Paar vragen over bouwen van pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker78

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2010
Berichten
428
Hallo,
Ik heb even een paar vragen voor het bouwen van een nieuwe pc. Je mag ook reageren als je maar 1 antwoord weet!

Ik zou graag low-budget via marktplaats allemaal onderdelen bestellen, maar daardoor kan ik niet elke keer vragen past dit past dat. Dus heb ik even een paar vragen:

1. Hoe weet je of je processor op je moederbord past?
Waar moet je naar kijken, want dat begrijp ik niet echt... Bijv:
processor: Intel® Core™2 Duo Processor E6300 (2M Cache, 1.86 GHz, 1066 MHz FSB)
moederbord: MSI K8N Neo V2.0 H nForce3 250 Socket 754 ATX Motherboard

moet je dan letten op dit? Support for Socket 754 AMD K8 processors up to 3400+ and Supports HyperTransport interface up to 800 MHz
daar staat 754 maar bij de processor staat: Sockets Supported LGA775, PLGA775
dus bedoelen ze daar mee 775? dus hij past niet op dat 754 moederbord?

2. Maakt het uit welke voeding je hebt?
Kun je ook gewoon een voeding erop aansluiten die teveel stroom levert? Of moet je precies de goede uitzoeken?

3. Heb je in deze situatie een geluidskaart nodig?
De bedoeling is om de pc aan te sluiten op een tv, en die heeft dus al speakers. Heb je dan nog steeds een geluidskaart nodig? Of doet de tv dit al voor je? (ik verbind hem met een HDMI kabel)

alvast bedankt,
David
 
1. Hoe weet je of je processor op je moederbord past?
door op het socket type te letten en de website van het moederbord te raad plegen
er staat dan vaak een lijst met supported processors

2. Maakt het uit welke voeding je hebt?
dat maakt uit je moet een standaard ATX voeding kopen voor de meeste pc's
ook moet je opletten hoeveel watts deze levert voor een low budget pc zou een 400watts voeding al moeten voldoen (meer mag ook is alleen niet erg efficiënt)

3. Heb je in deze situatie een geluidskaart nodig?
dat licht aan het moederbord de meeste moederborden van nu hebben een onboard geluidskaart en is een aparte geluidskaart onnodig


nog wat advies
koop een AM3 AMD budget systeem die kun je vaak nog upgraden en zijn erg goedkoop
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt,
dan nog even 1 vraagje:
Ik wil hem via een hdmi op de tv aansluiten, moet mijn moederbord dan een hdmi uitgang hebben (wat ik wel af en toe tegen kom maar die zijn duur).
Of een videokaart met HDMI, maar daar gaat meer de vraag over:
Als er staat HDMI is het dan dat je de videokaart HDMI aansluit op het moederbord of dat die een HDMI uit heeft zodat je dan via een kabel hem op mijn tv aansluit?

check bijvoorbeeld deze kaart:
http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gt-420-oem-us.html
Display Support:
Standard Display Connectors - HDMI
HDMI - oke
 
HDMI is een uitgangspunt een moederbord kan onboard HDMI hebben de nieuwere hebben dit vaak wel
echter zul jij goedkoper uit zijn als je een videokaart van 40 euro koopt met een hdmi uitgangspunt

de videokaart sluit je dan aan op het moederbord

wat is je budget voor de media pc die je wilt samenstellen?
 
Beste David,

1. Hoe weet je of je processor op je moederbord past?
Zie antwoord firestorm





2. Maakt het uit welke voeding je hebt?

Ja dat maakt uit, als jij een videokaart in zet bijv hd 6870 of hoger dan heb je zowieso een voeding nodig van minimaal 500watt+.


3. Heb je in deze situatie een geluidskaart nodig?
Zie antwoord firestorm, alle mobo's tegenwoordig hebben standaard geluid.


En zoals al firestorm zegt, een AM3 moederbord is ideaal. Vanwege de prijs+ kan altijd nog later geupgrade worden.

Zelf heb ik een asrock 870 xtreme3 r2.0


http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=870 Extreme3 R2.0
 
Oke dan heb ik nog 2 (haast dezelfde) vragen:
1. Maar heb je nu een geluidskaart nodig?
Ik snap dat je aparte en onboard geluidskaarten hebt, maar als ik hem via de hdmi aansluit op mijn tv heb ik dan alsnog een geluidskaart nodig? Of doen de speakers van mijn tv dat dan?

2. HDMI videokaart
Voor HDMI kun je dus onboard (moederkaart) hebben of op de videokaart.
Maar het antwoord begrijp ik niet 100%
met een hdmi uitgangspunt

de videokaart sluit je dan aan op het moederbord
Uitgangspunt, dat je aansluit op je moederbord of dat je kan gebruiken zodat ik via een kabel (2x hdmi) naar mijn tv kan aansluiten? Want als je hem voor je moederbord nodig hebt, heb ik er weinig aan...
 
Antwoord vraag 1:

Als je je pc aansluit aan de tv via hdmi ga ik er vanuit dat je geen geluid hebt.
Je zult dan via geluidkabels je pc-tv moeten aansluiten.

Ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen. Zelf heb ik een(voorbeeld) ps3, die ik via een hdmi aansluit met de tv, beeld en geluid komt direct uit de tv.

antwoord vraag 2:

Een HDMI zit alleen op videokaarten zover ik weet.
Onboard videokaart heeft dus geen HDMI, maar een VGA aansluiting.
 
HDMI zit op de juiste moederborden gewoon onboard. Veelal kunnen ze ook geluid sturen via HDMI en heb je geen extra aansluitingen nodig.

Belangrijk is dat je laat weten wat je budget en je doelstellingen zijn.
 
correctie op vraag 1,

videokaarten met HDMI hebben als het goed is ook een geluidsondersteuning.
Ik ga er dus vanuit dat je via de HDMI van je videokaart direct beeld en geluid komt uit de tv.
 
Een HDMI zit alleen op videokaarten zover ik weet.
Onboard videokaart heeft dus geen HDMI, maar een VGA aansluiting.
Ik geef toe dat ik wat onduidelijk ben maar dit bedoel ik meer:
32887325.png


1. dan heeft mijn moederbord een hdmi uitgang, is mij best
2. Soms is een moederbord met HDMI duur dus als je dan een videokaart hebt met HDMI kan je die dan op de tv aansluiten en heb je dan beeld?
3. waar ik dus bang voor ben, en daarom deze vraag stel. Als mijn videokaart een HDMI uitgang heeft, gaat die dan in het moederbord? En moet ik dan via de vga (stel je voor moederbord heeft geen HDMI) met de tv verbinden of Sluit je gewoon je videokaart aan op het moederbord (dus niet via die HDMI uitgang maar speciale ingangen etc.) en heb je nog een HDMI uitgang over waarmee je situatie 2 weer krijgt?

Je zult dan via geluidkabels je pc-tv moeten aansluiten.
Denk het niet, want als ik via HDMI mijn pc aansluit gaat het geluid ook door de tv (maarja, mijn pc heeft dan wel een geluidskaart... misschien ligt het daar aan en daarom wilde ik het weten)

Belangrijk is dat je laat weten wat je budget en je doelstellingen zijn.
500 euro, maar ik kijk gewoon op tweakers.net
Alles net wat ik wil, maar dan heel goedkoop
ik heb al gekeken en voor 450 kan ik:
3,2 4 core
2 gb videokaart
16 gig ram
en daar zit dan een goede voeding en moederbord bij


En als deze vragen zijn beantwoord, alvast bedankt voor de reacties!
 

Bijlagen

  • 32887325.png
    32887325.png
    33,6 KB · Weergaven: 23
2. Soms is een moederbord met HDMI duur dus als je dan een videokaart hebt met HDMI kan je die dan op de tv aansluiten en heb je dan beeld?

Ja dan heb je beeld, hdmi videokaarten hebben ook meestal een geluidondersteuning , kennenlijk kan je ook geluid horen dus bij je tv.


3. waar ik dus bang voor ben, en daarom deze vraag stel. Als mijn videokaart een HDMI uitgang heeft, gaat die dan in het moederbord? En moet ik dan via de vga (stel je voor moederbord heeft geen HDMI) met de tv verbinden of Sluit je gewoon je videokaart aan op het moederbord (dus niet via die HDMI uitgang maar speciale ingangen etc.) en heb je nog een HDMI uitgang over waarmee je situatie 2 weer krijgt
.

Bij de achterkant van de videokaart zit de HDMI poort. Ik neem aan dat als je de videokaart installeert , dus in je moederbord stopt dat de hdmi poort uitsteekt aan de achterkant. De hdmi kabel stop je in deze poort en verbind je met de tv.
Meeste tv's hebben ook een VGA aansluiting. Dan kan je via VGA kabel de moederbord samen met de tv verbinnen. In jouw geval willen wij voor de HDMI gaan voor de kwaliteit.

Groet,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan