Relaties bij een split database niet bruikbaar in front end

Status
Niet open voor verdere reacties.

muufley

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
47
Hallo, ik ben volledig nieuw met Access 2007. Ik heb een simpele database gemaakt waarbij 2 tables met referentiële integriteit met elkaar gelinkt zijn. Alles werkt goed totdat ik de database in een front-end en een back-end splitste. De eerste tabel die een samengevat overzicht (met "+" teken) geeft van alle records in de tweede tabel heeft in de front-end niet meer het "+"' teken. Als ik de relaties bekijk bestaat de "één op veel" relatie wel, het wordt in de front-end echter niet weergegeven. Als ik de back-end opendoe dan is de relatie wel bruikbaar in de overzicht tabel.

Ik heb lang zitten zoeken en ben hierbij tegen een muur gekomen. Ik geloof dat de oplossing voor de hand ligt maar ik kan er niet op komen.
 
Dat plusje zie je inderdaad niet terug in je frontend.
Je doet daar in de regel ook niets mee = je zou daar niets mee moeten willen doen.

Tardis
 
Het is nochtans zeer handig voor mij, dit is de manier waarop ik het gebruik:



Uploaded with ImageShack.us

Ik snap niet echt waarom ik hier niets mee zou willen doen. Het is veel handiger dan een enorme lijst af te gaan of in die lijst te filteren. Is er misschien een andere werkwijze die mij eenzelfde resultaat kan geven?
 
Het is (eigenlijk per definitie) af te raden om op basis van tabellen te werken; een tabel moet je eigenlijk zien als de opslagkast. Het werkgebied is een formulier. Op basis van tabel maak je een formulier, waarin je alle beveiliging etc regelt. Met een subformulier laat je op dat formulier de gerelateerde records zien. Deze werkwijze komt dan overeen met de plusjes in een tabelview. Je ziet dus per record in het hoofdformulier de gerelateerde records uit de gekoppelde tabel.
Net als Tardis ben ik van mening dat je de tabellen zoveel mogelijk met rust moet laten. Zeker als je met meerdere personen in een db werkt, moet dat worden afgeraden. En gezien het feit dat je een FE-BE constructie maakt, neem ik aan dat dit het geval is? Als je als enige de db gebruikt, heeft het splitsen namelijk niet zo heel veel zin.
 
Ja het is de bedoeling dat 5 mensen hiervan gebruik maken. Dus ik zou me eigenlijk moeten concentreren op het werken met formulieren ipv op deze manier te werken?
 
Absoluut! Het is eigenlijk 'not done' om mensen rechtstreeks in een database te laten werken; de beveiligingsaspecten zijn op tabel niveau nauwelijks in te stellen. Daarom zie je (ook in dit forum) ook altijd oplossingen die op formulieren zijn gebaseerd. Zeker in een Frontend wil je voorkomen dat een gebruiker rechtstreeks een tabel opent. Gelukkig kun je dat allemaal dichtzetten, zodat je gebruikers kunt dwingen om alles via formulieren uit te voeren.
Zelfs in mijn databases die ik niet heb gesplitst klik ik zelden in een tabel op zo'n plusje. Als ik dat in de afgelopen 15 jaar 5 keer heb gedaan, is het veel.... Het lijkt, als je met Excel ogen naar Access kijkt, wel makkelijk, maar het is een optie die Microsof er van mij morgen weer uit mag slopen!
 
Bedankt voor het advies nu weet ik tenminste in welke richting ik het moet zoeken ipv van mij suf te zoeken op het ander. Verbaast mij nu niet dat ik maar weinig nuttige hits vond op het internet omtrent dit "probleem".
 
Ik denk inderdaad niet dat veel mensen het als een probleem ervaren :)
Uiteraard kun je hier altijd terecht voor vragen over formulieren!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan