Onverklaarbaar systeem uitval na gamen. Hulp gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dragonm8

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2005
Berichten
15
Sinds dit jaar heb ik last dat mijn pc op onverklaarbare wijze uitvalt. Dit gebeurd op een willekeurig moment en maakt niet uit wat ik met de pc doe. Pc is 3 jaar oud en heeft het op dezelfde plek eerst 2 jaar prima gedaan.

Het vreemde is alleen dat dit gebeurd na een game sessie. Dit is niet tijdens het gamen of erna maar een van de volgende dagen (1-3). Als ik mijn pc niet gebruik om te gamen heb ik nooit last van uitval.
Verschillende onderdelen zoals de videokaart en voeding zijn RMA geweest bij de leverancier zonder dat daar iets uit kwam. Het complete systeem is ook bij een computerwinkel voor controle geweest. Hier doet alles het na behoren en valt de pc tijdens of na het gamen niet uit.
Zelf na 3 weken testen bij de computerwinkel verder er geen problemen gevonden.

Na die 3 weken testen zonder uitval ben ik weer begonnen met gamen.
Op maandag en dinsdag totaal 5 uur. Op woensdag na de pc een uur gebruikt te hebben alleen om te surfen viel hij weer uit.
Na een uitval is het ook niet mogelijk om de pc weer op te starten. Meestal laat ik hem dan een paar uur of dagen met rust en doet hij het wel weer.


Dit is mijn systeem:
⦁ LiteOn iHAS324 - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 24x24x12x - Serial ATA - intern - 5.25" - zwart
⦁ Cooler Master CM 690 II Advanced - Midtowermodel - ATX ( EPS12V/ PS/2 ) - zwart - USB/eSata/Audio
⦁ WD Caviar Black WD5002AALX - Vaste schijf - 500 GB - intern - 3.5" - SATA-600 - 7200 tpm -buffer: 32 MB
⦁ Intel Core i5 2500K / 3.3 GHz - LGA1155 Socket - L3 6 MB - doos € 186,12
⦁ Corsair Vengeance - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V
⦁ Crucial m4 - Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5" - SATA-600
⦁ Corsair Enthusiast Series Modular TX750M - Voeding (intern ) - ATX12V 2.31/ EPS12V 2.92 - 90-264 V wisselstroom V - 750 Watt -
⦁ ASRock Z68 Extreme3 Gen3 - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - Z68
⦁ Cooler Master Hyper 612S - Koeler voor processor - (Socket 775, Socket 1156, Socket 1366, Socket 1155 )
⦁ Creative X-fi extreme music
⦁ VGA Club3D Radeon R9 280X royalQueen 3GB
⦁ Western Digital 80 GB - HDD ( word alleen gebruikt voor back-upbestanden )

Dit gebruik in in combinatie met:
⦁ Logitech G15 toetsenbord
⦁ Logitech G502 muis

Besturingssysteem:
⦁ Windows 10

Probleem was hetzelfde met Windows 7


Oc heb ik niet gedaan. Temperaturen en % gebruik met of zonder gamen zijn normaal. Prime geeft ook geen error. Twee verschillende stekkerblokken uitgetest met en zonder aarding. Alle updates geïnstalleerd. Ook oudere versies uitgeprobeerd zonder ander resultaat.

Iemand tips wat ik nog kan uitproberen? Dit probleem is nu ongeveer een jaar. Ik heb tussendoor 4 maanden niet gegamed en toen is hij 0 keer uitgevallen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
 
Probeer eens zonder die creative x-fi music klink misshien rar maar probeer het is. En is je systeem stof vrij? En probeer eens een andere video kaart
 
Probeer ook eens iets als dit:
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Dat is geen game maar wel een burn-in test voor je videokaart en zal hem maximaal belasten. Het kan nl een temperatuurprobleem zijn wat niet altijd optreedt (en computerwinkels zijn geen echte gamers ;) )
En met deze tool wordt je videokaart echt maximaal aan het werk gezet.
Dan zie je vanzelf of het systeem ook uitvalt. ANders zijn er ook soortgelijke burn-in tests voor cpu's waarmee je ook die maximaal belast en dan kunt kijken wat er gebeurt.
 
Inmiddels de voeding toch maar vervangen en het probleem is opgelost. Bedankt voor de reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan