• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Preventief Planbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marthy Mc Fly

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2010
Berichten
117
Hallo Experts,

Ik ben bezig met een preventief planbord te maken. Ik heb een werkblad waarin alle routes staan met hun interval en de week waarop zij starten.
Wat ik wil verkrijgen is dat deze op het werkblad planbord terecht komen en starten in de aangegeven week. Daarbovenop moeten ze terugkeren volgens het aangegeven interval. De intervallen 1 en 7 dagen vallen erbuiten en moeten niet weergegeven worden. Daarbij wil ik dit ook nog eens weergeven in de vorm van een pictogram. Ik heb hier al even zitten op te kauwen en krijg het niet op de wereld aan de hand van formules.

Moet dus mogelijk via vba?

 

Bijlagen

  • Preventieve Routes vb.xlsx
    280,2 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp er niet veel van.

Code:
=IF(L2="True";"Tijdens Bedrijf";"Buiten Bedrijf")
in L2 staat
Code:
=RIGHT(A2;4)
Dit geeft toch altijd onwaar?

Waarom werk je niet met datums? Waar is het interval te vinden? Plaats een klein voorbeeld met bv 5 routes en werk even handmatig uit wat de verwachte uitkomst is.
 
Ik begrijp er niet veel van.
..... Plaats een klein voorbeeld met bv 5 routes en werk even handmatig uit wat de verwachte uitkomst is.
+1
Begrijp er ook weinig van.
Goed voorstel van VenA
 
Hallo VenA,

Even verduidelijken. De formule die jij ziet heeft er niets mee te maken. Ik heb nl. op het werkblad ROUTES, alle routes die in kolom A staan uitgefilterd op gevoelige informatie.
Hier staan nl. routes die eindigen op true of fals, waarbij true staat voor Tijdens Bedrijf en False voor Buiten Bedrijf.
In kolom F staat de week dat deze route start. In kolom E staat de interval (Bv een route start in week 4 en heeft een interval van 4weken. D.w.z. dat de route start op week 4, maar terug keert om de 4 weken.
 

Bijlagen

  • Preventieve Routes vb.xlsx
    280,2 KB · Weergaven: 24
Kolom E is leeg! en verder zie ik hier geen antwoord op.
Waarom werk je niet met datums? Waar is het interval te vinden? Plaats een klein voorbeeld met bv 5 routes en werk even handmatig uit wat de verwachte uitkomst is.
 
Mijn fout, verkeerd bestand geupload.
 

Bijlagen

  • Preventieve Routes vb.xlsx
    282,4 KB · Weergaven: 18
Dit is eindelijk het juiste bestand
 

Bijlagen

  • Preventieve Routes vb2.xlsx
    282,4 KB · Weergaven: 25
Ik heb de startweek ook naar Planbord gehaald, maakte het samenstellen van de formule makkelijker, als het echt moet kan dat ook wel uit routes gehaald maar eerlijk gezegd ontgaat mij het doel van die onderliggende tabel / 2e tabblad als je alle gegevens gewoon op planbord zet is de formule het eenvoudigst.
Dit is wat ik uiteindelijk heb samengsteld
Code:
=IF([@INTERVAL]<2;0;IF([@Startweek]=COLUMN()-6;1;IF(AND([@Startweek]<COLUMN()-6;MOD(COLUMN()-6-[@Startweek];[@INTERVAL])=0);1;0)))

NL:
Code:
=ALS([@INTERVAL]<2;0;ALS([@Startweek]=KOLOM()-6;1;ALS(EN([@Startweek]<KOLOM()-6;REST(KOLOM()-6-[@Startweek];[@INTERVAL])=0);1;0)))

De [@INTERVAL]<2 zorgt dat routes die elke week wordne uitgevoerd of 0 als startweek en interval hebben geen vinkjes tonen
[@Startweek]=COLUMN()-6;1 zorgt voor een vinkje in de kolom als het weeknummer overeenkomt. column()-6 is zorgt dat in kolom G (7e kolom) een 1 wordt gebruikt als weeknr omdat headers van tabellen geen getallen zijn is deze formule een goed alternatief om een weeknummer te genereren
(als de startweek niet in planbord blijft moet -6 terug naar -5 omdat week 1 dan kolom F zal staan ipv G zoals nu)
IF(AND([@Startweek]<COLUMN()-6;MOD(COLUMN()-6-[@Startweek];[@INTERVAL])=0) toetst of de startweek kleiner is dan het huidige weeknummer. en de mod functie moet op 0 uitkomen.

ik was wel enigszins verrast door intervallen van 104,156 en 208 weken, die zag ik telaat. maar dan werkt het trucje met weeknummers niet goed. dan zou er vermoedelijk ook nog een test in moeten om startjaar van de route. maar dit leek mee een goede kickoff.. die extremen kunnen wellicht ook op andere wijze afgevangen worden.

zie bijlage voor de werking
 

Bijlagen

  • Copy of Preventieve Routes vb2.xlsx
    267,5 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Hallo roeljongman,

Dit is inderdaad wat ik zoek. De intervallen van boven de 52 geven uiteraard een probleem, maar zou ik wel
gedeeltelijk kunnen oplossen door de kalender te verlengen.
Had niet verwacht dat dit mogelijk was via formule. Had ook al gedacht aan het verplaatsen van de interval,
maar zelfs dan kwam ik er niet.
Dus gaat mijn grote dank uit voor deze oplossing en uitgebreide uitleg.

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan