegevensvalidatie voor cijfers
In kolom B staat gegevensvalidatie voor datums

- De cellen in deze kolommen moeten onbeveiligd zijn anders kan de gebruiker ze niet invullen.
- De cellen moeten wel beveiligd zijn tegen verplaatsen. (bij verplaatsen word de gegevensvalidatie mee verplaatst, en klopt de structuur van het document niet meer).

Ik wil graag dat de cellen beveiligd worden tegen verplaatsen.

Alvast bedankt.
 
Hoi Maxpaynelive,

Ik weet niet met welke Excel versie je werkt, maar het volgende kun je doen.

Gewoon de cellen in kolom A en B onbeveiligd laten. Dat is het eerste.

Ga nu naar in je menu naar "bestand"
Vervolgens naar "opties'
Vervolgens naar "geavanceerd"
en haal dan het vinkje weg bij Vulgreep en cellen slepen en neerzetten inschakelen.

Dan is je probleem met het slepen opgelost.

Mogelijk kun je ook voorkomen dat gebruikers kunnen knippen, plakken en kopiëren maar dit heb ik nog nooit getest.

gr Jos
 
Zet onderstaande code in ThisWorkbook om knippen of kopiëren te voorkomen.
Code:
Private Sub Workbook_SheetselectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
If Application.CutCopyMode = xlCut Or Application.CutCopyMode = xlCopy Then
   Application.CutCopyMode = False
  MsgBox "Je kan in dit bestand niet knippen of kopiëren"
End If
End Sub
 
Dankje dat wist ik niet eens : ), alleen helaas: hiermee schakel je het verslepen uit. Dit is nog niet wat ik wil want:

- Als ik hem dan op een andere pc open, is dat vinkje daar dan ook uitgevinkt?
- De ctrl x functie / ctrl c functie werkt gewoon nog. Hiermee kun je alsnog de gegevensvalidatie kapot maken.

Is dit niet mogelijk om met een macrofuntie op te lossen. Ik had zelf het volgende in gedachte:

Code:
Private Sub Worksheet_Calculate()
  if activecell.column = 1 Then
    With activecell.Validation
    "Hier juiste instelling voor gegevens validatie 
  end if
end sub

Het is erg omslachtig, voor elke gegevensvalidatie moet ik apart een code schrijven en voor elke cel in de betrefende kolom word deze macro uitgevoerd, terwijl dat alleen zou moeten bij een verplaatsing.
Kan dit makkelijker?
 
Laatst bewerkt:
Dankje dat wist ik niet eens : ), alleen helaas: hiermee schakel je het verslepen uit. Dit is nog niet wat ik wil want:

- Als ik hem dan op een andere pc open, is dat vinkje daar dan ook uitgevinkt?
- De ctrl x functie / ctrl c functie werkt gewoon nog. Hiermee kun je alsnog de gegevensvalidatie kapot maken.

Is dit niet mogelijk om met een macrofuntie op te lossen. Ik had zelf het volgende in gedachte:

Code:
Private Sub Worksheet_Calculate()
  if activecell.column = 1 Then
    With activecell.Validation
    "Hier juiste instelling voor gegevens validatie 
  end if
end sub

Het is erg omslachtig, voor elke gegevensvalidatie moet ik apart een code schrijven en voor elke cel in de betrefende kolom word deze macro uitgevoerd, terwijl dat alleen zou moeten bij een verplaatsing.
Kan dit makkelijker?

Even vanaf mijn mobiel.....
Er zijn in het menu optie nog meer zaken wat je aan en uit kunt zetten met een vinkje... volgens mij ook knippen en plakken. En wil je weten of het werkt? Kwestie van testen!
Gr Jos
 
Bekijk dit bestandje eens.
 

Bijlagen

  • AanUitZettenCopyPaste drag drop.xls
    40 KB · Weergaven: 208
Heb je mijn code niet geprobeerd?
 
Bedankt allen, beide oplossingen heb ik wat aan. Dit is wat ik zocht.

@HSV Nee ik had die nog niet geprobeerd. Ik had je bericht ook nog niet gezien (waarom weet ik neit). Maar heb net getest en hij werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan