RAM upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim687

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2010
Berichten
1.774
In principe is een matched set beter, maar indien een set van hetzelfde geheugen niet beschikbaar is, is het veiliger om meer van hetzelfde te kopen. dus: matched pair van exact hetzelfde geheugen of anders weer twee doosjes

Houdt er wel rekening mee dat je timings met 32 GB niet super zullen zijn, maar dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit tenzij je wilde gaan overclocken.

Channels zijn de hoeveelheid en type kanalen die in je processor zitten. De 1150/1155 type chips van intel hebben twee kanalen met ieder de mogelijkheid om twee slots te combineren in een enkel kanaal. Het combineren van twee slots verdubbeld effectief de toegangssnelheid van je geheugen. dus 2x2 is het max van een 1150/1155 bord.
 
De timings kan je toch aanpassen?
Dank voor de uitleg maar wat houd een kanaal precies in? Is dat 1 geheugen bankje?
 
Nee, een kanaal is een eigenschap van de controller, niet het fysieke geheugen.

Er zijn twee delen aan geheugen: De opslag (de "bankjes") en de aansturing (memory-controller, in dit geval op de CPU).

Je kunt niet meer geheugenbankjes hebben dan de controller aan kan sturen en het geheugen in de bankjes kan niet groter zijn dan de controller kan adresseren. De 2xxx serie van intel kan bijvoorbeeld maar 4GB per bankje adresseren. Gecombineerd met 2x2 kanalen (max aangestuurde bankjes) is het max geheugen dan dus 16GB.

De controller bepaald dus in heel sterke mate de werkelijke performance en maximum aan te spreken geheugen. Een controller channel is de "gang" waar het geheugen doorheen gaat en heeft de werkelijke pinnen op de CPU. Daarnaast kan over elke channel een aantal bankjes worden aangestuurd. Singlechannel = 1 bankje per kanaal, dualchannel: twee bankjes per kanaal en triplechannel: 3 bankjes per kanaal.

De combinatie van bankjes op een enkel kanaal heeft als voordeel dat je de bankjes als een soort "raid-array" aan kan sturen en daarmee sneller kan schrijven naar het geheugen. Een enkel kanaal met twee bankjes is sneller in gebruik dan 2 kanalen met elk 1 bankje.

Op de meeste moederborden worden bankjes die bij een kanaal horen anders gekleurd dan de bankjes van een ander kanaal. Daarom zie je vaak 2 witte en 2 zwarte bankjes (of geel/zwart of blauw/zwart of blauw/wit etc etc).
 
Ik snap hem, bedankt voor de uitleg.
Dus eigenlijk hoef ik niet echt rekening te houden met het aantal kanalen bij het kopen van RAM geheugen? of zie ik dit fout
Bedankt,
Tim
 
Nee, niet de kanalen, maar wel de maximale grootte van de module natuurlijk (maar er is momenteel niets groters dan 8GB dus is geen probleem ;) )
 
Das een goede, ik heb ff gegoogled maar heeft het dan nog wel zin om de huidige Haswell met DDR3 te kopen?
Of kan ik beter voor de DDR4 gaan?
 
DDR4 komt pas aan het eind van het jaar en dan is het niet eens zeker of het al meteen beschikbaar is. Ten tweede is het niet zeker dat intel memory controllers in de consumenten markt gaat voorzien van support voor dergelijke grote modules en ten laatste kost een DDR4 module waarschijnlijk initieel veel meer dan het huidige geheugen.
 
aha dan hou ik het denk ik maar op alles wat ik nu op het oog heb

Bedankt voor de hulp allemaal!

Nog 1 ding over de 2de post
de timings kan je toch aanpassen?
 
Ja de timings kun je aanpassen. Dat is ook niet het punt. De timings zijn echter gebaseerd op maximaal 2 modules in je systeem. Met 4 grote modules haal je dus mogelijk niet de geadverteerde timings op de verpakking
 
Aha ook niet als het precies dezelfde zijn (het type nummer dan etc.)?
 
Nee, is een limitatie van de controller, niet de modules. Het scheelt je echter maximaal 2-3% performance dus het is ook weer niet zo'n ramp
 
Dat valt inderdaad wel mee.
Ik hou jullie op de hoogte!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan