PC -- Buget 800 -- Doelgebruik: Gamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeRijckeBjorn

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2012
Berichten
23
Gegroet.

Mijn huidig systeem is aan vervanging toe en ik heb al een klein lijstje samengesteld van wat ik denk te kopen.
Ik ben echter niet zelfzeker genoeg om dit zomaar direct te kopen zonder eerst even wat andere meningen te horen.
Ook heb ik overigens nog enkele vragen.

Het budget is 800 euro, en dit is het absolute maximum - meer kan ik me nu echt niet veroorloven.
Ik dien er wel bij te zeggen dat dit zonder rand-apparatuur is. Het hoofd-doel is gamen, soms wordt er eens een 3dmodel gemaakt met solidworks.

Dit is het systeem dat ik zelf heb samengesteld:


Enkele vraagjes:
-Is het nodig om voor deze, toch wel dure, processor te gaan of volstaat een AMD Phenom II X4 965 Black Edition (gebaseerd op deze guide)
-Of raden jullie toch een Intel aan?
-Volstaat de voeding? (600W)
-Verbeterd een ssd de game prestatie aanzienlijk, en is er een mogelijkheid om op een manier er een toe te voegen binnen het budget.
Ik wil graag de harde schijf zeker behouden, aangezien die volgens dezelfde tweakers review betrouwbaar is.
Als de processor bv. wordt vervangen is er ruimte voor een ssd.

Als jullie denken dat ik het slechtste systeem ooit heb samengesteld, zeg dat dan gerust - maar geeft aub wel enkele tips ;)

MVG
-Bjorn

EDIT:
Even een bijkomende vraag.
Ik heb dit systeem samengesteld op de website van alternate, waar mij gewaarschuwd werd dat de DDR3-Ram stokjes niet voldeden aan JEDEC standaard. En dus onbruikbaar zijn.
Nu trek ik dat toch in twijfel - want dan zouden die niet gemaakt worden. Weet iemand hier meer over?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bjorn,

Ik ben zelf ook een pc aan het samenstellen die ik waarschijnlijk binnenkort ga bestellen en ook rond jouw budget ligt. Ik zou graag even willen inhaken op jouw topic om e.e.a over jouw setup op te merken/te vragen.
Ik zie bij jou een aantal opvallende keuzes, die mij i.i.g niet werden geadviseerd:
- Je hebt geen windows bijgevoegd en je maakt niet duidelijk of assemblage ook in het budget zit (heb je mogelijk nog een windows thuis liggen die je kan hergebruiken, die dus geen OEM versie is?)
- De voeding lijkt mij niet van een heel goed merk, maar ik kan me hierin vergissen.
- Er is geen SSD bijgevoegd waar windows en belangrijke programma's opgezet kunnen worden zodat de computer sneller opstart.
- Weet je zeker dat je een HD 7870 wilt? Een HD 7850 of een GTX 560 Ti komt ook al heel hoog op de benchmark gpu ranking van high end cards en die is veel goedkoper.
- Ik snap de keuze van een AMD processor niet helemaal.
Groet,
Stormbreaker.
 
Hey Stormbreaker! Bedank voor jouw snelle reactie.
- Je hebt geen windows bijgevoegd en je maakt niet duidelijk of assemblage ook in het budget zit (heb je mogelijk nog een windows thuis liggen die je kan hergebruiken, die dus geen OEM versie is?)
Ik beschik inderdaad thuis nog over een legale versie van Windows 7 64-bit. (Home Premium) en ik zal de pc zelf assembleren.
- De voeding lijkt mij niet van een heel goed merk, maar ik kan me hierin vergissen.
Ik heb deze voeding gekozen omdat hij niet te duur was en omdat hij positieve reviews had op alternate.nl
Maar het is inderdaad mogelijk dat deze kwalitatief net iets minder is, weet ik niet zeker.
- Er is geen SSD bijgevoegd waar windows en belangrijke programma's opgezet kunnen worden zodat de computer sneller opstart.
dat was een van mijn vragen, of dit noodzakelijk was - omdat ik dan mijn budget overschrijd, wat helaas niet mogelijk is.
- Weet je zeker dat je een HD 7870 wilt? Een HD 7850 of een GTX 560 Ti komt ook al heel hoog op de benchmark gpu ranking van high end cards en die is veel goedkoper.
Dit was mijn gedachtegang, geen idee of die goed is: Ik was ervan overtuigd dat ik met een sterke grafische kaart ook vlot 3d modellen zou kunnen teken, en dat die verijst was voor 2 schermen (omdat de graka dat anders mss niet aan zou kunne (?)).
- Ik snap de keuze van een AMD processor niet helemaal.
Ik heb vooral voor AMD gekozen omdat die in de tweakers review gesuggereerd werd (en ik dacht ik neem een krachtigere.)
 
Laatst bewerkt:
Een SSD wordt hier wel als noodzakelijk gevonden zeker met jouw harddisk van 2 TB. Of je moet een zeer snelle harddisk nemen als de WD VelociRaptor WD1000DHTZ, maar die is dan gelijk over de €200. Weet je trouwens zeker dat je 2 TB nodig hebt? Ik heb voor 500 GB gekozen, de Western Digital WD5000AAKX, die is veel goedkoper. Voor de rest heb ik er een SSD bijgedaan van 128 GB.

Over de 3D modellen ben ik niet zo zeker (dat kan je beter aan iemand vragen die daar veel meer verstand van heeft) maar de kaart die ik gekozen heb, de Club 3D Radeon HD 7850 Royal Queen, heeft wel AMD stream technologie net zoals de Sapphire HD 7870 Ghz Edition. Qua benchmarks maakt het niet gigantisch veel uit en qua prijs-kwaliteitverhouding is de HD 7850 gewoon de betere. Met die overweging heb ik hem gekozen maar ik weet natuurlijk niet hoe zwaar de games zijn die jij erop wilt spelen. Als je alles (incuslief de meest zware games) in high settings volledig vloeiend wil spelen kan je beter een HD 7870 kopen.

Voor het budget wat jij voor de processor hebt kan je naar mijn mening beter een Intel i5 nemen.
 
Mijn voorstel, neem de wat goedkopere i5, zoals de 3450. Neem een goede voeding, die overigens een stuk kleiner kan zijn. Als je niet overclocked volstaat een goede 430 / 500W.

Het verschil tussen de 7850 en 7870 is soms wat moeilijk. Lichtere games draaien nauwelijks sneller. De wat zwaardere games ga je het verschil echt merken. Dit is echter ook afhankelijk van de resolutie. Als je op minder dan Full HD speelt heb je weinig aan de 7870.

SSD wil ik wel bestrijden. De performance gain voor games is een paar procent. Ja alles start sneller op etc. Maar in je steady state ga je het verschil niet echt merken. Ik heb zelf een SSD overigens die ik geweldig vind voor mijn VM's e.d., maar de performance in spellen als je eenmaal speelt verschild nauwelijks. Dat budget kun je beter besteden aan andere zaken.
 
ieder heeft zo zijn voorkeur persoonlijk vind ik laad tijden erg irritant zeker bij games zoals BF3 kan dit lang duren en dan is een SSD zeker geen miskoop
ik heb ook veel achtergrond programmas draaien die tijdens de opstart fasen van windows of een ander programma met een gewone HDD minuten over doen voordat ik iets kan doen.
maar ben dan ook een echte multitasker
dus ieder zo zijn voorkeur.
 
Mijn voorstel, neem de wat goedkopere i5, zoals de 3450. Neem een goede voeding, die overigens een stuk kleiner kan zijn. Als je niet overclocked volstaat een goede 430 / 500W.
Het is inderdaad mss beter om voor een intel processor te gaan - zeker als hij zelfs goedkoper uitkomt.

Dit is zoiets wat wampier bedoelt.
Bedankt dat je dit even voor me samensteld!
Ik neem echter wel aan dat 2x de voeding een foutje is?

ieder heeft zo zijn voorkeur persoonlijk vind ik laad tijden erg irritant zeker bij games zoals BF3 kan dit lang duren en dan is een SSD zeker geen miskoop
Het is inderdaad waar dat een ssd voor snellere opstart tijden zorgt, maar ik ga akoord met wat wampier zij - die extra snelheid heb je alleen bij het opstarten en daarna niet meer. dus mss toch beter mijn budget voor andere dingen gebruiken.

Alsvast bedankt iedereen! Ik zal met jullie raad zelf nog een iets in elkaar knutselen en dit dan hier posten ;)
 

Dit is wat ik nu heb.
Ik heb wel voor een voeding van 600 watt gekozen om overclock mogelijkheden te hebben, en om mss in de toekomst een nieuw component te kunnen plaatsen.
De andere dingen zijn hetzelfde gebleven, behalve dat ik nu DDR3-1600 heb ipv 1866.
 
Zal niet gaan met je behuizing, je zal de pro 3 variant moeten nemen, want micro ATX borden passen niet in die kast.

Edit: Die behuizing is er niet voor gemaakt.
 
hmm.. dat is best wel spijtig want pro3 kost meer.
Maarja, ik blijf onder de 800 en ik denk dat dit wel een degelijke pc is :)
Dus die is dat wel waard.
 
Nu heb ik even nog een vraagje over de videokaart.
Al deze videokaarten hebben dezelfde chip, maar hebben allen een andere prijs en specificaties:

Club 3D Radeon HD 7870 RoyalAce -- € 239,90 -- 1100 MHz GPU -- 4800 MHz geheugen

GIGABYTE GV-R787OC-2GD -- € 242,90 -- 1100 MHz GPU -- 4800 MHz geheugen

ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2 -- € 259,- -- 1100 MHz GPU -- 5000 MHz geheugen

MSI R7870 Twin Frozr 2GD5/OC -- € 242,90 -- 1050 MHz GPU -- 4800 MHz geheugen

SAPPHIRE HD 7870 GHz Edition OC (11199-03-20G) -- € 227,90 -- 1050 MHz GPU -- 5000 MHz geheugen

De MSI lijkt me de slechtste, en die is nog niet eens de goedkoopste.
Gigabyte en Club 3D hebben hetzelfde maar Club 3D is enkele euros goedkoper.
ASUS lijkt me de beste maar die is toch wel duur.

Ik dacht te kiezen tussen de Club 3D en de Sapphire (die ik origineel had).

Welke denken jullie dat de beste is?
 
Neem gewoon de goedkoopste, ze koelen allemaal goed. Die van Asus is gewoon te duur om het te rechtvaardigen.
Dus ik zou voor de Sapphire gaan.
 
@subplayer, als jij het over koeling hebt dan heb jij het meestal over Gigabyte. Ik snap niet dat je nu ineens een Sapphire adviseert. De Gigabyte heeft een driedubbele koeling, de Sapphire maar een dubbele.
 
De Sapphire is in dit geval 15 euro goedkoper, en je zal er niets van merken. Ik heb zelf een Sapphire.. Dezelfde koeler als ik mij niet vergis als die.
 
De beslissing is genomen :)

Ik heb dan toch maar voor de club 3d kaart gekozen omdat mijn huidige kaart ook van hun komt en ik heb er nooit problemen met gehad.

Als de pc in elkaar zit zal ik wat afbeeldingen posten.
 
Mooie computer alleen jammer dat je er geen SSD en een CardReader in hebt gezet. Nou weet ik niet of je die laatste wel nodig gaat hebben maar het is altijd handig als die erin zit, scheelt veel USB-kabels van kabels en andere media-apparaten met een kaart die je ook in de computer kan doen.
Ga je de computer zelf in elkaar zetten met een windows die je al in je bezit hebt?
 
Jammer dat je een i5 3550 genomen hebt, het verschil met een i5 3450 is miniem, maar het scheelt minstens 10 euro en je voeding is ook wat overkill maar goed :).
 
Hoezo kies je voor de Western Digital Red harde schijf? Dat is een harde schijf speciaal voor NAS-systemen. Je zou beter voor een Caviar Black / Caviar Blue kunnen gaan. En hoezo ga je voor een Intel i5 3550 terwijl de AMD FX-8320 sneller en goedkoper is?
 
@subplayer, de i5 3450 is €174, dus het scheelt bijna €20. De voeding is aan de zware kant maar kan geen kwaad, op de voeding zou €12 bespaart kunnen worden dan had ie dezelfde als de mijne. Bij elkaar toch €32 dat weggegooid is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan