• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met aantallen bij een missende datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinde

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2020
Berichten
44
Hallo,

Ik heb een probleem die ik bij een businesscase heb.
Als voorbeeld neem ik getallen uit een winkel die onregelmatig geopend zijn, ene dag open andere dag dicht.

In het voorbeeld in de bijlage is er een duidelijke uitleg van het probleem te vinden, maar even kort:
Stel op 30-2-2021 zijn er 8 artikelen verkocht. Op 29 en 28 februari was de winkel dicht en op 27 februari zijn er 5 artikelen verkocht. Ik zoek een formule die herkent dat er dagen missen en vervolgens de aantallen van de genoemde dag aftrekken van de vorige openingsdag. In dit geval dus 8-3=5


Alvast veel dank!
 

Bijlagen

  • help.mij voorbeeld.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 25
Als voorbeeld neem ik getallen uit een winkel die onregelmatig geopend zijn, ene dag open andere dag dicht.
Sinds wanneer zijn getallen afwisselend open en dicht? Zou er graag één zien :). Bedoel je zoiets in B9?
Code:
=VERT.ZOEKEN(A9;Tabel1;2)-VERT.ZOEKEN(A8;Tabel1;2)
 
Ik dacht zo voor in B2, en doortrekken naar beneden.

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Tabel1;2;0)-VERT.ZOEKEN(MAX.ALS.VOORWAARDEN(Tabel1[Dag];Tabel1[Dag];"<"&Blad1!A2);Tabel1;2;0);"")

Of zo, maar vermoedelijk een matrix formule. (afsluiten met control shift enter)

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A23;Tabel1;2;0)-VERT.ZOEKEN(MAX((Tabel1[Dag]<Blad1!A23)*Tabel1[Dag]);Tabel1;2;0);"")
 
Laatst bewerkt:
Sinds wanneer zijn getallen afwisselend open en dicht? Zou er graag één zien :). Bedoel je zoiets in B9?
Code:
=VERT.ZOEKEN(A9;Tabel1;2)-VERT.ZOEKEN(A8;Tabel1;2)

Je begrijpt waar ik heen wil ;). Helaas is dit niet de oplossing voor het probleem. De comment hieronder heeft de oplossing gevonden
 
Ik dacht zo voor in B2, en doortrekken naar beneden.

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Tabel1;2;0)-VERT.ZOEKEN(MAX.ALS.VOORWAARDEN(Tabel1[Dag];Tabel1[Dag];"<"&Blad1!A2);Tabel1;2;0);"")

Of zo, maar vermoedelijk een matrix formule. (afsluiten met control shift enter)

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A23;Tabel1;2;0)-VERT.ZOEKEN(MAX((Tabel1[Dag]<Blad1!A23)*Tabel1[Dag]);Tabel1;2;0);"")

Perfect! Dank voor de hulp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan