• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelfout in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Foexie

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2015
Berichten
5
Hallo iedereen.

Ik heb een probleem in excel en wellicht kan iemand van jullie mij helpen. Ik ben een factuur in excel aan het maken zodat ik straks alleen nog maar de getallen in hoef te vullen en dat excel dan automatisch de getallen uittelt. Het is een vrij ingewikkeld verhaal.
We werken met 24uurs diensten (Bij het salaris word dus altijd uitgegaan van 24uur.) werk je minder dan krijg je dus bijvoorbeeld maar 18 van de 24 uur betaald.(altijd uitgaand van hele uren) dit heb ik al voor elkaar. Dan moet ik nog kilometers factureren. Hier gaat het ook nog goed.
Als laatst heb ik nog losse diensturen. deze worden uitbetaald per minuut. Nu heb ik een formule in excel ingevoerd waarmee mijn minuten automatisch omgezet worden in uren dit telt hij ook goed uit. achter deze 3 verschillende dingen komt dus een totaal bedrag. maar zodra ik deze bedragen bij elkaar optel maakt excel een optel/afrond fout van 1 eurocent. bijvoorbeeld van 78.45+51.65+19.00 maakt hij 149.09 terwijl dit echt 149.10 is.

Voor de minuten naar uren heb ik deze formule: =ALS(F26="n.v.t.";"";G26*(F26/60))
Voor de 24uurs diensten heb ik deze formule: =F18*G18
Voor de kilometers heb ik deze formule: =F34*G34

dan laat ik nog alle getallen bij elkaar optellen via deze formule: =SOM(H18:H40)
Ten slotte wil ik nog melden dat het echt in het stuk zit waar van de minuten uren gemaakt worden want als ik hier meerder regels invoer dan rond hij soms naar boven verkeerd af en soms naar onder. als ik bij de kilometers of de 24uurs diensten extra regels invoer dan telt hij het wel correct op.

hopelijk snapt iemand wat ik bedoel want het is nogal een ingewikkeld verhaal, en kan iemand mij snel een passend antwoord geven.

m.v.g. Robert
 
Ik ontdek zojuist nog een foutje.:confused:
Ik heb met de formule: # ???/24 een breuk in de celeigenschappen gezet die altijd van ?/24 uitgaat. Dit alles werkt goed van 1/24 tm 23/24 maar zodra ik hem 24/24 noem maakt excel er automatisch 1 van. dit is dus niet mijn bedoeling. Hier moet 24/24 blijven staan. is dit mogelijk? iemand een oplossing?
m.v.g Robert Vossen
 
Bekijk bijlage 226473

hopelijk kunnen jullie hem openen. het probleem met de breuk heb ik zelf al kunnen verhelpen. dus ik kan nu 24/24 typen. het optel probleem kan ik nier verholpen krijgen.
 
mod edit: attachement verwijderd ivm privacy gevoelige info

Volgens mij heb ik nu het hele bestand erin gepropt. Ik heb al een excel 2013 versie dus hopelijk kunnen jullie hem openen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Functie afronden gebruiken:
Code:
=ALS(F26="n.v.t.";"";AFRONDEN(G26*(F26/60);2))
etc.
 
Begin eens de privacy gevoelige informatie weg te halen.

Edit: optelling komt bij mij gewoon op € 149,09 uit...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan