• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Productieplanning met excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DEMB

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2014
Berichten
16
Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben bezig met het zoveel mogelijk automatiseren van onze productieplanning (misschien handig om de excel sheet erbij te hebben).

Ik ben bezig met cel E11. Daar staan een aantal uren die ik nodig heb voor productie. Er wordt in een drie ploegendienst gewerkt. Nu moeten de benodigde uren met behulp van een formule automatisch over de beschikbare dagen verdeeld worden. Ik moet dus eigenlijk een aantal benodigde uren invullen in cel E11, en dan wordt automatisch de hoeveelheid diensten ingepland (cellen G11 t/m X11). Per dienst kan er acht uren gewerkt worden.

Weet iemand hoe ik dit kan doen?... Misschien is het wel makkelijk, maar ik kom er zo niet op.

Groeten

Willem
 

Bijlagen

  • Plan.2014.week16.xlsx
    13 KB · Weergaven: 1.111
Laatst bewerkt:
Code:
In G11:
=ALS(MIN($E11-8;8)<8;8;MIN($E11-8;8))
Vanaf H11 en verder:
=MIN(8;$E11-SOM($G11:G11))

Dit is toch al een goed beging, of?
 
Hallo Cobbe,

Dat was inderdaad een set in de goede richting. Ik ben er een stuk verder mee gekomen. Mijn dank is zeer groot!!

Ik heb echter weer een vraag ;-) Ik zal eerst het verhaal eromheen vertellen. dan wordt het hopelijk duidelijk wat ik bedoel en waar ik naartoe wil met mijn Excel planning.

In mijn planning moeten machines omgebouwd worden om een andere product te produceren. Als we bijvoorbeeld machine V21 bekijken, die produceert voor bijvoorbeeld 49.66 uur een bepaald product, dan wordt de machine omgebouwd (duurt ongeveer een uur), en dan ga ik over met produceren van het andere product. In die dienst kan ik nog voor 5.34 uur de andere product produceren. Maar de rest van de 23.95 uur (29.29 uur - 5.34 uur) moet nog geproduceerd worden. Dan heb ik de omgekeerde formule nodig denk ik als die in bijvoorbeeld cel H11 gebruikt wordt. (Let wel, de benodigde uren voor productie kan varieren, dat hangt natuurlijk af van hoeveel er geproduceerd moet worden).

Snap je mijn verhaal? Als je vragen hebt dan hoor ik het wel...

(Ik stuur de nieuwe Excel sheet mee)...

groeten

willem
 

Bijlagen

  • Plan.2014.week16.xlsx
    16,7 KB · Weergaven: 407
Iemand die op mijn laatste vraag misschien een antwoord heeft?...
 
Zet deze eens in H13 en trek naar rechts:

Code:
=ALS(EN(G13="";H12="");"";ALS(H12<>"";8-H11-H12;MIN(8;$E13-SOM($G13:G13))))
 
Hallo Cobbe,

Is in de goede richting. Alleen nu kun je wel eindeloos diensten inplannen. Aan de hand van meegestuurde voorbeeld is het zichtbaar. Als ik in cel E20 maar 80.91 uren nodig heb, moet ik niet meer diensten in kunnen plannen. Ik heb van K20 t/m X20 nu 14 diensten, met in totaal 105.86 uur ingepland. dit klopt niet. Het zou bij 80.91 uur op moeten houden.

Ik zie trouwens dat het veranderen van de uren, bijvoorbeeld in cel E20, geen invloed heeft op de cellen G20 t/m X20...

Zou je nog even ernaar kunnen kijken? Heel erg bedankt voor je hulp!! Waardeer het echt enorm!!

Groeten

Willem
 

Bijlagen

  • Plan.2014.week16.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 170
Laatst bewerkt:
Wat geeft deze dan?
=ALS(EN(G13="";H12="");"";ALS(H12<>"";MIN(8;$E13-SOM($G13:G13))-H11-H12;MIN(8;$E13-SOM($G13:G13))))
 
Goedenmorgen Cobbe,

Ben het weekend weer bezig geweest. Het lukt aardig. Ik heb echter nog 2 'finetuning' puntjes waar ik niet uitkom.

1. Als er van een bepaald formaat of type geen productie is, zou er een '0' moeten komen te staan bijvoorbeeld in cel G15(door in cel C5 "0" in te vullen, wordt aangeduid dat er voor deze type geen productie is). Als ik nu invoer dat er geen productie is, komt er te staan dat ik 8 uur nodig heb aan productie. Is het mogelijk dit te veranderen?

2. Als ik in cel U27 klaar ben met productie, moet deze machine weer omgebouwd worden naar de (100x4). Dit is een vereiste, omdat ik anders problemen krijg met mijn voorraden.

Is het mogelijk dat dit veranderd kan worden?

Nogmaals heel hartelijk dank voor u hulp.

Vind het echt top. ben al een heel eind met mijn productieplanning en hij doet het al bijna zoals ik hem graag wil hebben.

Met vriendelijke groet

Willem
 

Bijlagen

  • Plan.2014.week16.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 416
Die lege C5 kan je zo opvangen:
Code:
=ALS($E14=0;0;ALS(MIN($E14-8;8)<8;8;MIN($E14-8;8)))

Die 2de vraag snap ik niet, wat en waar moet er wanneer aangepast worden?
 
Ik zal u het hele verhaal ronde deze machine even uitleggen...

(De 50x4 productie is dusdanig hoog, dat het niet alleen op de M231 geproduceerd wordt, maar dat de M241 ook omgebouwd wordt om dit product te produceren).

De machine M241 kan dus 2 producten produceren namelijk 100x4 en een 50x4. Aan het begin van de week moet er echter begonnen worden met productie van de 100x4. Daarna wordt de machine omgebouwd om de 50x4 te produceren. Nadat productie van de 50x4 voltooid is, moet de machine echter weer omgebouwd worden om de volgende week weer met productie van de 100x4 te beginnen.

Hoop dat u snap wat ik bedoel?
 
wat ik niet begrijp is:
dat de M231 niet eerder begint.
dan kan de M241 korter draaien.
dan is de productie eerder klaar.
of zie ik iets over het hoofd?

en: waarom bouw je de M221 om als de M222 al goed staat voor die productie?

en:werken alle machines die het zelfde doen even snel?

en:welke machine kan wat allemaal
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om dienstenvermindering. Ik deel de productie exact over de machines M221 en M222 om gelijk te eindigen, en dus diensten te verminderen. Dat gaat helemaal goed zo.

De 100x4 productie kan alleen op de M241 geproduceerd worden. vandaar dat de M231 niet kan beginnen terwijl de M241 de 100x4 produceert. En ik moet de M241 aan het eind van de week weer ombouwen, om aan het begin van de volgende week weer te beginnen met 100x4 productie, vanwege voorraden.

Alle machines produceren tegen dezelfde snelheid ja....
 
De 100x4 productie kan alleen op de M241 geproduceerd worden. vandaar dat de M231 niet kan beginnen terwijl de M241 de 100x4 produceert.
dat begrijp ik niet??de M231 kan toch alvast beginnen?
 
Laatst bewerkt:
Nee.... ze zijn namelijk aangesloten op een eindlijn. voor verpakking.... dow, dat weet ik. maar toch is het zo. kan echt niet... ik kan wel allebei machines de 50x4 tegelijk laten produceren.
 
ok, dus de M241 en de M231 kunnen blijkbaar niet aan 2 verschillende dingen bezig zijn.
en dat geldt niet voor de M222 en de M221.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. En daarom moet de M241 aan het eind van 50x4 productie weer omgebouwd worden. En ik weet niet precies hoe ik dat moet gaan doen...
 
je schrijft in post 12:
Het gaat om dienstenvermindering. Ik deel de productie exact over de machines M221 en M222 om gelijk te eindigen, en dus diensten te verminderen. Dat gaat helemaal goed zo.
zo moet je 2 x ombouwen. ipv 1 x.
je moet natuurlijk wel een formule maken die bepaald hoeveel zakjes de omgebouwde machine nog moet produceren.
dat is: (aantal_gewenst - aantal_reeds_geproduceerd)/2.
dan eindigen ze precies gelijk. maar wel 45 minuten eerder klaar.
of zie ik dat verkeerd.
 
De 20x4 en 40x4 (M221 en M222) productie deel ik aan het begin gelijk door 2, en deel het over de machines. Theoretisch gezien zijn ze dan allebei even lang in productie.

De formule voor M231 en M241 is: (diensten M241(productie 100x4) + (Diensten M231(productie 50x4) / 2)). Hier begint de M241(100x4) dus eerder. En pas als de (100x4) klaar is, wordt de M241 omgebouwd naar (50x4) en begint de M231 ook met productie van de (50x4)...Dat klopt allemaal nu in excel, qua ombouw enzo. alleen moet de M241 aan het eind weer omgebouwd worden van (50x4) naar (100x4).
 
in g13:
Code:
=ALS(E13>=8;8;E13)
dat werkt ook als er minder dan 8 uur nodig is
 
Laatst bewerkt:
Dit is voor de machine die 100x2 produceert, en niet voor de machine die 100x4 produceert... dus volgens mij heb ik dit niet nodig? want de formule voor de 100x2 machine is helemaal goed...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan