• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pivot uit verschillende tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomassen85

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mei 2022
Berichten
3
Hallo ,

Ik heb een vraag over pivots want ik kom er niet uit :confused:

Wat ik heb gecreëerd is een bestand waar ik data verzamel van catering aankopen uit facturen. Hier gaat het in mijn voorbeeld over 2 leveranciers waar ik 2 tabs voor heb gemaakt met daarin per tab een tabel met de gegevens.
Hier zie je dat ik categorieën heb toegevoegd die refereren naar "Consumables" en "disposables" die weer zijn onderverdeeld in "Fruit" en "Juice". Daar zie je in KG en L precies wat per jaar en maand wordt aangeschaft.

Nu wil ik graag een dashboard creëren met daar hoeveel Fruit en Sap(Juice) per jaar(eventueel ook maand) wordt aangeschaft en ook per locatie.
Normaal maak ik hier een Pivot voor maar nu moet de data komen van 2 verschillende tabellen uit 2 tabbladen.

Waar ik tegen aan loop is dat ik de data van de 2 tabellen niet kan combineren in 1 pivot, relaties lukken niet aangezien het dan refereert naar dezelfde waardes.

Is er toch een manier mogelijk zonder VBA? Hopelijk leg ik het goed uit.

Mvg, R. Thomassen
 

Bijlagen

  • Budget Overview Cafe-Vending3.xlsb
    1,2 MB · Weergaven: 13
Hi Rick,

1. Maak er 1 tabel van met een extra veld (kolom) genaamd [Supplier] Daar zet je dan in Supplier A of B. Dan heb je dit probleem niet meer.
2. Neem de hele datum op ipv enkel jaar en maand, die jaar en maand kan Excel, eventueel met formule, er wel uit destilleren, beter voor analyse.
3. Voorkom legen cellen in belangrijke kolommen [Category] / [Consumables] / [Invoicenummers], anders weet je niet waar je geld aan hebt uitgegeven
4. De kolom moet (denk ik) elk invoicenummer herhaald worden in de lege cellen eronder, zo ja: doen.
5. Als je tabellen gebruikt, maak deze dan NOOIT groter dan je gegevensset. Bij nieuwe gegevens breidt de tabel, inclusief formules en opmaak, zichzelf uit.

Succes,

Xharx
 

Bijlagen

  • Budget Overview Cafe-Vending3_alternatief.xlsb
    1,2 MB · Weergaven: 10
Met Power Query kun je tabellen aan elkaar knopen en dan bijv. een draaitabelrapport van maken. Je voorbeeld is summier, dus je moet zelf waarschijnlijk nog een beetje sleutelen, maar hierbij een voorzetje.
 

Bijlagen

  • Budget Overview Cafe-Vending3 (AC).xlsb
    1,2 MB · Weergaven: 6
Als je Excel als Database wil gebruiken moet je de datastruktuur overeenkomstig opzetten.
Volg alle aanbevelingen van @xharx. :thumb:
Gebruik Excelformules, VBA of Powerquery niet om een onjuiste struktuur te corrigeren.
 
Met Power Query kun je tabellen aan elkaar knopen en dan bijv. een draaitabelrapport van maken. Je voorbeeld is summier, dus je moet zelf waarschijnlijk nog een beetje sleutelen, maar hierbij een voorzetje.


Bedankt hiervoor :) Dit is zeker een goed voorzetje :thumb:
Mijn voorbeeld is wat aangepast en mijn echte bestand is veel uitgebreider met meer tabellen en ook bedrijfs namen enz. Vandaar dat ik er even een voorbeeld van had gemaakt.
Ik heb nu even 2 tabellen samengevoegd met verbindingen en ik kan dus ook een draaitabel maken zoals in jouw voorbeeld :) Dus nu even alle verbindingen maken en zien hoever ik daarmee kom.

En ik ga me zeker meer verdiepen in PowerPivot:cool:
 
Hi Rick,

1. Maak er 1 tabel van met een extra veld (kolom) genaamd [Supplier] Daar zet je dan in Supplier A of B. Dan heb je dit probleem niet meer.
2. Neem de hele datum op ipv enkel jaar en maand, die jaar en maand kan Excel, eventueel met formule, er wel uit destilleren, beter voor analyse.
3. Voorkom legen cellen in belangrijke kolommen [Category] / [Consumables] / [Invoicenummers], anders weet je niet waar je geld aan hebt uitgegeven
4. De kolom moet (denk ik) elk invoicenummer herhaald worden in de lege cellen eronder, zo ja: doen.
5. Als je tabellen gebruikt, maak deze dan NOOIT groter dan je gegevensset. Bij nieuwe gegevens breidt de tabel, inclusief formules en opmaak, zichzelf uit.

Succes,

Xharx

Hi Xharx,
1. Om het bestand overzichtelijk te houden wil ik niet alle leveranciers in 1 tabel aangezien in mijn echte bestand veel meer leveranciers staan
2. Ik wil graag filteren op jaar en maand en de gegevens van een 1 factuur is ook van een bepaald jaar en maand. Bij hele datum zou ik dan 01-05-2022 voor de maand Mei moeten gebruiken?
3. In die kolommen refereert niet alles naar iets aangezien ik daar verticaal zoeken gebruik. Als in rij 1 een mand fruit staat onder omschrijving dan komt er in de kolom Consumables het woord Fruit te staan. Als in rij 2 onder omschrijving koffiebekers staat dan zal daar onder Consumables niks komen te staan, daarintegen zal onder de kolom Disposables wel iets te komen staan.
4. Om daar lege cellen te voorkomen dan ja, maar ik wil graag de factuurnummers uniek houden met een formatting dubbele waarden erop zodat ik weet dat een factuur er al in staat wanneer ik dat invul.
5. bedoel je dat ik de rijen in de tabel niet naar bijvoorbeeld 100 moet trekken als er maar tot rij 50 gegevens taan?
 
Hi Rick,

1. Om het bestand overzichtelijk te houden wil ik niet alle leveranciers in 1 tabel aangezien in mijn echte bestand veel meer leveranciers staan
2. Ik wil graag filteren op jaar en maand en de gegevens van een 1 factuur is ook van een bepaald jaar en maand. Bij hele datum zou ik dan 01-05-2022 voor de maand Mei moeten gebruiken?
3. In die kolommen refereert niet alles naar iets aangezien ik daar verticaal zoeken gebruik. Als in rij 1 een mand fruit staat onder omschrijving dan komt er in de kolom Consumables het woord Fruit te staan. Als in rij 2 onder omschrijving koffiebekers staat dan zal daar onder Consumables niks komen te staan, daarintegen zal onder de kolom Disposables wel iets te komen staan.
4. Om daar lege cellen te voorkomen dan ja, maar ik wil graag de factuurnummers uniek houden met een formatting dubbele waarden erop zodat ik weet dat een factuur er al in staat wanneer ik dat invul.
5. bedoel je dat ik de rijen in de tabel niet naar bijvoorbeeld 100 moet trekken als er maar tot rij 50 gegevens taan?

ad:
1. Dit zou je eigenlijk wel moeten doen, omdat je de gegevens wel samen wil analyseren. Een Excel tabel kan 1.048.575 rijen bevatten (plus 1 extra voor de koppen). Ga je daar overheen, dan is PowerPivot aan de beurt, Kun je gerust een paar miljard rijen hebben. Sowieso is PowerPivot een handige tool voor jouw gegevens.
2. Ja hele datum en dan met formule kolommen die Maandnummer =maand() en Maandnaam weergeven (maar een draaitabel herkent die maanden ook vanzelf), dan kun je ook sorteren op maandnummer, zodat de maanden de juiste volgorde krijgen.
3. Een database is zo compleet mogelijk -> Dus je hebt een kolom nodig met [Category] oid, en daar staat dan de items in Consumable, Disposable en een kolom daarachter met [Soort] met daarin de items Fruit, Juice en desnoods Overige
4. Dat haal je er met een draaitabel mooi uit, of je maakt in Office 365 een lijstje van die kolom met =UNIEK([KOLOMNAAM])
5. JA inderdaad. Maak nooit tabellen groter dan je gegevens.


Je bent al goed op weg, maar nog een paar stappen en je hebt het jezelf echt veel makkelijker gemaakt.

Succes,

Xharx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan