Printen via wifi printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartimans7

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2008
Berichten
61
Hallo,

Sinds een tijd heb ik een nieuwe router gekocht voor beter wifi bereik in de woonkamer.
Voorheen was het modem altijd het wifi punt, daar stond de printer op aangesloten.
Nu staat de printer aangesloten op de nieuwe router, en kan ik met de pc aangesloten op het modem niet meer printen. Zie afbeelding voor een duidelijker beeld.
Printer.png

Hoe kan ik nou vanaf de slaapkamer printen naar de printer in de woonkamer, zonder kabels te gaan trekken of wifi in te bouwen op deze pc.
Mocht het niet mogelijk zijn hoor ik het ook graag!
 
Ik ga er van uit dat de dhcp in de 2de router uit staat.
De printer heeft een ip adres.
Bij de installatie van de printer op de slaapkamer pc moet je bij het installeren aangeven dat het een netwerk printer is en dan het zelfde ip adres opgeven zoals dat op de woonkamer pc ook gedaan is.
Dan moet hij het doen.
 
Vraag me uberhaupt af waarom je 2 wifi punten gebruikt, schakel het wifi gedeelte in het modem uit en gebruik alleen je router en meld daar je printer op aan.
 
Ik gebruik maar 1 wifipunt, en dat is de nieuwe router. Het modem is geen wifi punt meer.
De printer staat aangesloten op de router, maar kan hem niet vinden.
 
Volgens mij vind je deze gegevens niet in de router, net zo min als computers die aangesloten zijn op de routers.
Het gaat zo:
wifi printer.jpg
Bij de setup van de printer, bij netwerkinstellingen vind je het ip adres van de printer.
Stel dat is 194,165,12,7 en je pc zit op 192.168.1.3, dan zul je dat van je printer moeten aanpassen naar 192.168.1.x
x is dan een getal tussen 1 en 255. kies bv 10 dan zit je in jou geval vrijwel zeker goed.
Ook moet in je nieuwe router dhcp uitgezet zijn anders gaat het niet.
Als je de printer dan op beide computers (opnieuw) installeert geef je aan dat het een netwerkprinter is en je vult dan, als je je printer aangepast hebt, het ip adres in bij de setup van de printer (bv 192.168.1.10)
welk os heb je?
welke router?
welke printer?
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het morgen eens proberen op jouw manier, laat nog wel weten hoe het af is gelopen.
Het modem is een Technicolor TC7200 wifi-modem
Router is een TP-link archer C5.
PC woonkamer heeft windows vista.
Pc andere kamer heeft windows 10.
Printer is een canon MG5300
 
Ik heb het geprobeerd maar zonder resultaat.
Het ip adres van de printer heb ik aangepast naar het ip adres van de pc's, dit is dan geworden 192.168.1.20. Die .20 stond niet bij het ip adres van de pc. Ik heb het ook geprobeerd met .10 en .101.
Toen proberen te verbinden met de printer, in de woonkamer ging dit probleemloos. Ik kon gewoon printen, de printer stond ook mooi weergegeven bij "netwerk".
Slaapkamer is een ander verhaal, alle mogelijkheden gehad om een printer toe te voegen met dat nieuwe ip adres van de printer. Ook DHCP uitgezet op de router, maar dit hielp ook niet. Tevens hierdoor konden mijn andere apparaten (telefoon, chromecast etc.) niet meer verbinden met wifi.
Ik denk dat het gewoon niet mogelijk is.
Mocht iemand nog idëeen hebben, dan hoor ik het graag:D
 
De ziggo router/modem deelt ip adressen uit. Dus o.a. voor de slaapkamer.
De TP-link doet dat dan nog eens over voor alles wat achter die router zit.
Zo kan een signaal wat daar binnen komt niet terug naar de ziggo router om dan naar de slaapkamer te gaan.
Zet je de dhcp, die deze adressen uitdeelt in de tp-link uit dan geeft hij de adressen van de ziggo gewoon door.

Raar dat telefoon en chromecast het dan niet meer doen.
Telefoon zit toch direct op de ziggo en daar is toch niets aan veranderd?

Chromecast zou misschien opnieuw ingesteld moeten worden op 192.168.1.xx als hij dat nog niet had.

Een andere oplossing is, stop een wifi kaartje in de slaapkamer pc :
http://www.wehkamp.nl/Winkelen/KenmerkAdviseurArtikel.aspx?CC=C26&SC=6FE&KAC=6FE&artikelNummer=745849&BC=GOA&BAC=ALG&cm_mmc_o=7BBTkwCjC-kTwFwwECVyBpAgfkblfbETzplCjCV2GWwfcwyLLzzyfCjCoxISDoS9&cm_mmca1=12913-AGI-17003812022-ASI-126288484622-867458490000&gclid=CNPh9MWQjckCFdXNGwodyGoIQg
of zoiets
http://webshop.levix.nl/artikel/3963326/em4577-wireless-n-300mbps-usb-adapter-with-antenna.html

Dan zorg je dat hij contact maakt met de tp-link. Dan sluit je de ziggo als het ware uit en dan moet het zeker lukken.
Vraag, heb je op de slaapkamer genoeg signaal van de tp-link?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan