Rapportage op weekbasis

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjobbels

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Berichten
145
Goedemorgen,

Ik wil zometeen een rapportage maken op weekbasis. Het is dus de bedoeling dat via een zoek/pop-up scherm het weeknummer en/of de salesmanager als zoekopdracht ingevuld kunnen worden.
Hoe kan ik het beste in mijn tabellen het weeknummer schrijven :

a) gewoon alleen het nummer: "37"
b) Uitgeschreven: "Week 37"
c) Volledig uitgeschreven: "2009 - Week 37"

(btw er zit ook een kolom jaar in)

thanks
 
Goedemorgen,

Ik wil zometeen een rapportage maken op weekbasis. Het is dus de bedoeling dat via een zoek/pop-up scherm het weeknummer en/of de salesmanager als zoekopdracht ingevuld kunnen worden.
Hoe kan ik het beste in mijn tabellen het weeknummer schrijven :

a) gewoon alleen het nummer: "37"
b) Uitgeschreven: "Week 37"
c) Volledig uitgeschreven: "2009 - Week 37"

(btw er zit ook een kolom jaar in)

thanks

Het makkelijkste voor de gene die het moeten invullen is een dubbel selectie;
1. het jaar
2. het weeknummer als "37"

Als je het woord "week" er aan toevoegd dan kan je door tikfouten niets vinden.

Succes

Wim
 
Thanks voor de snelle reply.

Bedoel je met een dubbel selectie

1e veld: Jaar
2e veld: Weeknr

of moeten jaar en weeknr aan elkaar gekoppeld worden?
 
Als je alleen een weeknummer gebruikt als filtering, krijg je alle waarden waarbij het weeknummer hetzelfde is. Er wordt dan van een datum een weeknummer berekend, en die berekening is uiteraard herhalend, omdat elke week elk jaar terugkomt.
Om alleen de resultaten van een week van een jaar te zien, moet je dus ook een filtering maken op een jaar. Vandaar het voorstel om een dubbele filtering te maken.
Je kunt overigens wel, als je dat zou willen, het jaartal en het weeknummer in één veld samenvoegen, want dan heb je ook een code voor een jaar. Het Is wat makkelijker om m.b.v. Year([datum]) het jaar te filteren, en het weeknummer met Format([Datum];"ww").
 
Als je alleen een weeknummer gebruikt als filtering, krijg je alle waarden waarbij het weeknummer hetzelfde is. Er wordt dan van een datum een weeknummer berekend, en die berekening is uiteraard herhalend, omdat elke week elk jaar terugkomt.
Om alleen de resultaten van een week van een jaar te zien, moet je dus ook een filtering maken op een jaar. Vandaar het voorstel om een dubbele filtering te maken.
Je kunt overigens wel, als je dat zou willen, het jaartal en het weeknummer in één veld samenvoegen, want dan heb je ook een code voor een jaar. Het Is wat makkelijker om m.b.v. Year([datum]) het jaar te filteren, en het weeknummer met Format([Datum];"ww").

Er is enigszins verwarring bij mij. Ik heb in mijn tabel een aantal kolommen:
OfferteID - Jaar - Kwartaal - Weeknr etc...

Heb ik het zo dan goed?
 
Laatst bewerkt:
Er is enigszins verwarring bij mij. Ik heb in mijn tabel een aantal kolommen:
OfferteID - Jaar - Kwartaal - Weeknr etc...

Heb ik het zo dan goed?

sjobbels,

Ik begrjp dat het verwarrend voor je wordt door de reactie van OctaFish.

Voortordurend op mijn eerste reactie moet je beide rubrieken apart opnemen in je selectie.
Dus zowel Jaar als Week apart.

Succes.
Wim
 
Maar Octafish heeft wel gelijk.
Het is handiger om alleen 1 datum in te typen, dan 3 velden (jaar, week en kwartaal).
Ik vermoed dat je in die tabel ook al een veld offertedatum hebt?

Met deze datum kan je makkelijk het jaar, de week en het kwartaal afleiden.
Dit dus met de Format functie.
Nog wat meer info:
MS Format

Tabel ziet er dan als volgt uit:
OfferteID - Datum etc...

Zie in het bijgevoegde voorbeeld hoe je het jaar, de week en het kwartaal kan bepalen.
Misschien wil je dit nu niet gebruiken, maar het is toch wel leuk als je dit weet.
 
Laatst bewerkt:
Maar Octafish heeft wel gelijk.
Het is handiger om alleen 1 datum in te typen, dan 3 velden (jaar, week en kwartaal).

Daar heb je volkomen gelijk in, maar ik ga gewoon uit van de gegevens die er zijn en ben niet verder gegaan met optimalisatie van zijn database.
Uiteraard is redunantie van gegevens uit den boze, maar het zij zo in de vraag.

Groet,

Wim
 
Maar Octafish heeft wel gelijk.
Het is handiger om alleen 1 datum in te typen, dan 3 velden (jaar, week en kwartaal).
Ik vermoed dat je in die tabel ook al een veld offertedatum hebt?

Met deze datum kan je makkelijk het jaar, de week en het kwartaal afleiden.
Dit dus met de Format functie.
Nog wat meer info:
MS Format

Tabel ziet er dan als volgt uit:
OfferteID - Datum etc...

Zie in het bijgevoegde voorbeeld hoe je het jaar, de week en het kwartaal kan bepalen.
Misschien wil je dit nu niet gebruiken, maar het is toch wel leuk als je dit weet.

@Greenery80: thanks voor je hulp, maar ik kan je bestand niet openen, ik heb access 2000.......
 
Hoi sjobbels,

sorry voor de (relatief) late reactie.
Maar druk op werk en vanavond had ik een Unit Meeting.

Hierbij alsnog de bijlage voor 2000.
 

Bijlagen

  • Offerte.zip
    6,9 KB · Weergaven: 23
Hoi sjobbels,

sorry voor de (relatief) late reactie.
Maar druk op werk en vanavond had ik een Unit Meeting.

Hierbij alsnog de bijlage voor 2000.

Je hoeft je niet te verontschuldigen ik ben al lang blij dat jullie mij willen helpen.
Nu moet ik eerst even mijn tabel aanpassen (Jaar, kwartaal en week velden verwijderen) en mijn invulformulier adh van een query (zoals jouw voorbeeld) maken.
Ik heb in de bijlage nog een voorbeeld staan om een rapportage op datum uit te draaien, is het ook mogelijk om dit op kwartaal en weekbasis te doen??

thanks alvast
 

Bijlagen

  • Copy of Sample-GenericReport.zip
    99,5 KB · Weergaven: 20
Hoi Sjobbels,

Hier ff een hele korte handleiding:
- Je maakt een nieuw veld.
- Hierin zet je (als het ware) dezelfde formule, alleen verwijs je nu naar de OrderDate op het rapport.

Dit wordt bijvoorbeeld dus:
Code:
=Format([OrderDate];"ww")

Ik heb een screenshot FormatRapport bijgevoegd hoe de formule voor de week eruit ziet.
Ik vermoed dat je dit makkelijk zelf kunt voor week, kwartaal en jaar (-> copy-paste tekstvak dan naam en functie veranderen "ww" wordt dan "q" en "yyyy".


Als je ooit zelf de functie wilt opbouwen:
- Rechtermuisklik op het tekstvak.
- Eigenschappen selecteren
- In eigenschappen naar tabblad gegevens.
- Bij besturingselementbron op ... klikken.
- Je kunt dan naar functies gaan.
Zie ook screenshot Functies.
 

Bijlagen

  • FormatRapport.jpg
    FormatRapport.jpg
    43,4 KB · Weergaven: 30
  • Functies.jpg
    Functies.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 42
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan