Ik heb je database geopend, en vaak kijk ik dan als eerste naar de relaties, om te zien hoe de tabellen aan elkaar zijn gekoppeld. In jouw database was het maar goed dat ik stevig op mijn stoel zat, want dat was behoorlijk schrikken!
Wat als eerste opvalt: de database is totaal niet genormaliseerd. Om dat proces hier helemaal uit te leggen gaat een beetje ver; je zou daar maar eens op moeten googelen of hier op het forum zoeken op normaliseren.
In grote lijnen houdt het in: je tabellen zodanig inrichten, dat je gegevens maar éen keer hoeft te definieren en in te vullen. In jouw tabel Activiteiten heb je 20 blokken van activiteiten die feitelijk hetzelfde zijn, waarvan hier variant 8:
[datum bijeenkomst 8],
[starttijd bijeenkomst 8],
[eindtijd bijeenkomst 8],
[locatie bijeenkomst 8],
[uitvoerend opleider bijeenkomst 8],
[extra uitvoerend opleider bijeenkomst 8]
Deze velden hebben blijkbaar twee gezamelijke velden:
[Activiteit-code],
[Activiteit-titel]
want deze twee gebruik je als eerste velden.
Wat je dus minstens zou moeten doen, om straks probleemloos overzichten te kunnen maken, is dus de tabelstructuur aanpassen. Wat mij betreft, zou de tabel Activiteiten er zo uit kunnen zien:
[ActiviteitID]
[Activiteit-code],
[Activiteit-titel]
en een tabel Cursussen met de volgende velden:
[ActiviteitID],
[datum bijeenkomst],
[starttijd bijeenkomst],
[eindtijd bijeenkomst],
[locatie bijeenkomst],
[uitvoerend opleider bijeenkomst],
[extra uitvoerend opleider bijeenkomst]
Waarbij je dan twee tabellen gebruikt: een tabel met de hoofdgegevens en een tabel met de cursussen. Deze tabellen kun je dan m.b.v. het scherm Relaties aan elkaar koppelen, zodat je later je overzichten per activiteit kunt maken.
Het voordeel van deze constructie is o.a. dat je prima overzichten kunt maken
per opleider, en wat je nog meer wilt.
Ik ben deze constructie nu in je db aan het maken, en zal ook de data in de tabellen kopieren, want dat is een verhaal apart...