PC start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saskya

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2005
Berichten
28
Gisteren kreeg ik mijn nieuwe PC. Er zitten twee harde schijven in (SATA), een kleine (Disk1, van 80GB) en een grote (Disk0, van 250GB). Op de kleine staat mijn C-schijf met Windows XP Home. De grote heb ik opnieuw gepartitioneerd omdat ik er meerdere partities op wilde hebben. Daarna moest de PC even uit maar nu wil hij niet meer opstarten..

Bij het opstarten zie ik in het DOS-scherm dat hij beide schijven niet kan vinden ("Disk0 not found, disk1 not found").

Op die disk1 staan wel de autoexec.bat en nog een die ik uit mijn hoofd even niet meer weet (config.sys dacht ik), maar boot.ini staat er niet op, en die lijkt me toch vrij essentieel...

Ik heb een boot-recovery CD, met daarop zoveel tools op dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb er een paar uitgeprobeerd om te kijken wat ze zeggen. In Partition Magic helpt het niet als ik Disk1 activeer.
Partition Commander (oid) zegt dat geen van de schijven bootable is, en dat ik er 1 moet activeren. Maar ook als ik dat in dat programma doe, blijf ik die melding krijgen.

Wat er dus moet gebeuren, is dat Disk1, waar Windows op staat, dus bootable gemaakt moet worden. Maar hoe? Zal ik anders vanaf de Windows CD opstarten, en die setup opnieuw laten draaien? Maar maakt die dan ook die partitie bootable of moet ik dat toch eerst zelf doen?

Dank bij voorbaat voor het meedenken/tips!

--
Saskia
 
Wat ik gehoord heb is dat er een bepaalde reeks moederborden zijn die SATA niet herkennen in het POST scherm, waarvan je dus nooit kunt booten.
Hier zijn BIOS updates voor te verkrijgen, en misschien zelfs enkele andere software programma's.
De kans is aanwezig dat je bij het formatteren van de grote schijf een essentieel programma/driver gewist hebt.
De restore CD moet bootable zijn, dus als je een volledige restore kiest, dan zou het weer in orde moeten zijn.
 
wat je nodig om de harde schijf te kunnen zien is controller drivers van het betreffende systeem. zodra je de controller drivers hebt gedownload dan execute je ze naar een geformatteerde floppydisk. Bij het begin al van het xp installatie druk je op F6 en dan worden de drivers geladen en dan pas kan je de partities zien. verwijderen aanmaken etc.
 
mickeyjoy zei:
wat je nodig om de harde schijf te kunnen zien is controller drivers van het betreffende systeem. zodra je de controller drivers hebt gedownload dan execute je ze naar een geformatteerde floppydisk. Bij het begin al van het xp installatie druk je op F6 en dan worden de drivers geladen en dan pas kan je de partities zien. verwijderen aanmaken etc.
Bedoel jij Sata drivers?
 
waarschijnlijk zullen die SATA krengen inderdaad een speciale niet-Microsoft raidcontroller nodig hebben.
 
Bedoel jij Sata drivers?

Ja sorry ik bedoel SATA drivers ja. Ik had dat al toen bij Dell en HP machines uitgevoerd en toen ik ze wel d.m.v. die SATA drivers laten boaten en dan pas kon je die partities zien.
 
Excuses dat ik niet meer gereageerd heb, dat was niet zo netjes. Na vele dagen getob zijn we erachter gekomen dat ik een te oude XP versie had, die de S-ATA disks dus niet goed herkende. Het is met wat gedoe allemaal nog redelijk bijna ongeveer goedgekomen ;) (er zijn nog wat dingetjes mis maar het systeem werkt iig!)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan