Ontbrekende gegevens aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wielh01

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Berichten
21
Ik heb een samenvoegquery moeten maken van 2 tabellen om de enkele van de tblklantgegevens en tblgezinsgegevens samen te voegen. Nu is in de query de status van de klant (meestal ouder bekend), maar de gezinsleden niet . De status kan Is of Was zijn staat in de kolom IsWas. Voorbeeld hieronder

IdNr Naam IsWas Rol geboortedatum

4343 Janssen Is Hoofdaanvrager 12-05-1960
4343 jan Janssen Kind 01-01-2000
4343 Ilse Janssen Partner 01-02-1967
4343 Gerrie Janssen Kind 01-01-2001

Hoe krijg ik het in een query of sql voor elkaar dat ik op basis van de hoofdaanvrager zijn status automatsich de status van de partner kinderen ingevuld krijg. Ik had zelf al gedacht aan een Lookup met terugrijpen naar voorgaande record. Het idnr hebben ze allen met elkaar gemeen.

Iemand anders heeft de database zodanig ingedeeld dat Hoofdaanvrager en gezinsleden in aparte tabellen staan en daar kan ik op dit moment niets aan veranderen.


bvd

Wiel Hecker
 
Die laatste zin is een beetje zorgwekkend, want het zou (veel) beter zijn als identieke entiteiten, en (al denken veel ouders daar anders over) kinderen zijn in essentie geen andere wezens dan ouders, en horen dus in dezelfde tabel thuis.
Daarnaast gaat een lookup je niet helpen, wellicht een bijwerkquery nog wel omdat je kunt koppelen op het koppelveld. Maar ik zou de db moeten zien (met dummy data uiteraard) om te vertellen hoe die query er uit moet zien.
 
Beste Octafish,


Bedankt voor snelle respons. Ik heb intussen zelf al doorgewerkt aan het vraagstuk en ben tot een -wellicht zijn er betere, maar voorlopig voldoet ie voor mijn doelstellingen- (nood)oplossing.

Ik heb nu van beide tabellen een normale selectiequery gemaakt en hiervan (beide selectieguery opgenomen in een nieuwe query samen.Hieruit vloeien alleen de namen van Kind en partner. Toen heb ik een samenvoegquery gemaakt van de samenquery met de queryrelaties

SELECT IdRel,SoortRelatie,Geslacht,IsWas,Voornaam,Achternaam,Geboren
FROM 1qryRelaties
where SoortRelatie = "Klant" or SoortRelatie ="Kind" or SoortRelatie = "Partner"
UNION SELECT RelGezin,GezinRol,GezinGeslacht,IsWas,GezinNaam,GezinAchternaam,GezinGeboren
FROM 1qrySamen
ORDER BY IdRel, SoortRelatie, Geslacht;

Het is misschien niet echt volgens de regels en niet erg elegant, maar volgens mij krijg ik hierbij de gegevens die ik nodig denk te hebben. Ik ben het met je eens dat alle gezinsleden misschien beter in een tabel konden staan of dat de opbouw van beide tabellen ongveer gelijk zou zijn, maar dit is wellicht iets voor later.

IdRel SoortRelatie Geboren Geslacht IsWas Achternaam Voornaam
4626 Kind 15-6-2009 m Is M
4626 Kind 1-7-2003 m Is M
4626 Kind 25-6-2015 M Is N
4626 Kind 1-7-1998 v Is F
4626 Kind 1-6-2006 v Is S
4626 Kind 1-7-2002 v Is S
4626 Kind 1-7-2001 v Is S
4626 Klant 1-7-1977 V Is M B

De namen heb ik vervangen door initialen omdat het een bestand is van een anbi instelling waar ik vrijwilligerswerk voor doe, maar het gaat zich me voornamelijk erom dat alle personen van een gezin in een tabel komen en dat ik kan selecteren op Is of Was. En dat is me denk ik gelukt hierbij.


in ieder geval bedankt voor je meedenken.

mvrgr

Wiel hecker
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan