pc start niet helemaal door, gaat steeds opnieuw opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Berichten
1.836
De pc van een kennis start niet meer op. Is spontaan ontstaan.

Een beschrijving van wat er gebeurd:
PC aangezet, start op, op scherm verschijnt gewoon nog de melding "windows wordt gestart", op het moment dat je verwacht dat ie met het bureaublad komt hoor je iets "slissend draaien", PC begint helemaal opnieuw op te starten.
Ik heb geprobeerd de pc op te laten starten vanaf CD maar ook dat lukt niet.

Naar mijn gevoel draait er iets niet goed, HD of zelfs de CD-speler. Iets draait er dóór, wat slissend geluid geeft.

Hoop dat dit een beeld heeft van wat er aan de hand kan zijn.

ter info
pc is ruim 1 jaar oud
XP home incl SP2
AMD Duron 1300 MHz
Mobo ECS K7VMM+
HD Maxtor 30Gb
256Mb
LiteOn 52x
 
Dat slissende geluid kan ik normaal gesproken alleen bij een cd-romspeler plaatsen. Het gekke is dat, ook al is je cd-romspeler kapot, dan start xp wel door. Probeer eens met een opstartflop je hd te lezen, je kunt evt met chkdsk of scandisk je hd checken.

c:\chkdsk
c:\scandisk
 
Ik dacht zelf ook het eerst aan de cdromspeler. Die heb ik dus losgekoppeld van de IDEkabel, maar probleem blijft hetzelfde.

Kan het zijn, omdat het steeds op hetzelfde moment gebeurd, dat er een bestand mist in Windows, of dat er een virus aan het werk is?
Ik geloof zelf van niet omdat deze mevrouw amper online is.

Wat wel vorige week is gebeurd, is SP2 geinstalleerd en de registratie omzeilt door onder veilige modus iets te laten werken hiervoor.
Dat laatste echter al op meerdere pc's uitgevoerd en heeft nooit problemen gegeven.
Verklaart natuurlijk ook niet het slissende geluid.

Met een opstartfloppy van ME?
Wat moet ik dan precies doen?

edit:
ik heb hem met een ME-floppy opgestart en beide commando's uitgevoerd. Bij eerste geeft ie aan zoveel clusters ed
bij tweede gaat ie schijfcontrole doen en heb oppervlaktecontrole laten doen. Geen bijzonderheden.
 
Laatst bewerkt:
wie helpt me verder= Ik zit hier met mijn lappie en moet hier zo weg.

Ik heb de pc laten opstarten via de cd van W/XP, kies voor Repareren.
Op bepaald moment vraagt ie om administrator/wachtwoord.
Op de pc is nooit een wachtwoord ingesteld. Dus ik Enter.
Krijg dan de regel C:\WINDOWS

Wat dan te doen?

Wat kan ik nog proberen?

Ik zou misschien WIndows opnieuw eroverheen kunnen installeren, maar dan zou ik eerst een backup van Outlook Express en Mijn documenten willen maken. Is daar dan wel een mogelijkheid toe, of laat ie dat staan?


Al met al: HELP...
 
Je kan opnieuw installeren kies dan NIET opnieuw installeren maar voor installatie herstellen.

Dan blijven je bestanden bewaard..

je kan ook eerst back uppen door op te starten met floppy en dan in dos even back uppen

Veel Suc6 nog:eek:
 
Sorrrryyy!!! Khad je bericht niet heelmaal goed geleze

haha soorrry dan weetk et ook nie direct :(

:eek:
 
zoals in mijn vorige post al gezegd, als ik kies kom ik uit op dat commando C:\windows>
hier weet ik niet hoe ik verder moet.

en ik weet helaas niks van dos, dus ook niet hoe ik onder dos een backup moet maken naar mijn USB-stick.
 
Laatst bewerkt:
Dit antwoord kreeg ik daarnet van de winkel waar ik mijn probleem heb gemeld omdat er 2 jaar garantie op zit:

"Hallo Marianne,



Doet het probleem zich telkens op het zelfde moment voor? Zo ja dan kan het zijn dat er softwarematig iets aan de hand is. De harde schijft blijft draaien om bijvoorbeeld een (beschadigd of door virus geinfecteerd) bestand te zoeken. Software-problemen vallen niet onder de garantie.

Mocht het telkens op een willekeurig moment plaats vinden dan kan het zijn dat er hardwarematig iets defect is. In dat geval kunt u het op de volgende wijze bij onze garantie-afdeling melden:

(let er overigens wel op dat de pc aangesloten dient te zijn op een goed geaard stopcontact om problemen te voorkomen) "
 
Kun je in veilige modus komen?( voor windows start herhaaldelijk op f8 drukken)
 
Je kunt hem opnieuw installeren. Dan blijven je bestanden staan als je maar niet formatteerd.
 
Marianne,

Het kan ook het bekende W32 Blaster Worm zijn, de symtonen lijken er op.
Probeer het eens met de verwijder tool download hier
sp2 kan ook evt een oorzaak zijn, probeer nog eens om in veilige modes op te starten, als het dan lukt, verwijder sp2 via configuratiescherm > software

groetjes Jac
 
Is het niet de voeding:

Uitleg: bij mij is er iets mis met mijn voeding. (eigenlijk al een paar maanden).
Ik had eerst de schuld gelegd bij een videokaart die niet meer werkt, maar vandaag wilde ik de oude voeding er weer inzetten.

Weer kreeg ik hetzelfde probleem, als wat jij nu hebt.

Nieuwe voeding in en de pc werkte weer perfect.
Misschien kan je dat testen?
 
Volgens mij laat ie de bestanden van outlook express ook staan, maar helemaal zeker ben ik niet.(Helaas)
 
@Jac (hoi): ik kan ook niet in veilige modus opstarten. eigenlijk denk ik zelf meer aan een hardwareprobleem, waar komt anders zat geluid: slissend hard draaien vandaan?

@marsmannetje: tja, hoe zou ik dat nu moeten testen?

@petje: da's wel belangrijk. het enige wat voor haar van werkelijk belang is zijn emailadresboek en berichten. Iemand anders misschien die dit weet?
 
ja, niet nu, maar misschien kan je de pc meenemen ofzo..
Maar misschien heb je thuis nog wel een voeding..
 
Je adresboek kun je exporteren naar een andere map. Als je dan opnieuw installeerd kun je ze daarvandaan weer importeren. Voor de berichten geld hetzelfde.Op die manier ben je zeker dat je ze houd.
 
mits je de schijf niet formateert natuurlijk (of er moeten meerdere partities zijn)

Omdat je zei niets van dos te weten:

cd\ (terug van c:\windows naar c:\)
cd <map> (op plaats v <map> de juiste map intypen)
dir/p (zie wat er in een bepaalde map staat)
copySP<orginele locatie, incl file-naam>SP<nieuwe locatie> (SP=spatie)

Dat moet genoeg zijn.
 
@petje en marsmannetje:
ik kom hier niet uit hoor. Ik kan geen bestanden overzetten omdat ik de pc in het geheel niet kan opstarten. van dat dos-gedoe snap ik ècht niks...

Maar back to basic:
geloven jullie dan toch dat het een softwareverhaal is? Ik geloof daar eigenlijk helemaal niks van!
Waarom maakt die pc dan dat slissende, hard draaiende geluid? Volgens mij is er gewoon wat met die HD aan de hand? Of ondersteunen jullie dat idee niet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan