Open Explorer via VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJKoolschijn

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2014
Berichten
51
Hallo,

Wil een programma maken waarbij ik een document selecteer (waar mijn bron gegevens in staan), en daaruit spullen haal om verder te verwerken.
Heb al tal van VBA programmas gemaakt maar dat was allemaal binnen dezelfde excel en werd gestart door een button.......

Nu loop ik al heel snel vast. Zie online allerlei mogelijkheden om via tal van codes met VBA explorer te openen, maar hoe ziet mijn excel bestand er dan uit..... Ik heb even geen idee wat ik daarin moet plaatsten om dat te creeren.

Zou iemand mij opweg willen helpen met hoe ik dit doe. Liefst aan de hand van een voorbeeld excel / vba.

Alvast mega bedankt,

mvg Maarten
 
Maarten,

Ik vind je vraag wat onduidelijk maar ik probeer er wat van te maken.
De code om een document te kunnen selecteren met Explorer :
Code:
Public Sub TestExplorer()
    Dim inputFileDialog As FileDialog
    Dim sGekozenBestand As String

    Set inputFileDialog = Application.FileDialog(msoFileDialogOpen)

    With inputFileDialog
        .Title = "Selecteer bestand"
        .AllowMultiSelect = False
        If .Show = False Then Exit Sub
        sGekozenBestand = .SelectedItems(1)
    End With

    Workbooks.Add sGekozenBestand

End Sub
Het bestand staat nu in de variabele sGekozenbestand, deze wordt met workbook.add geopend.

Ik zet dit soort codes graag in een aparte module en maak een knop aan die verwijst naar de code.
Op zich allemaal redelijk standaard dus ik begrijp je probleem verder niet.

Veel Succes.
 
Bedankt voor je reactie.

Sorry voor de onduidelijke vraag. Zal hem proberen verder / beter uit te leggen.

Zoals jij hem nu gemaakt hebt, gebruik je dus een knop om dit alles te activeren.... das handig
Kun je dan ook het gekozen bestand naam (de C:data..... ) laten weergeven nadat je hij gekozen is?

Alvast super bedankt voor je reactie zover.

mvg Maarten
 
Wederom bedankt voor je antwoord,

Kan hier inderdaad al veel mee.

Mijn gedachten is dat ik meerdere excel bestanden laat openen, en dat tal van data uit die bestanden in een bestand laat zetten.

Daarom, als ik deze knop herhaal wil ik eigenlijk erachter laten weergeven wat nu daadwerkelijik geselecteerd is..... (voorkomt fouten).

Maar ga nu even knutselen met hetgeen je gestuurd hebt.

bedankt.

Maarten
 
Maarten,

Bij de methode die we tot nu toe hebben gebruikt krijg je de mogelijkheid om een of meerdere bestanden
aan te wijzen en te openen. Als het echter veel bestanden zijn is het veel makkelijker om een andere methode
te gebruiken die alle bestanden in een subdirectory afloopt en deze achter elkaar opent.

Voorbeeld:

Code:
Public Sub TestDir()

Dim sCurBest As String
Dim sBestnaam As String
Dim sPath As String

sCurBest = ActiveWorkbook.Name
sPath = "C:\Excelbestanden\Data\"

sBestnaam = Dir(sPath & "*.xls?", vbNormal)
Do While sBestnaam <> "" And sBestnaam <> sCurBest
    Workbooks.Add sBestnaam                         'Openbestand
    Workbooks(sBestnaam).Sheets("Data").Range("A1:D24").Copy _
        (Workbooks(sCurBest).Sheets("Data").Range("A1").End(xlDown).down) 'Kopieer gegevens uit bestand
    Workbooks(sBestnaam).Close                      'Sluit bestand
    Dir                                             'Ga naar volgend bestand.
Loop
    
End Sub

Veel Succes.
 
Bedankt voor het meedenken

Maar die eerste variant is voor mij beter bruikbaar.
Ben alleen nog aan het rotzooien om in jou vb zeg maar de bestands naam of bestand route weer te laten geven.

Dacht dit is wel te doen, maar sta iedere x verbaasd met welke tools sommige "programmeurs" hier welke. Misschien toch maar eens een cursus gaan volgen.

thx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan