paniek: klein piepje, alles staat "vast"!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb er toch weer een zooitje van weten te maken:eek: Ik heb er 2 schijven inzitten, 1 van 80Gb (c) met XP etc., en een van 250Gb (d) voor de data. Gisterenavond nog een poging gedaan om xp te installeren: XP cd erin, en opgestart. Met F6 die Sata raid diskette geinstalleerd en toen werd mijn schijf geformatteerd. Ik dacht dat alles o.k. was maar vond toch dat het formatteren wel erg lang duurde. Tot mijn grote schrik werd de schijf van 250Gb geformatteerd met al mijn data en foto's. Ik had dat in het begin niet in de gaten omdat die schijf opeens als C gekenmerkt werd. Ik dacht alles kwijt te zijn maar toen het formatteren op 99% stond kreeg ik opeens de melding "kan schijf niet formatteren".
Windows ging verder met installeren en dat ging allemaal wel goed. Tot mijn grote verassing :eek: stond ook al mijn data er nog op. Vanavond maar weer kijken of alles werkt.
Nieuw probleem:
Wat de D schijf van 250Gb was is nu opeens C geworden. en wat de C schijf van 80Gb was is helemaal verdwenen. Nu is dus XP op mijn 250 schijf geinstalleerd inplaats van op de 80Gb schijf. Het systeem ziet de hele 80Gb schijf niet meer:cool:
 
Goed zo, van je fouten, leer je het meest, en nu weet je dus heel veel.:)

Weer opnieuw beginnen, haal die grote schijf eraf, en installeer alleen op de kleine, geen partitie verwijderen, dan wordt namelijk de eerste vrije partitie, de C: schijf, wat nu gebeurt is.

Mocht je niet op die schijf kunnen komen, heb je gelijk het probleem, die schijf was niet goed, indien wel, tja, dan wordt het later uitzoeken.

Als alles weer werkt, de grote schijf eraan koppelen, die heb er dan ook weer, kun je daar alles weer weghalen, wat je niet wilt hebben.
 
Ja Lange Pier, van enkele dingen weet ik nu precies hoe het niet moet:D Dus ik kan gewoon de grote schijf loskoppelen en dan alles nog eens overnieuw doen? Vanavond maar weer een poging wagen! Eens zal het wel lukken hoop ik.
 
Ik heb net de grote schijf helemaal losgekoppeld en geprobeert XP te installeren. Raid diskette geinstalleerd, toen ging XP alles ophalen, maar op het scherm waar de schijf geselecteerd wordt staat: "Onbekende schijf" (geen schijf in dit station)!! Betekend dit dat ie de 80GB schijf niet kan vinden, of dat die naar de K..ten is??
 
Ben bang voor het laatste, verklaart denkelijk gelijk het probleem, wat ik al eerder aangaf.

Wordt het wat lastiger, om die grote schijf, en dan de eerste partitie als de C: te laten functioneren, dan zul je aan de gang moeten gaan met Gparted, een partitie manager, of UBCD, een cd met allerlei progjes, om die partitie te veranderen, in de C:.
 
Maar nu staat xp op de grote schijf en ik neem aan dat ik die daar wel kan laten staan. Als alles goed gaat werken en dat piepje met stilstand komt niet meer tevoorschijn, dan weet ik dus zeker dat alle problemen aan die schijf gelegen hebben?? Als ik er nu een nieuwe sata schijf van 80 bijzet is dat een kwestie van inprikken en klaar? en zou dan alles weer moeten werken, of moet ik een nieuwe schijf ook nog ergens configureren ofzo?

ps. Ik heb bij de melding disk boot failure mijn pc uitgezet. Is het dan normaal dat je hem een poosje niet meer aan kan zetten? Er gebeurt namelijk niks als ik op de knop druk!
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is niet normaal, dan is de thermische beveiliging ingeschakeld, in de voeding, denkelijk, oorzaak, geen idee.

Laat die schijf er idd eens af, en probeer het alleen met die grote, en idd staat daar XP op, wel niet op de schijfletter C:, maar dat mag verder geen probleem geven, alleen als er later ooit een verandering in komt, alle vewijzingen van de geïstalleerde software gaan dan daar naar toe.

Maare, een grotere schijf als 80gig. b.v. 200, scheelt maar een paar euro.
 
O.K. (of niet) het probleem is veel groter geworden want nu krijg ik hem helemaal niet meer aan de praat. Na het scherm disk boot failure heb ik op de uit knop gedrukt maar nu gaat ie gewoon helemaal niet meer aan! Voeding ook naar de knoppen? Alles kan het toch niet tegelijk begeven het is nog niet eens een jaar oud:mad:

ps. De pc heeft nu een half uurtje uitgestaan, Ik sluit de grote schijf met windows aan, druk op de aan knop, en alles werkt. Ik ga nu maar diverse drivers installeren en eens kijken of ik dan dat gekke piepje weer terugkrijg. Als ik hem gewoon afsluit kan ik hem ook weer gewoon aanzetten. Voeding toch goed denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Zou de boel toch maar eens nazien, op een verborgen contact, tussen mobo en kast, nu hij ook zonder die schijf, dat probleem houdt, iets klopt er niet.
 
Lange Pier, alles werkt als een tierelier:D (voor zolang als het duurt). Als ik nu gewoon xp afsluit, start alles weer heel normaal, en veel sneller, op. Zo te zien werkt alles prima. In de bios is de 80Gb schijf niet te zien. Ik kan er denk ik wel vanuit gaan dat die in Seagateheaven is?

Aanzetten gaat ook weer normaal dus de voeding is blijkbaar toch goed. De 80Gb schijf wordt ook in de bios en schijfbeheer niet gezien. Als ik nu een nieuwe Sata schijf haal, en ik sluit die aan, is het daarmee dan gedaan of moet ik ook nog ergens iets instellen??
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan