Opzet nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Wat denken jullie van onderstaande opzet? Geluidsarm, heel snel, voldoende aansluitingen? Fouten?

Intel Core i9 13900KF

MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI (8x USB, 2x USB-C)

Kingston Fury Beast Black 64GB DDR5 5600Mhz CL40

Gigabyte Nvidia Geforce RTX4060Ti Eagle 8GB
Gewenste aansluiting voor minimaal 3 beeldschermen of meer

1x SSD 1TB Samsung M.2 PCI-E NVMe Gen4 990 PRO Basic retail

2x SSD 2TB Samsung M.2 PCI-E NVMe Gen4 980 PRO Basic retail

Cooler Master MWE Gold-v2 850W

Fractal Design Define 7 (4x USB + 1x USB-C)
Gewenst zwarte kast met zoveel mogelijk USB-aansluitingen
De kast en ventilatoren moeten geluidsarm zijn!

Arctic Liquid Freezer 2 360 Waterkoeler


LG BH16NS55 DVD/Blu-Ray Brander

Windows 11 Pro - NL (geïnstalleerd + licentie) + Recovery USB Stick + € 14,95

Microsoft Office Professional Plus 2021?, éénmalige aanschaf, geen abonnement (incl. Access).
 
Kingston Fury Beast Black 64GB DDR5 5600Mhz CL40
Gigabyte Nvidia Geforce RTX4060Ti Eagle 8GB
Ik vind 64 GB geheugen wel heel erg veel… Staat niet in verhouding met het geheugen op je GPU. Als je veel grafisch spul gaat doen, of gamen, heb je veel meer aan een GPU met het dubbele geheugen, en met 32GB RAM. ik heb toevallig laatst een testje gedaan met een programma dat foto’s rendert, en veruit de beste resultaten had ik met 100% grafische kaart en 0% geheugen. Elke combinatie waarbij het geheugen werd gebruikt, had een lagere score. Bovendien is 64GB alleen interessant als je veel aan tekstverwerking doet (geintje :)).
 
Ja, goed. Kan best veel zijn. Het gaat erom dat de verschillende componenten bij elkaar passen en goed zijn. Ik ben geen specifieke gamer en beeldbewerker, maar ik wil een snelle pc naar de eisen/waarden van deze tijd.
 
Dan nog is 32GB geheugen meer dan genoeg, en heeft verdubbelen ervan geen enkele toegevoegde waarde voor snelheid of gebruiksgemak. Sowieso kan je dat later, als de pc tóch te weinig (b)lijkt te hebben uitbreiden. Het geheugen van je videokaart kun je echter (voor zover ik weet) niet, of een stuk moeilijker en duurder, uitbreiden. En een nieuwe kaart met meer geheugen is dan een behoorlijk grote kostenpost.
Kortom: verstandig lijkt mij om te investeren in een kaart met meer geheugen, zodat je écht een tijdje vooruit kunt.
 
Geen idee; ik neem aan dat je hem al ergens hebt samengesteld om een prijsindicatie te hebben. Dus in de configurator daarvan verlaag je het intern geheugen, en pak je een GPU met meer geheugen.
 
Ja, dat zal ik dan nakijken.

Wat gaat deze configuratie met 32GB RAM kosten
Dat kun je moeilijk op een forum laten weten. Ik ben er nog mee bezig.

@OctaFish
Is onderstaande dan wel goed en genoeg geheugen?
KFA2 RTX4070 2X OC 12GB GDDR6X HDMI 3xDP
 
Laatst bewerkt:
Is onderstaande dan wel goed en genoeg geheugen? KFA2 RTX4070 2X OC 12GB GDDR6X HDMI 3xDP
Lijkt mij een betere optie :). De vraag van route99 lijkt mij overigens een hele zinnige: budget maakt uiteraard een hele boel uit voor de mogelijkheden :).
 
Ja, daar gaat het niet om. Het gaat in de eerste plaats om de kwaliteit en wensen/eisen die iemand stret. Iemand met een beetje ervaring in de genoemde componenten in post 1 weet wel welk budget je op het oog hebt en 100,00 euro meer of minder maakt niet uit.
 
Dit schoot me te binnen, een eerdere poging van jou voor een nieuwe PC, waarom daar niet verder?
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/969292-Nieuwe-pc?p=6366592&viewfull=1#post6366592

Je kwam daar zelf met een Excel bestand waar je met een opzet kwam voor een PC van ruim 4600 euro....

afbeelding_2023-10-18_205253089.png

Dat moest ook al een stil systeem zijn.

@whittey heeft daarna nog een voorstel gedaan:
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/969292-Nieuwe-pc?p=6366602&viewfull=1#post6366602
waarna er een vreemd vervolg komt wat voor een buitenstaander niet te volgen is

Ik ben het spoor met je bijster, ik haak af.
Succes er mee.
 

Bijlagen

  • Nieuwe pc_2022-02-02.xlsm
    23,4 KB · Weergaven: 1
Zeer vervelend en frustrerend dat je oude koeien uit de sloot haalt. Volgens andere berichten zijn die componenten al lang weer achterhaald. Begrijp niet waarom mensen zich altijd willen bemoeien hoeveel geld iemand wil uitgeven.

Als jij een Mercedes, BMW of AUDI wilt kopen met alles er op en er aan, dan gun ik dat jou en veel plezier er mee.
Ik ga niet zeggen dat moet je niet doen. Jij wilt dat graag, prima.

Ben blij dat jij afhaakt. Bedankt dat jij deze topic om zeep helpt terwijl ik juist zo goed op weg ben.:evil:
 
Laatst bewerkt:
Ik kan hierbij alleen iets zinnigs zeggen over het geheugen, kijk of deze op de QVL staat vermeld, en of de gebruikte processor door het moederbord ondersteund word, voor de rest zal alles op/bij/in elkaar passen .
Owja, ' dont fix it if it aint broken '

Succes ermee !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan