pc valt plotseling random uit

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.708
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
W10 pc werkt normaal prima en snel, maar valt nu plotseling 5 maal achter elkaar uit. Schakelt uit en start weer op etc. vier/vijf maal. Bij de vierde keer blauw scherm met Windows in niet goed afgesloten. Welk logboek te raadplegen?
 
Hou de temperatuur van je processor eens in de gaten.
Misschien tijd om de koeling eens goed te reinigen en de processor van een nieuw laagje koelpasta te voorzien.
 
Koeling is schoon. Koelpasta kan ik niet zelf. Ik denk eerder aan een defecte aan/uit knop, immers het gaat zo snel uit en dan weer aan. Meldingen Kernel-PNP wudfrd, Backupper service (weet niet waar die zit). Service control manager en Distributed com. Als het vaker gebeurd dan moet ik deze pc maar wegbrengen. Erg vervelend!

Processor schommelt sterk 35 - 45 graden.
 
Die temperatuur is niks mis mee.
Een defecte aan/uit knop is inderdaad ook een mogelijkheid, al verwacht ik niet dat het de oorzaak is.
 
USB apparaten aangekoppeld? Als die defect gaan (vb interne kortsluiting), kan dat ook zorgen voor een spontane reboot.
 
Ja, één externe data schijf. Daar ben ik bang voor want die is wel behoorlijk essentieel. Vanmorgen draait de pc weer normaal. Geen peil op te trekken dus.
 
Een Aan/Uit knop en de Reset button zitten vast, onderaan het moederbord, met kleine stekkertjes of een kant en klaar stekker over de pinnen voor het front paneel. U zou in ieder geval de stekkertjes voor deze twee moeten loshalen. Hier de video.
De computer is dan in te schakelen door twee pinnen even te verbinden. Het Aan/Uit knopje kan met de multimeter worden doorgemeten wanneer dit het oplost.

Gebruik de multimeter of een voeding tester om de voeding te controleren maar vaak kan die ook beoordeeld worden op ouderdom, type en specificaties. Ga er van uit dat ze na verloop van tijd minder gaan presteren. In de voeding zitten grote condensatoren (stroomverdelers) en op het moederbord, achteraan, heel kleine. Deze kleine zijn te beoordelen doordat de hulzen vast moeten zitten en de, in drieën gedeelde, bovenkant mooi recht moet zijn.

Een computer stopt ter beveiliging in geval de CPU ventilator stopt. Misschien kan u kijken of het kleine stekkertje er van goed zit, of er een draadje en stof in de weg van de schoepen kunnen zitten en met de vinger voelen of de fan makkelijk rond draait. Stof in de computer is nooit goed.

Kortsluiting door insteekkaarten komt veel voor. Zitten de kaarten mooi recht in de sloten en ziet u nergens aan kabels dat deze beschadigd zijn aan iets scherps, stekkers zitten goed. Haal de kaarten er dan één voor één uit. Te beginnen met het netwerk kaartje.

Vervang ook de knoopcel batterij of kijk in ieder geval eens of veranderingen in de bios bewaard blijven.

Logboeken vindt u door bij Zoeken "logboeken" in te vullen.

Windows heeft nu een geheugen controle programma.
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik ben geen computerreparateur. Wat ik wel weet is dat de resetkabel is losgehaald/afgekoppeld omdat de resetknop in de kast verdwenen is. Niet meer bereik- en bruikbaar. De aan/uit en resetknop bevinden zich op een onmogelijke ingebouwde locatie bovenin/front van de kast. Zeer lastig bij te komen (alles demonteren) en dus zeer dom ontworpen. Geheugen is het niet en voeding ook niet. Logboeken heb je als leek totaal niets aan, meldingen staan in post 4.

Rest mij de pc weg te brengen en dan weten ze toch weer wat het niet is, omdat het niet reproduceer is en dan is het allemaal gokwerk.
 
Een andere mogelijkheid is om de hardware uit te bouwen en in een nieuwe kast te zetten ..(en wellicht de goedkoopste)
Geen idee hoe men het voor elkaar krijgt om de knoppen in de kast doen laten verdwijnen ..

Je kunt elke (gelijkwaardige, zonder extra verlichting ofzo) drukschakelaar bedenken om deze in de kast te monteren, het vereist niet veel kunde om deze aan de gang te krijgen, knop uitzoeken, gaatje boren, draadjes aan de drukknop monteren en vervolgens weer op het moederbord aansluiten en klaar !
 
Geen idee hoe men het voor elkaar krijgt om de knoppen in de kast doen laten verdwijnen ..
De resetknop is 9 mm diameter en je drukt er op en weg was die > verdwenen en onbereikbaar is de kast, dat is alles. Ik ben een expert in alles uit elkaar halen maar vervolgens is er een klein probleem...:rolleyes:
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan