positie actieve cel uitlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
Is het mogelijk om de positie van de hoekpunten van de actieve cel in Excel uit te lezen, zodat ik met top en left van de Userform daar mooi op aansluitend een Userform kan laten opspringen.
 
Met een dubbelklik in de actieve cel is dit denk ik wat je zoekt

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
 With UserForm1
   .StartUpPosition = 0
   .Left = Target.Left + Target.Width
   .Top = Target.Top + .Height
   .Show
 End With
End Sub
 
@JVeer

Dit doe je in de userform_Initialize gebeurtenis.
 
@snb:
Naast dat ik vind dat je gelijk hebt is er m.i. geen verschil in werking.
Of zie ik dat verkeerd?
Als er geen verschil is, waarom is het dan beter om dat in de Userform_Initialize te doen?
 
Maakt geen verschil, al zet ik het zelf wel meestal in de initialize. Dit is een voorbeeld
 
Dat TS het ook maar even weet :)
 
De eigenschappen van een userform leg je in de ontwerpmodus vast.
.StartUpPosition = 0 is dan overbodig.

Omdat de gebeurtenis deel uitmaakt van het Usereform hoef je daar niet naar te verwijzen.
Code:
Private Sub Userform_Initialize()
  with activecell
     Left = .offset(,1).Left
     Top = .Top
  end with
end Sub

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
 UserForm1.show
End Sub

Algemeen: zet code in het onderdeel waarop het betrekking heeft: een werkblad, een werkboek, een Userform.
Niet aan werkblad, werkboek of userform gebonden code zet je in een algemene macromodule.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt snb, Edmoor, JVeer, ik ga er van het weekend mee aan de slag; het belooft werken te worden.

Beetje context:
Het gaat me om bijgesloten kalender die ik in Excel wil gebruiken en die op moet poppen in een bepaalde kolom. Dat lukt me wel (en de datum in de actieve cel uitlezen ook), maar slechts op een vaste plaats. Ik wil de kalender dus mooi direct rechts naast de actieve cel aan de gebruiker aanbieden.

(Ik moet ook nog een manier vinden om de kalender te sluiten als er geen gebruik van wordt gemaakt, maar geopteerd wordt voor handinvoer. De kalender is nu wel erg dwingend.)
 

Bijlagen

  • CalendarForm+v1.5.2.zip
    229,1 KB · Weergaven: 13
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan