• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleempje met een ALS formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewh

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2010
Berichten
273
een rekenkundig probleempje
we willen van de diverse groothandels de omzet bonie berekenen
daar voor een 9 tal kaders gemaakt
als er slechts een kader is ingevuld dan krijgen we negatieve getallen ( door de ALS formule die we hebebn gebruikt )
maar hoe ik dit moet oplossen zie ik niet zo snel
wie kan eens kijken ?
Bekijk bijlage voorbeeld bonus.xls
 
Code:
=[COLOR=#FF0000]ALS(D$6="";"";[/COLOR]ALS(B8<D$6;B8*C8;(D$6-A8)*C8)[COLOR=#FF0000])[/COLOR]

De andere zijn analoog.
 
Bekijk bijlage voorbeeld bonus MB.xls

Zie bijlage.

Formule in D8:
Code:
=ALS(ISGETAL(D$6);(MIN(D$6;B8)-MIN(D$6;A8))*C8;0)

De formule in D8 is naar beneden gekopieerd t/m D13, waarna D8 t/m D13 zijn gekopieerd naar kolommen I, N en S, rij 8 t/m 13.
De formule in D8 is gekopieerd naar D20, daar aangepast (3 maal D$6 --> D$18) en vervolgens weer doorgekopieerd naar D, I, N en S rij 20 t/m 25.
Overeenkomstig naar de onderste kaders.
 
Code:
=[COLOR=#FF0000]ALS(D$6="";"";[/COLOR]ALS(B8<D$6;B8*C8;(D$6-A8)*C8)[COLOR=#FF0000])[/COLOR]

De andere zijn analoog.

Dat gaat niet helemaal goed (net als in het origineel...). Onderstaand in rood de correctie.

Code:
=ALS(D$6="";"";ALS(B8<D$6;[COLOR="#FF0000"](B8-A8)[/COLOR]*C8;(D$6-A8)*C8))
 
Ik heb de formules niet verzonnen, en niet naar het resultaat gekeken, daar elke formule verschillend is op elke rij.
Dus ik heb er alleen een 'Als' functie omheen gezet om de cellen leeg te laten indien de omzet cel leeg is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan