• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht grote tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Georgyboy

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
886
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Hallo ieder,

In bijlage heb ik een tabel (van een draaitabel) per product per week.
Daar dit zo groot en veel is is dit niet overzichtelijk!

Belangrijk is te kunnen opmerken welke de sterke stijgers en dalers zijn en dit bij te sturen.

dit is zowel bij producten met grote volumes als met lage volumes.

Vb product per week 1.000 trend naar 1.200 of 800 maakt een verschil.
of product van gemiddeld 50 en naar 100 dan is dit 2 x zoveel ondanks klein volume.

Moet men van deze tabel een overzichtelijke tabel maken (selectie) met de grootste trends (verschillen) ?
Het is misschien zoals in een grafiek een trend prognose kunnen bepalen, maar dan in een overzichtelijke tabel.

Heeft iemand daar ervaring of raad mee ?

Alvast bedankt,
 

Bijlagen

  • OVERZICHT GROTE TABELLEN.xlsx
    187,1 KB · Weergaven: 65
ik dacht misschien is voorwaardelijke opmaak een idee.
ik heb in bijgevoegde file(die van jou) in excel 2013 voorwaardelijke opmaak en dan kleurenschalen.
excel kijk dan naar de vorige cel of deze hoger of lager is en past de kleur aan.
dit zit volgen mij ook in 2007 en 2010.

succes Perry
ps volgen mij moet je wel elke regel apart aanmaken met VM, maar daar weten andere misschien wel een oplossing voor om alles te gelijk te doen.

Bekijk bijlage Kopie van OVERZICHT GROTE TABELLEN.xlsx
 
Code:
=(C6/B6)<0,75
=(B6/C6)<0,75
of deze formules in voorwaardelijke opmaak
Dan krijg je alleen de sterke stijgers en dalers te zien.
 
Bedankt voor jullie bijstand,

@ Perry
had ik ook aan gedacht, maar vind dat omslachtig om dit op alle regels een voor een toe te passen.
op zoveel regels en zo een grote tabel is dit een kleurboek.

Bedankt voor het meedenken!

@ willem
Is dit zoiets dat je bedoeld zoals in bijlage?

Bedankt voor de steun!

P.S.: kunnen we subtabellen maken met sterke stijgers / dalers, dus enkel op een selectie sterke stijgers / dalers ?
of een soort trend / prognose ?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Kopie 1 OVERZICHT GROTE TABELLEN.xlsx
    186 KB · Weergaven: 63
bijna je, beide formule heb je gelijk gemaakt maar een moet net omgekeerde zijn:
Geel:=(C6/B6)<0,75
Rood: =(B6/C6)<0,75

Met het getal 0,75 kun je experimenteren wanneer je een kleurtje wilt zien.
 
Pas de formule Richting (Slope) eens toe op 2013 en kijk of deze trend indicator je wat oplevert. Zet de formule bijv in een aparte kolom achter je sparklines.
Een tweede kengetal kan zijn: waarde einde periode / waarde begin periode (in procenten).
De analyse van deze twee kengetallen samen kan interessant zijn.

Ik zou je lijst met producten in een tweede, aparte tabel zetten (wellicht heb je die al), op een ander blad. Boven die tabel reserveer je twee cellen voor Periode van en Periode tot.
In de tabel bereken je per product je kengetallen met de periode als variabele. Gebruik waar mogelijk Draaitabelophalen als de gegevens in een draaitabel zitten.
Nu kun je eenvoudig de periode varieren waarover je wilt analyseren. Met de standaard filter mogelijkheden van de tabel kun je analyses maken. Of voeg nog een filter kolom toe aan de tabel om nog slimmer te filteren/analyseren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie interessante tips en uitleg,

@ willem, sorry dat ik je voorbeeld verkeerd heb gebruikt (2 x dezelfde formule)

@ Pixel, met je voorstel heb ik geen ervaring maar lijkt interessant om te proberen
 
@ pixel,

Sorry voor je mooi voorstel, maar heb te weinig kennis voor wat je bedoeld.
Is het mogelijk om een klein voorbeeldje te sturen ?

Alvast bedankt,
Georgyboy
 
Dat wil ik wel maar dan liever in iets wat meer lijkt op de werkelijkheid. Dus graag een voorbeeld met de tabel als draaitabel, en een afzondelijke tabel met je producten (hoeft niet zo uitgebreid).
En welke kengetallen wil je gebruiken? Richting? Of...?
 
Beste pixcel,

Bedankt dat je wil helpen,
Ik eb geen ervaring met de functies Richting, trend, …..
We maken regelmatig uit ons systeem (ERP) lijsten naar excel om de verkoop per klant en per product op te volgen.
Dit zijn soms grote lijsten en soms niet overzichtelijk.
Bedoeling is om dit snel te kunnen analyseren en een bepaalde lijn stijging / daling te kunnen opmerken om zo de productie bij te sturen.
Natuurlijk hebben we sommige zaken niet in de hand zoals het weer.
Ook zijn er producten die beter in de zomer lopen dan in de winter en omgekeerd.
Maar een prognose inschatting voor de komende weken zou niet slecht zijn.
De producten in bijlage zijn fictief, de andere gegevens zijn reëel.

Alvast bedankt voor de steun
 

Bijlagen

  • Tabel overzicht 2.xlsx
    139,1 KB · Weergaven: 39
dag George,
zie bijlage tabblad "grafiek"
bovenin kies je een produkt en een macro gaat alle gegevens gaan ophalen uit je draaitabel (heb ik voor het gemak op weken gezet ipv maanden)
Zo krijg je een grafiek over 2 jaar.
Daar probeert excel nu nog eens een 3e graads trendlijn op te zetten, waarbij het bij sommige produkten eigenlijk zinloos in, bij anderen krijg je wel een leuk resultaat.
Nu vermoed ik wel dat je liever een trendlijn over bv. de laatste 8 weken zou willen hebben, ik wacht even af wat voorlopig de reacties zijn (ook die van Frans).
Alle gegevens staan in de tabel ernaast, dus je vraagt, wij draaien.

ik krijg hem niet in bijlage, gerart is die 145 kb.
Post ik hem naar je rechtstreeks of via de andere site ?

groeten

bart
 

Bijlagen

  • Tabeloverzicht.part2.rar
    47 KB · Weergaven: 27
  • Tabeloverzicht.part1.rar
    99 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Hey Bart bedankt,

Je mag hem rechtsreeks sturen indien niet anders kan
raar mijn bestandje was 139 kb en lukt wel

anders kleiner voorbeeld van maken dan kan ieder leren van je excel expertise

Groeten,
Georges,
 
Laatst bewerkt:
zie hierboven
 
Smart Bart, een grafiek. Maar dan beter een draaigrafiek met wat filters.
Voor trendanalyse en prognoses lijkt het me gewenst om de cijfers van de afgelopen 3 jaar te hebben.
 

Bijlagen

  • Overzicht.xlsm
    70,3 KB · Weergaven: 50
Bedankt Bart,
Bedankt Pixcel,

Waw voor jullie leerrijke info !

Ik heb nog een voorbeeldje op 3 jaar
Spijtig ben ik altijd de vraagsteller ipv van de helper !
Hopelijk zijn mijn vragen dan ook nuttig voor andere leden.

Groeten,
Georgyboy
 

Bijlagen

  • Tabel overzicht 4.xlsx
    93,1 KB · Weergaven: 56
je artikelomschrijving zet je in het paginagedeelte
je jaar en maand in het rijgedeelte
daarna maak je een draaigrafiek met je draaitabel
in de draaigrafiek selecteer je die ene blauwe reeks, rechtermuisklik en trendlijn toevoegen
eerst voeg je gewoon een lineaire trendlijn toe
daarna voeg je nog een 2e trendlijn toe als "zwevend gemiddelde over 4 perioden", die 4 kan je mee spelen.
Nu ben je klaar.
Nu ga je met de produktcodes in B1 stoeien en kies je bv "boter (ongezouten)".
Ook zou je in het rijgedeelte van je draaitabel even de maand kunnen vervangen door week en krijg je mogelijks nog meer details.

@Frans,
met een zwevend gemiddelde vind ik dat de trendlijn altijd lichtjes (hier dus 4 perioden) verschoven is tov de werkelijke gegevens. Meestal maak ik die gegevens dan zelf met een formule zodat mijn trendlijn beter past met de gegevens, maar met een draaitabel is dat niet mogelijk. Weet jij daar een betere workaround op ?
dan heb ik ook nog problemen met bepaalde artikelen, die slechts sporadisch verkocht worden. Je zou in de draaitabel moeten kunnen in de opties tabblad "weergave" die "items zonder gegevens in de rijen weergeven" kunnen aanvinken, maar die staat grijs bij mij. Dus moet ik even deze macro gebruiken
Code:
Sub AllesTonen()
  Worksheets("tabel").PivotTables(1).PivotFields("maand").ShowAllItems = True
End Sub
en dan ben ik niet zeker of de trendlijnen daar 100% rekening mee houden.
 

Bijlagen

  • Tabel%20overzicht%204(1).xlsx
    94 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Bedankt Bart,

Je bent bent een krak !
jij ook hoor frans !
 
Laatst bewerkt:
met een zwevend gemiddelde vind ik dat de trendlijn altijd lichtjes (hier dus 4 perioden) verschoven is tov de werkelijke gegevens. Meestal maak ik die gegevens dan zelf met een formule zodat mijn trendlijn beter past met de gegevens, maar met een draaitabel is dat niet mogelijk. Weet jij daar een betere workaround op ?
Nee. Maar een zwevend gemiddelde moet je op zichzelf zien en niet in relatie tot de gegegevens. Ben overigens niet zo'n fan van zwevende gemiddeldes.

dan heb ik ook nog problemen met bepaalde artikelen, die slechts sporadisch verkocht worden. Je zou in de draaitabel moeten kunnen in de opties tabblad "weergave" die "items zonder gegevens in de rijen weergeven" kunnen aanvinken, maar die staat grijs bij mij. Dus moet ik even deze macro gebruiken
Code:
Sub AllesTonen()
  Worksheets("tabel").PivotTables(1).PivotFields("maand").ShowAllItems = True
End Sub
en dan ben ik niet zeker of de trendlijnen daar 100% rekening mee houden.
Je code geeft het antwoord al: je moet niet de eigenschap van de pivottable hebben maar van het pivotfield. Rechtsklik op een maand > Veldinstellingen > tweede tab.

@Georgyboy: experimenteer een beetje met de draaigrafiek. Sleep bijv het jaar eens naar het kolomgebied. Voeg rapportfilters toe om te kunnen filteren, zie mijn eerste voorbeeld. Etc.
Tip: maak meerdere sheets met iedere een eigen pivottable en grafiek. Zo krijg je meerdere "views" op je gegevens.
Tip: maak een apart workbook Data waarin je de gegevens beheert (of gebruik een access database). In het workbook Rapport haal je de gegevens op uit Data en maak je je rapporten.
 
Laatst bewerkt:
zo leer je iedere dag iets bij
 
Bedankt Bart,
Bedankt frans,

Voor jullie tijd en de leerrijke info
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan