Queri in acces (2007)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobTHMG

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2008
Berichten
82
Ik heb een database gemaakt van cursussen, waarin staat welke docent wanneer les geeft
Hoe ziet de queri eruit om per docent een overzict te krijgen wanneer hij welke cursus les geeft en hoeveel uur dat in totaal is

wie kan mij helpen.
Het lukt mij niet om zo'n complexe queri te maken

Bijgaand de database voor zover ik die nu heb gemaakt
(van 2007 omgezet naar acces 2002/2003 en toen gezipt)
(anders was het bestand te groot)


Graag hulp
Rob
 

Bijlagen

  • Realisatie CTTactiviteiten1.zip
    86,9 KB · Weergaven: 18
Ik heb je vraag verplaatst want wat deze nou op onze Marktplaats doet is mij een raadsel.
Zou je in het vervolg wat beter je best willen doen om je vraag in de juiste sectie te zetten.
Dank je wel en succes met je vraag.

Raymond
 
Rob,

Ik wil je graag helpen, maar ik heb heel wat moeite moet de opzet van je data.
Voooral tabel 'Activiteiten' strookt tegen alle principes van een database.
Als je een query wilt op basis van deze tabel dan meten alle waarden van alle 20 velden worden afgelopen.
Ik denk dat normalistatie van je data eerst moet gebeuren.
Dat heeft ook effect op je formulier.

Ga je dat zelf doen of gaann we dat eerst doen=

Ik hoor

Wim
 
Hoi RobTHMG,

ik heb even gekeken naar je db.
Ik schrok eerlijk gezegd wel een beetje... :confused:

Het eerste wat ik heb gedaan is alle relaties verwijderen.
Alle tabellen verwijderd in het relatieoverzicht.
Een nieuwe tabel aangemaakt: Bijeenkomsten.
En de relaties goed leggen tussen tabellen.
En viola: de structuur is verbeterd.
Bekijk de screenshots maar voor de verschillen.

Tevens heb ik het formulier FrmActiviteit aangepakt.
In dit formulier zit nu ook een subformulier.

Maar om bij je initiële vraag uit te komen... ;)
Ik heb de volgende queries gemaakt:
- Totaal uren per docent per activiteit.
- Los aantal Uren Docent per activiteit.

Ik hoop dat je hiermee verder geholpen bent.
 

Bijlagen

  • Realisatie CTTactiviteiten.zip
    33 KB · Weergaven: 24
  • nieuw.jpg
    nieuw.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 31
  • oud.jpg
    oud.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 48
Ik heb je database geopend, en vaak kijk ik dan als eerste naar de relaties, om te zien hoe de tabellen aan elkaar zijn gekoppeld. In jouw database was het maar goed dat ik stevig op mijn stoel zat, want dat was behoorlijk schrikken!

Wat als eerste opvalt: de database is totaal niet genormaliseerd. Om dat proces hier helemaal uit te leggen gaat een beetje ver; je zou daar maar eens op moeten googelen of hier op het forum zoeken op normaliseren.
In grote lijnen houdt het in: je tabellen zodanig inrichten, dat je gegevens maar éen keer hoeft te definieren en in te vullen. In jouw tabel Activiteiten heb je 20 blokken van activiteiten die feitelijk hetzelfde zijn, waarvan hier variant 8:

[datum bijeenkomst 8],
[starttijd bijeenkomst 8],
[eindtijd bijeenkomst 8],
[locatie bijeenkomst 8],
[uitvoerend opleider bijeenkomst 8],
[extra uitvoerend opleider bijeenkomst 8]

Deze velden hebben blijkbaar twee gezamelijke velden:
[Activiteit-code],
[Activiteit-titel]
want deze twee gebruik je als eerste velden.

Wat je dus minstens zou moeten doen, om straks probleemloos overzichten te kunnen maken, is dus de tabelstructuur aanpassen. Wat mij betreft, zou de tabel Activiteiten er zo uit kunnen zien:

[ActiviteitID]
[Activiteit-code],
[Activiteit-titel]

en een tabel Cursussen met de volgende velden:
[ActiviteitID],
[datum bijeenkomst],
[starttijd bijeenkomst],
[eindtijd bijeenkomst],
[locatie bijeenkomst],
[uitvoerend opleider bijeenkomst],
[extra uitvoerend opleider bijeenkomst]

Waarbij je dan twee tabellen gebruikt: een tabel met de hoofdgegevens en een tabel met de cursussen. Deze tabellen kun je dan m.b.v. het scherm Relaties aan elkaar koppelen, zodat je later je overzichten per activiteit kunt maken.
Het voordeel van deze constructie is o.a. dat je prima overzichten kunt maken
per opleider, en wat je nog meer wilt.

Ik ben deze constructie nu in je db aan het maken, en zal ook de data in de tabellen kopieren, want dat is een verhaal apart...
 
Hulp is voldoende

Michel (OctaFish),

Ik vind persoonlijk dat gebruikers van dit forum meer leren van het zelf doen dan dat alles voor ze wordt gedaan.
Ik denk dus dat je Rob heel veel informatie hebt gegeven om aan de slag te kunnen gaan en te leren.
Want leren is heel belsangrijk op dit forum.

Wim
 
@ Wim,

Ik vind persoonlijk dat gebruikers van dit forum meer leren van het zelf doen dan dat alles voor ze wordt gedaan
Deze opmerking kun je misschien dan ook maken @Greenery? Die heeft (weliswaar exact dezelfde) db als ik gemaakt....
Overigens denk ik niet dat Rob op dit moment erg geholpen is met ingewikkelde toevoegqueries, om zijn gegevens netjes in de juiste tabellen te krijgen...
 
Laatst bewerkt:
Ik beken schuld... :D

Ik maak overigens voorbeeld db's, omdat ik hier zelf ook van leer.

Ik ben het op zich eens met Wimenbeer (-> dit forum is bedoeld om te leren - geldt dus ook voor mezelf en vele anderen), maar de structuur van een db is zo essentieel dat ik toch maar wat in elkaar geknutseld heb. De structuur was ook iets om van te schrikken.
Misschien had ik het formulier wel achterwege moeten laten en alleen antwoord geven op zn vraag over queries... Maar dat is achteraf...

Daarbij heeft Rob nog genoeg werk voor de boeg. Hij moet waarschijnlijk nog formulieren maken voor de invoer van opleiders, activiteiten en locaties. Ik vermoed ook dat hij ook nog wel wat meer queries wil maken, bijvoorbeeld dataselectie tussen een bepaalde datum range. Tevens wil hij vast ook nog wel een aantal rapporten maken.
 
Laatst bewerkt:
... En daarbij was je mij ook weer eens te snel af :p
Maar je hebt gelijk, door dit soort vragen te bestuderen, en oplossingen te bedenken, leren we zelf ook weer bij. Geldt voor mij net zo!
Ben nu wel benieuwd of Rob in staat is om met de verbeterde database zijn query te maken?
Laat het weten!
 
Hoi RobTHMG,

ik heb even gekeken naar je db.
Ik schrok eerlijk gezegd wel een beetje... :confused:

Ik hoop dat je hiermee verder geholpen bent.


Beste G,

Ik denk dat je me een heel eind op weg hebt geholpen door het herindelen van bijn database

Dank daarvoor.
Ik ga ermee aan de gang
 
Hoi RobTHMG,


Ben nu wel benieuwd of Rob in staat is om met de verbeterde database zijn query te maken?
Laat het weten!


Dat ga ik in ieder geval proberen dames en heren.
De 'leerdiscussie' begrijp ik, maar ik heb wel erg veel gehad aan de inhoudelijke antwoorden

dank daarvoor
 
@ Wim,


Deze opmerking kun je misschien dan ook maken @Greenery? Die heeft (weliswaar exact dezelfde) db als ik gemaakt....

Michel, en Greenery

Heren,

De snelheid waarmee jullie antwoorden geven is lovenswaardig, maar daardoor zag ik ze niet alle twee.
Maar wat me wel opvalt is dat jullie alle twee met het zelfde probleem heelveel tijd kwijt zijn om tot een goede oplossing te komen die Rob zal helpen.
Je kan op het forum ook afspreken dat er één voorbeeld wordt gemaakt waar dan iedereen aan kan gaan sleuten.

Rob is geholpen met een goede oplossing en die wordt nu ook gegeven.

nb.

Ik heb weer terug op helpmij.nl.
Vakantie periode is voor mij moeilijk om te reageren, maar de herfst en winter zijn ideaal

We spreken elkaar
 
Rob,,

Als je vraag is opgelost ze hem ook neven op opgelost (rechts onderaan).

Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan