• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

[opgelost] Kolommen en rijen automatisch verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frits1969

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2009
Berichten
64
Hallo allemaal,

ik wil op Blad1, namen onder elkaar zetten. Deze tel ik dan met =AANTALARG('Blad1'!A:A).
Ik wil op Blad2 zowel kolommen als rijen verbergen op basis van het getelde aantal.

Als ik er 3 geteld heb, dan wil ik rij 5, 6 en 7 verbergen. Maar dan ook kolom E, F en G

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Alvast bedankt allemaal.

Met vriendelijke groet,
Frits van Leeuwen
 
Laatst bewerkt:
Frits, euhh. Voorbeeldje van de fiets gevallen.
 
Ja sorry... ik had harde wind tegen.

Op Blad1 heb ik in in kolom A de 3 namen Jan, Piet en Kaas
Op Blad2 heb ik een raster van (nu 6 rijen en kolommen, maar dat mogen er ook meer zijn) waar ik dan 3 rijen en 3 kolommen van het raster wil weergeven.

Als ik op Blad1 een naam in kolom A toevoeg, wil ik 4 rijen en 4 kolomen tonen.
zo ook met 5 of 6 namen
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
ik snap niet waarom je vraagt om rijen te verbergen.
of je voorbeeld is niet duidelijk genoeg.

Afijn. Ik heb een iets andere insteek genomen.
Afhankelijk van de ingevulde namen worden in de kolommen en rijen de namen neergezet en met voorwaardelijke opmaak worden de cellen waarbij de naam in de rij en kolomkop gelijk is zwart gemaakt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld(2).xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 14
Deze techniek kende ik nog niet.
Ik ga eens kijken wt ik er mee kan.
Bedankt.
 
ik snap niet waarom je vraagt om rijen te verbergen.
of je voorbeeld is niet duidelijk genoeg.

Afijn. Ik heb een iets andere insteek genomen.
Afhankelijk van de ingevulde namen worden in de kolommen en rijen de namen neergezet en met voorwaardelijke opmaak worden de cellen als de naam in de rij en kolomkop gelijk is zwart gemaakt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld(2).xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 18
Ik denk dat je het goed begrepen had.
Wat ik me nu nog afvraag is: Hoe krijg je het voorelkaar dat dat zwarte blokje ook zo verspringt? Want dat kan ik niet terug vinden.

Mijn gedachte was om een compleet raster aan te bieden, maar dat dan de rijen en kolommen wegvallen die niet van belang zijn. Als ik het dan ga afdrukken, neemt het niet onnodig veel witruimte in beslag.

Ik wil de namen op een eigen tabblad plaatsen. Daarna doet excel de rest. Dus Excel bedenkt dan voor me hoe groot de poel is en zet de poel dan neer.
Later wil ik dan ook de wedstrijden uit de poel kunnen aanbieden. Al dan niet van meerdere poels bij elkaar.
 
De zwarte blokjes zitten onder voorwaardelijke opmaak.

Dat vind je Start Menu > "voorwaardelijke opmaak" onder stijlen (zie ook afbeelding)

Door een EN-functie test ik op de naam in kolom E en rij 1 overeenkomt en of een van die cellen niet leeg is. Met de $ tekens in de formule op de juiste plaats zet je ofwel de kolom vast $E test alleen kolom E maar het rijnummer wijzigt wel ,
$1 test alleen rij 1 terwijl kolom letter wel wijzigt als je naar een andere kolom.
en ik laat alle cellen testen in het bereik F2:M18. (van toepassing op) maar uiteindelijk bepaal je dat helemaal zelf hoeveel kolommen en rijen de voorwaardelijke opmaak getest wordt.

(vind voorwaardelijke opmaak altijd lastig in woorden uit te leggen) dus ook maar even via een screenshot. )
 

Bijlagen

  • VO zwarte cellen.png
    VO zwarte cellen.png
    67,8 KB · Weergaven: 19
Heel erg bedankt.
Je had het al heel goed uitgelegt, maar met de print screen er bij is het nog duidelijker.
Dan hou ik over hoe ik de overtollige witte ruimte weg kan krijgen. Dus de kolommen en de rijen die niet gebruikt worden.
 
Heb je hier iets aan ?
Wel met VBA
 

Bijlagen

  • RijKolom_verbergen.xlsm
    26,5 KB · Weergaven: 28
Ik heb de indruk dat jij dingen verbergen als handig ziet. maar dat zijn juist in excel complexe handelingen als het automatisch moet.
Maar met opmaak en vooral voorwaardelijke opmaak kun je al heel veel regelen en sturen zonder dat je aan structurr van excel zelf komt.

Ik heb extra voorwaardelijke opmaak regels toegevoegd die met behulp van randen en accentkleuren helpt om het werkgebied af te bakenen

zie bijlage
 

Bijlagen

  • Voorbeeld(2) mex extra opmaak.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Tot die conclusie was ik ook al gekomen.
Andere optie met VBA
op Blad 1
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A1:A10")) Is Nothing Then
    With Blad2
        .Range("A1").CurrentRegion.Clear
        .Range("A2:A11").Value = Blad1.Range("A1:A10").Value
        .Range("B1:K1").Value = Application.WorksheetFunction.Transpose(Blad1.Range("A1:A10").Value)

        i = Application.CountA(Range("A1:A10"))
        jj = 2
        For j = 2 To i + 1
            .Cells(j, jj).Interior.Color = vbBlack
            jj = jj + 1
        Next
        .Range("A1").CurrentRegion.Borders.ColorIndex = 0
    End With
End If
End Sub
 

Bijlagen

  • RijKolom_verbergen(2).xlsm
    27,6 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Albert en roeljongman, bedankt voor de toevoeging.
Ik heb weer een hoop geleerd van excel.
Ik denk dat ik de VBA variant verkies. De variant met Worksheet_change lijkt mij wel goed te kunnen helpen.

Vaak los ik dit soort vraagstukken op in Access, maar dit vond ik beter passen in Excel. Met VBA heb ik binnen Excel nog niet zo veel ervaring, maar met de ervaring die ik in Access heb, kom ik vast een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan