• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen per jaar / per week

Status
Niet open voor verdere reacties.

Std

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2015
Berichten
102
Beste Helpmij,

Ik zoek een formule om per week/jaar het totaal te berekenen.
Als bijlage heb ik een voorbeeld van excel bestand toegevoegd. Wie heeft raad?
 

Bijlagen

  • UItgaven per jaar & week.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 24
Kan je toch gewoon met een draaitabel doen? Heb je geen formules voor nodig. Wél die onnodige lege kolommen voor Uitgaven er uit halen, want anders worden die niet meegenomen in de draaitabel.
 
draaitabelleke
 

Bijlagen

  • UItgaven per jaar & week.xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 26
mijn dank voor jullie ideeën!
Ik wil het graag m.b.v. een formule i.p.v. met draaitabel.

Ik kom er met deze formule niet uit: =som.als(C2:C18;C2:C18;B2:B18;J8;H2:H18)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je ook een kolom voor jaar toevoegt net als voor week.

dan kom je op

Code:
=SOMMEN.ALS($H$2:$H$18;$A$2:$A$18;K$7;$B$2:$B$18;$J8)

Als je meer dan 1 criterium hebt moet je de sommen.als ipv som.als formule gebruiken.
 

Bijlagen

  • Kopie van UItgaven per jaar & week.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 24
Hoi, Dat komt in de buurt, zou graag de kolom voor jaar weglaten, ik zal nog even googlen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is toch een lege kolom? Kan je net zo goed wel wat inzetten.

En anders
Code:
=SUMPRODUCT((YEAR($C$2:$C$18)=K$7)*($B$2:$B$18=$J8)*($H$2:$H$18))
Zelf zou ik een tabel en een draaitabel gebruiken zoals al in #3 staat.

Week 53 hoort bij het jaar 2020. En anders ben je Appels met Ruimen aan het vergelijken
 
Het wordt een joekel van een somproduct-formule zonder hulpkolom !
Toch nog even een nieuwe bijlage gepost, het kon anders begin december fout gaan met het jaartal
 

Bijlagen

  • UItgaven per jaar & week.xlsx
    23,1 KB · Weergaven: 13
Hoi, Dat komt in de buurt, zou graag de kolom voor jaar weglaten, ik zal nog even googlen.

Omdat je week 53 wilt splitsen per jaar heeft die kolom ook visuele aandachtswaarde. Het helpt de gebruiker te zien waar de "knip" wordt gelegd in optellingen.
Als je alleen weeknummers toont zal de gemiddelde gebruiker aannemen dat week 53 als geheel wordt gezien.

En in dit geval houdt het de formules ook nog een stuk eenvoudiger.
 
wat een onzin, de januari-dagen van week 53 horen bij het voorgaande jaar, net zo als de decemberdagen van week 1 bij het volgende jaar behoren.
Als je aan een redenering begint, dan moet je de lijn doortrekken.
Straks kom je met de opmerking dat één en ander niet klopt.
Zie bijlage, het aantal dagen per jaar in de weken 1, 52 en 53.
Normaal verwacht je er exact 7 in de weken 1 en 52, niet dus !!!

Het is dus "jaar+weeknummer"
 

Bijlagen

  • std.xlsx
    1,3 MB · Weergaven: 19
wat een onzin"


Ik mijn onzin, jij de jouwe.. Zullen we elkaars antwoorden gewoon respecteren?

zo raar is wat ik gedaan heb nu ook weer niet.
Ik heb namelijk niks meer gedaan dan een formule bedenken die de tellingen weergeven die de vraagsteller als gewenst resultaat waren opgegeven.
Of dat logisch is of niet is voor rekening (en risico) van de vraagsteller.

Verder geen behoefte aan discussie met jou over de werking van de kalender..
 
ik heb het over de onzin van de logica van de ISO-week of het amerikaanse systeem niet volledig te volgen.
Straks tel je totalen voor week 1 met dagen in januari en in december,
Dan pas ben je een knoeier, dat is geen punt van discussie, dat is een vaststelling.
 
Heren / dames,

Ik begrijp jullie ten dele, maar de gegevens dit het betreffen "staan al" in een draaitabel. Nu wil ik het graag in een andere tab een overzicht van de uitgaven per week/jaar. Een formule met een verwijzing naar het draaitabel is niet zo eenvoudig?
 
zie bijlage.
Het werkt het eenvoudigst als je in de cel waar je een bedrag uit je draaitabel wilt hebben, je op de "+" of "=" klikt om een formule te openen en daarna op een bepaalde cel in je draaitabel (die eventueel op een ander werkblad staat) klikt en daarna enter.
dan krijg je bv. deze formule
Code:
=+DRAAITABEL.OPHALEN("Uitgaven";$P$1;"jaar";[COLOR="#FF0000"]2021[/COLOR];"Week";[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR])
Eigenlijk wil je daarna dat rode jaartal en weeknummer vervangen door 2 cellen, zoals in het gele bereik, dan wordt het dit met nog een als.fout er rond, voor het geval je een combinatie jaar-week vraagt, die niet in de draaitabel staat.
Code:
=[COLOR="#FF0000"]+ALS.FOUT([/COLOR]DRAAITABEL.OPHALEN("Uitgaven";$P$1;"jaar";[COLOR="#FF0000"]P22[/COLOR];"Week";[COLOR="#FF0000"]Q22[/COLOR]);[COLOR="#FF0000"]"fout")[/COLOR]
 

Bijlagen

  • UItgaven per jaar & week (1).xlsx
    23,1 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
zie bijlage.
Het werkt het eenvoudigst als je in de cel waar je een bedrag uit je draaitabel wilt hebben, je op de "+" of "=" klikt om een formule te openen en daarna op een bepaalde cel in je draaitabel (die eventueel op een ander werkblad staat) klikt en daarna enter.
dan krijg je bv. deze formule
Code:
=+DRAAITABEL.OPHALEN("Uitgaven";$P$1;"jaar";[COLOR="#FF0000"]2021[/COLOR];"Week";[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR])
Eigenlijk wil je daarna dat rode jaartal en weeknummer vervangen door 2 cellen, zoals in het gele bereik, dan wordt het dit met nog een als.fout er rond, voor het geval je een combinatie jaar-week vraagt, die niet in de draaitabel staat.
Code:
=[COLOR="#FF0000"]+ALS.FOUT([/COLOR]DRAAITABEL.OPHALEN("Uitgaven";$P$1;"jaar";[COLOR="#FF0000"]P22[/COLOR];"Week";[COLOR="#FF0000"]Q22[/COLOR]);[COLOR="#FF0000"]"fout")[/COLOR]

Na wat gestoei is het nu volledig naar mijn zin, nog beter dan verwacht zelfs met de tip van cow18:d
 
Wat is de noodzaak om een volledig bericht te quoten?
 
Voor wie dan? 2 identieke berichten onder elkaar plaatsen is nogal nutteloos.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan