• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opvragen informatie database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lscheeper

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2016
Berichten
7
hey,

momenteel ben ik bezig met een database om bepaalde gegevens bij te houden.
en hoewel ik er aardig uitkom zit ik enorm vast.
wat ik graag zou willen is dat ik bepaalde gegevens op kan vragen (dmv invullen van 1 cel) zodat ze verwerkt kunnen worden in een formulier.

de gegevens staan in kolommen:
projectnummer
productvolgnummer (3 losse kollommen)(bestaande uit een jaarlijks volgnummer (15=2015, 16=2016), het laagste en het hoogste onafgebroken volgnummer (doorlopend per jaar bv: Jaar16product0534t/m0978 of Jaar15product0045t/m0321))

het probleem hierbij is is dat de projecten en de al gekoppelde volgnummers soms de jaren overbruggen, wat wil zeggen dat binnen een project het jaarlijks volgnummer kan afwijken.
hiernaast komt het voor dat de opeenvolgende volgnummers binnen een project onderbroken worden door andere projecten. dus de volgnummers binnen een project kunnen lopen van 1 tot 50, van 60 tot 80, etc.

het 2e deel van mijn vraag is hoe ik binnen excel ervoor kan zorgen dat als er meerdere van deze losse oplopende volgnummerseries zijn ze op een formulier komen te staan onder elkaar, bijv:
Jaar15product0001t/m0020
Jaar15product0030t/m0080
Jaar16product0005t/m0028
etc.

momenteel is er enkel de ruimte op het formulier voor een oplopende volgnummerserie, de vraag dus hoe excel zelf de extra rijen kan aanmaken met daarin de opgevraagde gegevens.

als laatste misschien een vraag die hier vaak genoeg voorbij is gekomen, maar ik het antwoord op niet heb kunnen vinden. hoe kan ik een afbeelding verankeren op een locatie in excel (bijv aan een bepaalde cel/de hoek van een cel kleiner dan de afbeelding)?

bijlage: Bekijk bijlage test.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Je voorbeeldbestand is niet meegekomen...
 
Het meest simpele is gebruik maken van de filterfunctie.

Groet
 

Bijlagen

  • test-2.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 26
Het meest simpele is gebruik maken van de filterfunctie.

Groet

klopt, dan krijg ik de volgnummers per project en type. maar hoe krijg ik dan excel zover dat de opgevraagde volgnummers ipv in 4 cellen naast elkaar in 1 cel komen te staan, en hiernaast dat als er meerdere volgnummergroeperingen deze onder elkaar komen te staan (dit laatste het liefst gesorteerd).

wat ik zoek is een dat door middel van een opvraagactie (invoeren klantnummer en producttype) hij alle gerelateerde gegevens (alle verschillende volgnummergroeperingen) onder elkaar zet, zoals in mijn voorbeeld in de bijlage.
 
Wat is daarvan nou het voordeel ?

Je kunt sowieso de kolom met 't/m' verwijderen.
Ook kolom 'Land' is overbodig.

NB. Gebruik altijd kolom A en rij 1
 
Laatst bewerkt:
Wat is daarvan nou het voordeel ?

Je kunt sowieso de kolom met 't/m' verwijderen.
Ook kolom 'Land' is overbodig.

NB. Gebruik altijd kolom A en rij 1

het voordeel is dat de gegevens dan automatisch ingevoerd kunnen worden in een formulier voor de klant.
nu moet dit nog met de hand worden gedaan, als het mogelijk is zou ik dit graag automatiseren

en my bad dat ik niet gelijk begon bij A1
 
je kunt toch een kolom maken waarin die gegevens aan elkaar gekoppeld zijn ?

PHP:
= A2&B2&D2
 
Misschien is een draaitabel een optie.
zie blad 2

Groet
 

Bijlagen

  • test-2A.xlsx
    20,9 KB · Weergaven: 17
een gerelateerde vraag, is het mogelijk om de getalnotatie zo te maken dat in 1 cel in plaats van 15DN384t/m389 ik 15DN0384 t/m 0389 te zien krijg?
 
PHP:
=A2&TEXT(B2;"0000 ")&C2&TEXT(D2;" 0000")

eventueel TEXT aanpassen in TEKST
 
Hierbij nieuw bestandje

Groet
 

Bijlagen

  • test-2B.xlsx
    20,8 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan