Probleem met naam van ActiveX besturingselement

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemp

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Berichten
131
Ik heb vorig jaar een programma gemaakt in VBA (Excel).
Hierbij gebruik ik o.a. een Excel-sheet met verschillende opdrachtknoppen (ActiveX-besturingselementen).
Een van die die knoppen "had" de naam "cmdAanpassen" en werd in VBA ooit zo aangesproken (cmdAanpassen_Click).

Om één of andere duistere reden is de naam van die knop nu veranderd in "CommandButton1" (zie eigenschappen van de knop) waardoor de vba code uiteraard niet meer werkt.

Ik slaag er maar niet in om de naam van de knop aan te passen omdat de naam "cmdAanpassen" nog steeds in het naamvak voorkomt. Probleem is dat de namen van ActiveX niet opgenomen zijn in het "Beheer Namen", ik kan ze via die weg dus ook niet deleten.

1. Hoe moet ik dit eigenlijk aanpakken?
2. Hoe kan het dat die namen plots veranderd zijn?

Voor alle duidelijkheid een screendump in bijlage.
Bekijk bijlage AxtiveX-naam.pdf

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Open het document en ga naar het blad waar de betreffende knop staat.
Klik dan in het menu op de tab Ontwikkelaars en schakel Ontwerpmodus in.
Klik nu op de betreffende knop en geef deze de gewenste naam in het naamvak van Excel.
Vergeet niet dit af te sluiten met de Enter toets.
Schakel Ontwerpmodus weer uit.

N.B.:
Het kan zijn dat je de tab Ontwikkelaars nog aan het menu moet toevoegen.
Dat kan je in de instellingen van Excel regelen.
 
Spijtig genoeg niet

Edmoor

Bedankt voor het nachtelijke antwoord ... maar ...dit had ik al geprobeerd :(

De naam van de knop "cmdAanpassen" staat al in het naamvak ... ik moet hem in de eigenschap "Name" van de knop zien te krijgen. Dit lukt duidelijk niet op de manier die jij aangeeft.

Maar nogmaals dank
 
Dat is dus niet te zien in je PDF. Is het mogelijk dat document te plaatsen? Dan wil ik wel eens zien wat er aan de hand is.
 
In een plaatje kan ik uiteraard niet zien waarom je in dat eigenschappenscherm de naam niet kunt aanpassen, waar je dat normaal gesproken zou doen.
 
Zie het resultaat bij mij:
cmdAanpassen2.jpg

cmdAanpassen.jpg

Hier lijkt er dus niks aan de hand.
Werken de ActiveX knoppen verder wel?
 
Is dat het resultaat na het aanpassen van de namen ?

Als ik de file hier open krijg ik steeds zelfde foutbericht, waarna ik probeer om de naam aan te passen en dat lukt dus niet.

Het programma heeft vroeger zonder problemen gewerkt !!

Error.jpg
 
Toch niet :(

Heb richtlijnen nauwkeurig opgevolgd maar het baat blijkbaar niet.
Zal nog eens op zoek gaan naar *.exd files (maar ik vrees er voor)
 
Tik in de adresbalk van de Verkenner het volgende in:
%temp%

en druk op de Enter toets.
Je bent nu in je Temp map.
Tik nu in de zoekbalk het volgende in:
*.exd

en verwijder dan de eventueel gevonden .exd bestanden.

Of gebruik 1 van de door Microsoft verschafte Fix it tools voor het oplossen van dit probleem:
http://support.microsoft.com/kb/3025036/EN-US

(iets naar beneden scrollen voor de download)
 
Laatst bewerkt:
Edmoor

Dit is perfect wat ik gedaan heb (beide benaderingen) maar ik slaag er nog steeds niet in om de benaming van de knoppen in eigenschappen aan te passen.

Is er geen methode om namen te verwijderen uit het "naamvak" van excel??

Groetjes
 
Het feit is dat ActiveX dan nog steeds niet goed werkt. Als je er al in zou slagen de naamgeving goed te krijgen krijgen zal het nog steeds niet werken.
Je hebt dus onder de TEMP map mappen gevonden met daarin .exd bestanden en die heb je verwijderd?
 
Yep.
Heb het via FixIt gedaan en dan nog eens gecontroleerd. Geen *.exd files meer te bespeuren.

Ik denk eigenlijk niet dat het aan ActiveX zelf ligt.
Ik heb immers nog een oudere versie van het programma en dat werkt wel perfect (daar zijn de namen van de knoppen om een of andere reden niet veranderd).
 
Ik wil het document zelf ook wel even bekijken of stuur plaats nogeens een test document. Dan sla ik die hier op en plaats hem terug. Is een long shot, maar niet geschoten is altijd mis :)
 
Dat test document is hier nog steeds gewoon in orde, maar ik heb hem een keer opgeslagen. Dus kijk eens of hij dan bij jou ook in orde is:
Bekijk bijlage Test.xlsm
 
Goed geschoten ...
De file werkt hier nu ook. Naam van de knop is terug in orde.
Het is natuurlijk zo dat we de oorzaak van en de oplossing voor het eigenlijke probleem niet kennen.

Ik ga nu op zoek naar een pc waar de bestanden wel goed werken en plaats deze vervolgens terug naar mijn PC.

Alvast bedankt voor al de moeite en de hulp.

Zodra mijn bestanden werken zet ik het item op opgelost (al ben ik eigenlijk alleen maar via een omweg geholpen en is het probleem aan de basis eigenlijk niet opgelost)

Groetjes
JP
 
Waar een oplossing vandaan komt is minder belangrijk dan dat er een oplossing is :D
Maar de oorzaak ligt toch echt bij die foute Office update.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan