Pc uitgevallen (door stof?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2010
Berichten
55
Goedemorgen dames en heren,

Ik ondervind helaas het probleem met mijn computer dat hij niet meer op wil starten.

De situatie van begin tot eind...
Gisteravond was ik op de computer bezig met een spel. Op een gegeven moment viel deze dus plotseling uit waarna mijn systeemkast enkele keren knipperde aan de voorzijde (de kast/behuizing is een coolmaster centurion 5 ii). Enfin, hij voelde al vrij warm aan. Dus heb de kast even open gemaakt en inderdaad, zat aardig wat stof tussen een grote ventilator.

Gevolg: hij start ook niet meer op. Wel viel me op dat deze zelfde ventilator op gang propbeert te komen als ik de startknop in druk maar, helaas geeft deze geen signaal.

Mijn vraag: stel de pc heeft de geest gegeven door stof, welke onderdelen zouden dan waarschijnlijk al sowieso de geest hebben gegeven? Alle? Of een beperkt aantal.

Benieuwd naar jullie tips en adviezen.

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Begin eerst met het schoonmaken van de cpu koelblok en ventilator en zo ook van de grafische kaart, de kast zelf uiteraard ook, een langharige kwast, stofzuiger en nieuwe warmtegeleidende pasta zijn wel nodig, koelblok en cpu schoonmaken met wasbenzine en een dun laagje pasta aanbrengen, tis alleen om uit te vlakken.
 
Goedemiddag, allereerst sorry voor de late reactie.

Wegens drukte (tentamens) ben ik niet in staat geweest uitgebreid te reageren.

Bedankt voor je advies lange pier. Helaas heb ik dergelijke middelen niet tot mijn beschikking om dat voor elkaar te boksen.

Wel heb ik mijn voeding laten opmeten door een bekende. Die constateerde dat hij vrij weinig stroom gaf waar hij bv. op sommige uitgangen 12v moest geven (volgens de manual) gaf de uitgang minder dan een volt weer. Zijn eerste gedachte was de voeding die het begeven zou hebben.

Aansluitend heb ik mijn voeding laten ontkoppelen (ben een leek op hardware gebied) en naar de computerzaak opgestuurd. Zij constateerden dat de voeding niet defect is... Wat mijn wenkbrauwen deed fronsen. Nu is mijn volgende idee dat het moederbord te vervangen maar zou nog wel alternatieve adviezen willen aanhoren indien mogelijk.

Mijn vraag is dan ook, de onderstaande voor oog vatbare symptomen, welk onderdeel zou dan defect zijn?

- led lampjes rondom behuizing branden 1 seconde als ik op de startknop druk. Geen enkel lampje blijft branden ook van het moederbord niet.
- ventilatoren geven 1 seconde een tik en draaien dan niet
- harddisk maakt ook geen geluid
- er is wel zwart beeld, hij zegt niet dat hij een signaal niet kan vinden

Op basis van bovenstaande symptomen, waar denken jullie dan aan?

Wat zijn bv typische kenmerken van een defect moederbord en een voeding?

Bedankt voor het meedenken albasten nogmaals excuses voor de late reactie (met name @Lange Pier)
 
Hoi,

Misschien gezien dat je een leek bent op hardware gebied (eigen woorden)zou het niet verstandiger zijn om dit uit te besteden?
Want zelf zou ik in dit geval alles er uit demonteren en zo kaal mogelijk proberen op te starten en kijken wat er dan gebeurd.Dus moederbord processor en systeemspeaker gaat deze piepen dan wil hij wel starten .dan pc uit en 1 reepje geheugen en weer testen enzovoort.

Mag ik vragen welke hardware en voeding je hebt?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Klopt, de volgende stap is ook om hem even na te laten kijken wat het wel zou kunnen zijn. Maar had toch eerst wat advies gewild.

Ehm de specificaties:

Mobo: msi 880gm-E411
Asus GeForce GTx 550 1gb
AMD phenom II x4 3.4 GHz
1 Tb wd. Caviar blue
Cooler master gx 650 wat 20+24 pins
2x corsair vengeance 8 gb geheugenmodules

Overigens komt de pc niet voorbij de bios (start helemaal niet op) heb als eerste een andere voedingskabel gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Maar om te kijken of het moederbord defect is dan is eerder genoemde methode denk ik even de beste manier om te testen
 
Hoi,

Oké, ik zal er eens naar laten kijken. Welke volgorde zou je dan precies doen? Eerst mobo en voeding aansluiten? En dan GTx kaart er in? Dan geheugen etc?

Alvast bedankt voor je reactie
 
Hoi,

1 voeding moederbord met processor en systeemspeaker gaat hij piepen
2 1 reep geheugen
3 2e reepje geheugen
4 hd eraan
5 Videokaart

Als het goed is zal je elke keer een ander piep horen behalve met 2e rreje geheugen
 
Bedankt voor je snelle reacties Modag.

Ik zal een en ander laten testen zoals je net hebt aangegeven en kom er dan op terug.

Tot slot, de symptomen die ik eerder heb omschreven, zijn dat bekende die duiden op een defect moederbord?
Wat zijn bv de symptomen voor een defecte processor? Of gaan dergelijke onderdelen vrijwel niet defect?
 
Hoi,

Zeg niet dat een processor niet stuk gaat maar ik heb het nog niet meegemaakt dus de test is denk even het beste om te doen.
 
Oké - ik zal je/jullie volgende week verder inlichten. De voeding moet eerst retour komen.

Bedankt voor je hulp voor zover :thumb:
 
Hoi,

We wachten af :thumb: maar niemand in de buurt om een een voeding te gebruiken?
 
Goedenavond allen,

Ter update:
Heb samen met iemand de computer stapsgewijs uit elkaar gehaald/ontbonden en het definitieve resultaat was dat het moederbord het had begeven. Deze is afgelopen zaterdag naar een locale pc-boer gebracht en vandaag weer afgehaald.

Probleem was dus het moederbord en niet de voeding zoals ik vermoedde.

Oorzaak was waarschijnlijk kortsluiting op het moederbord door stof*

*aldus de pc-boer.

Mijn probleem is opgelost, bedankt voor de adviezen en hulp :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan