• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opvullen tot 5000

Status
Niet open voor verdere reacties.

FraRun

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
5
Hallo,

Ik ben op zoek naar een formule waarbij het volgende wordt berekend:

10x artikel 1 prijs 1,00
5x artikel 2 prijs 1,50
3x Artikel 3 prijs 4,00

Maximaal te besteden 8,50

Het resultaat moet zijn: 1x artikel 3, 2x artikel 2 en 1x artikel 1. Daarnaast moet het overig aantal artikelen nog in een aparte kolom worden weergegeven.

Dit is maar een eenvoudig voorbeeld. in werkelijkheid gaat het over 5 producten met 5 verschillende prijzen.

Ik kan het niet beter uitleggen ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen.
 
Het resultaat moet zijn: 1x artikel 3, 2x artikel 2 en 1x artikel 1.
Waarom???

Wat is er mis met 7x artikel 1 en 1x artikel 2??? Ofwel... Dit blijft mensenwerk!

Groet, Leo
 
Ja klopt maar het gaat mij ook om de overige artikelen waarmee ik verder wil rekenen
 
Ja klopt maar het gaat mij ook om de overige artikelen waarmee ik verder wil rekenen
WAT zijn dan de overige artikelen? Jij en ik hebben nu al een verschil in gebruikte artikelen. Waarom kan je dit niet met de hand uitzoeken? Maak een kolom met het aantal, een kolom met het bedrag per stuk, een kolom met artikelomschrijving en een kolom met totaal. In die laatste laat je gewoon kolom 1 met 2 vermenigvuldigen. Zet een teller op die laatste kolom en hou bij hoeveel je aan het uitgeven bent. Dan heb je zelf altijd de vrije keuze in je aankopen. Sommige dingen moet je niet door een computer laten doen (maar DAT is mijn bescheiden mening!).

Groet, Leo
 
Ik heb een bestandje toegevoegd waaruit ik het geprobeerd heb om alles concreter en duidelijker te maken. Graag een reactie
 

Bijlagen

  • voorbeeld programma.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 27
Misschien heb je iets aan onderstaand bestandje als voorbeeld.
Ooit eens in elkaar gezet voor iemand.
Welke biljetten of muntstukken passen in het opgegeven bedrag.
 

Bijlagen

  • 22-10-09 opvullen.xls
    30 KB · Weergaven: 29
Hey,
Ik begrijp dat je zo weinig mogelijk artikelen wilt, van elk artikel tenminste 1 en totale waarde dicht bij 5000?
Heb je al eens iets geprobeerd met de functie OPLOSSER?
Groet, Klaasaathome
 
Nee het mogen ook meerder artikelen zijn van 1 waarden.
Het blijft moeilijk op het duidelijk uit te leggen maar zoals weergegeven in bovenstaand excelbestand hoop ik het duidelijk genoeg te hebben gemaakt.
 
Oke,
Dus je wilt aangeven hoeveel artikelen 1, 2 en 3 je gebruikt en ook hoeveel je overhoudt


Bijvoorbeeld:
10 stuks artikel 1---->1 x artikel 1 gebruikt en dus 9 x over; gebruikt bedrag 1 euro
5 stuks artikel 2 ---->2 x artikel 2 gebruikt en dus 3 x over; gebruikt bedrag 3 euro
3 stuks artikel 3 ---->1 x artikel 3 gebruikt en dus 0 x over; gebruikt bedrag 4 euro
Totaal 8.00 euro rest 50 cent

10 stuks artikel 1---->1 x artikel 1 gebruikt en dus 9 x over; gebruikt bedrag 1 euro
5 stuks artikel 2 ---->5 x artikel 2 gebruikt en dus 0 x over; gebruikt bedrag 7.50 euro
3 stuks artikel 3 ---->0 x artikel 3 gebruikt en dus 3 x over; gebruikt bedrag 0 euro
Totaal 8.50 euro


:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Beste FraRun ;)

Zie mijn voorbeeld eens met de medewerking van HSV.
Deze kijkt eerst hoeveel keer het hoogste bedrag mag genomen worden en zo naar het kleinste bedrag.

Als je het anders wil dan zou je het handmatig moeten doen, tenzij er nog iemand een voorstel heeft.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • voorbeeld (Danny147).xls
    28,5 KB · Weergaven: 22
Heeft iemand al een idee hoe ik dit probleem kan oplossen??
 
Beste FraRun ;)

Zijn de gegeven oplossingen niet goed of komen ze aardig in de buurt, zoja welke ?

Groetjes Danny. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan