• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oppervlak binnenste deel grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcs51mc

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
386
Hallo,

Ik zou graag de oppervlakte van het binnenste deel van de grafiek berekenen.
Oppervlakte uit een reeks XY coordinaten is "piece of cake"
Maar ik heb geen idee hoe ik de binnenste XY coordinaten uit de volledige verzameling kan filteren.
Iemand een idee??

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!

Bekijk bijlage ExtractInnerPoints.xlsx
 
een voorzetje richting oppervlakte met met integralen, met een draaitabel, gegroepeerd per 5 eenheden op de x-as zoek je de kleinste positieve en de grootste negatieve waarde voor Y
blijkbaar mag je dan maar voor de x-waarden tss -140 en +140 integreren in die stapjes van 5
Zo zou ik dus op een oppervlakte van ongeveer 72.000 komen.
Misschien moet je die 2 curven nog een beetje opschonen om nog correcter te worden.
 

Bijlagen

  • ExtractInnerPoints.xlsx
    152,1 KB · Weergaven: 35
Neen, neen die curves zijn al schoon genoeg :evil:

Eigenlijk moet ik dat in iets anders dan Excel gebruiken, dus je oplossing met de draaitabel kan ik niet gebruiken.
Wat ik wel kan gebruiken is de methodiek van min en max Y voor groepjes X data.
Dat heeft een belletje doen rinkelen of een lichtje doen opkomen :thumb:

Ipv van X/Y coördinaten zet ik eerst de data om naar polaire coördinaten
Sorteer vervolgens alles in oplopende Teta waardes
Zoek dan de kleinste r in een venster, je gebruikte 5, deze kan je hier instellen via cel J1 (tussen 10 en 150)
Vervolgens alle dubbele r en Teta der uit
Als laatste de oppervlakte via de "Gauss's area formula" en klaar is Kees.


Merk op dat Auto calculation af ligt in de sheet, dus na wijziging even F9 drukken!


Bedankt cow18 om mij op het juiste pad te zetten ! :thumb: !

Bekijk bijlage ExtractInnerPoints-Solved.xlsx
 
Laatst bewerkt:
ik zie dat het verschil tss mijn ruwe benadering en jouw versie iets van 1.2% is, dat valt best mee, al zeg ik het zelf.
Dat idee van die polaire coordinaten kan ik smaken.
Dat blad op handmatig berekenen zetten, dat zal wel door die vele matrixformules komen om aan die gesorteerde data te komen, dat had misschien eenvoudiger gekund, maar ja, je oplossing gaat straks toch buiten excel toegepast worden, dus eventjes niet van belang.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan