• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op een na grootste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vandelx10

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
13
Goedemorgen,

Ik probeer met behulp van de grootste formule de op een na grootste te vinden.
Hiermee bedoel ik dat in de grafiek hieronder de grootste score 100 is (van Jan), maar de op een na score (ook 100) van John is.

Als ik dan met de grootste formule en de index formule de naam John te vinden, gaat excel steeds terug naar Jan.

Ik hoop dat ik het zo helder heb omschreven.
Iemand een idee?

Jan 100
Kees 90
Piet 11
Hein 88
John 100
Daan 10
Gijs 89
 
Waarom is de 100 van Jan meer waard dan die van John? Ze zijn gelijk... (dus 100 is niet de op-1-na-hoogste waarde in mijn optiek)

Als je toch wilt sorteren bij gelijke waarden kun je twee dingen doen:
1. Een klein getal bij elke waarde optellen of ervan aftrekken, zodat je unieke waarden krijgt. Daarmee kun je dan sorteren of zoeken.
2. De functie RANG.GELIJK gebruiken en daarop sorteren, of zelfs direct sorteren van hoog naar laag op score. Ook dan krijg je gewenste resultaten.
 

Bijlagen

  • vb_Vandelx10 (AC).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 30
Hoi Alexcel,
Hartstikke bedankt. Je hebt gelijk dat de ene waarde van 100 net zo groot is als de andere, maar in dit geval is dat verder prima.
Bedankt voor je hulp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan