Onder Ubuntu hoge CPU temperatuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie9

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.318
Hallo,

Ik wil graag Ubuntu naast Windows installeren. Om het te testen gebruik ik mijn externe HDD. Nu loop ik al een half jaar tegen een probleem aan wat ik niet opgelost krijg waardoor ik Ubuntu niet kan gebruiken. Ubuntu zorgt voor een hoge temperatuur van mijn processor.

Binnen Windows heb ik nergens last van en is de temperatuur tijdens browsen tussen de 40 en 50 graden. Maar wanneer ik Ubuntu draai is de laptop idle al 50 graden, en met browsen 60. Een game opstarten zorgt ervoor dat de CPU al 80 graden wordt. Binnen Windows wordt de laptop niet warmer dan 70 graden tijdens gamen. Gek genoeg is het CPU-gebruik niet hoger onder Ubuntu in vergelijking met Windows. De laptop wordt gewoon veel warmer onder Ubuntu met hetzelfde CPU-verbruik. Verder versnellen de fans gewoon mee betreft temperatuur. Net zoals binnen Windows.

Ik probeer op dit moment Ubuntu 14.10 Beta 2 (Release Candidate voor volgende maand) en deze heeft ook weer precies hetzelfde.

Ik heb al laptop-mode-tools geinstalleerd en dit heeft niets geholpen. De laptop staat daarnaast ook op een laptopstandaard met daaronder 3 80mm fans op 1800RPM en de laptop is volledig stofvrij. En nog geen resultaat:evil:.

Wat zijn dit voor'n rare fratsen? Waarom kan ik niet gewoon Ubuntu draaien zoals ieder ander:(?

Specificaties laptop
ASUS X53SD-SX209V
Intel Core i5-2450M
8GB RAM
NVIDIA GeForce 610M
Samsung 840 EVO 250GB
WD externe HDD (500GB)
Windows 8.1 Pro x64 met Media Center
Ubuntu 14.10 Beta 2

EDIT:

Een simpele game spelen (Team Fortress Classic) zorgt voor een CPU temperatuur van 75 graden. Na de NVIDIA-GPU uitgezet te hebben binnen de NVIDIA driver en de Intel in te schakelen zijn alle hoge temperaturen weg en is alles koel. Toch wordt de GPU niet warmer dan 50 graden tijdens die simpele game. Ik heb de laatste NVIDIA drivers.

Nu kan ik dus m'n NVIDIA-kaart niet gebruiken:(.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan