PC freezed (te) vaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

lennartje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 feb 2009
Berichten
2
Antec LifeStyle Sonata III 500 Zwart
Antec TriCool 120 (120mm, 3/4p, regelbaar)
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
2x GeIL GX22GB6400UDC 2GB (2x 1GB) DDR2
Gigabyte GA-P35-DS3R
Intel Core 2 Duo E8400
Samsung SH-S203B
Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E
2x Seagate Barracuda 7200.10 ST3250620AS, 250GB

Dat is mijn systeem, dat ik rond maart 2008 heb gekocht.
Het probleem is, dat ik vaak bij spellen freezes krijg. Mijn pc doet dan niks meer: geen geluid, geen muis, geen LEDjes (van HD enzo), num-lock LEDjes kunnen niet meer aan/uit, beeld staat stil... Het enige dat ik kan doen ik de pc resetten via de reset knop (of helemaal uitzetten natuurlijk).\
Wat ook gebeurt, maar verder niet zo erg is, is zo nu en dan een hapering. Het beeld blijft hangen, het geluid 'loopt'. Na een paar seconde is dit weer over en gaat alles weer z'n gangetje.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken hebben deze twee geen verband met elkaar. Tenminste, het is niet zo dat een freeze na een (bepaald aantal) haperingen komt. De oorzaak kan natuurlijk wel hetzelfde zijn.

De freezes komen trouwens niet bij alle games voor. Bij oudere games als Guitar Hero en Guild Wars freezed mijn pc nooit. Bij de nieuwere als Far Cry 2, Crysis en GTA IV freezed de pc wel. Dit is soms na een uur, soms na 5 minuten en andere keren duurt het zo lang dat ik er geen last van heb omdat ik daarvoor al gestopt ben. Het is ook niet zo dat bepaalde levels oid. meer crashen dan andere.
Ik ben begonnen met het meten van de GPU temperatuur, met RivaTuner. Assassin's Creed in windowed mode gespeeld met de temperaturen ernaast. De temperatuur kwam nooit boven de 80C. De freeze kwam ook niet in de piek van de temperatuur. Oververhitting van de GPU is dus (hoogstwaarschijnlijk) niet het probleem.
Met het programma 'Speed Fan' heb ik de temperaturen van m'n CPU cores gemeten, Weer met Assassin's Creed (dat ging nou eenmaal lekker makkelijk in windowed). De temperaturen kwamen niet boven de 54C (na ongeveer een half uurtje, geen crash). Dit zal ook het probleem niet zijn.
Ook heb ik 1 voor 1 de RAM sticks getest. Hielp niks. Andere slots voor het RAM ook niet.
Natuurlijk heb ik ook alle nieuwste drivers geïnstalleerd. Al meerdere keren eigenlijk, want ik heb dit probleem al erg lang.

Ik heb voor 1 game de crashes kunnen "verhelpen". Bij 'the Lord of the Rings Online' heb ik eerst geprobeerd de settings op het laagst te zetten (bij iedere game trouwens), zonder resultaat. Toen vond ik ergens een setting 'engine speed' (oid). Hiermee werkte heel de engine een stuk slomer. Ik daalde naar zo'n 30fps op maximale settings. Wonder boven wonder werkte dit en deze game crashed nu ook niet meer. Het is alleen geen echte oplossing. Bij games als GTA IV heb ik de settings zo hoog gezet dat ik daalde naar ~20fps, maar daar crashte ik nog steeds.

Ik ben hier al heel lang mee bezig, dus ik ben waarschijnlijk wel wat dingen vergeten die ik ook heb gedaan. Zodra ik er op kom zal ik het natuurlijk posten.
Ik heb op internet al veel mensen gezien die hetzelfde probleem hadden (al hadden die vaak nog wel geluid), maar nergens een oplossing. Ik hoop dat ik niet goed gezocht heb en er wel een oplossing is, want dit is zwaar irritant.

Bedankt voor het lezen en hopelijk kan iemand me helpen!
 
niet mee gaan klooien gewoon terug gaan en garantie clamen in de winkel van herkomst.
zo blijf je garantie ook intact wat toch wel even belangerijk is.

ook is alles wel mooi beschreven wat je heb maar je meld niets over je videokaart of voeding.
 
Laatst bewerkt:
Videokaart is ATI HD3870. Voeding zat al in de kast, is een 'EarthWatts 500 Watt'.
En als ik garantie wil gaan claimen moet ik toch wel eerst weten wat er kapot is. Heb namenlijk losse onderdelen gekocht en zelf in elkaar gezet (vergeten te zeggen).

Ik draai trouwens Windows XP Pro SP3, met de laatste updates.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan