• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Relaties tussen kolommen/waarden/cellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deesoll

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2018
Berichten
9
Hallo allemaal. Ik ben al even aan het stoeien en zoeken geweest, maar ik kom er zelf helaas niet uit. Ik heb een formulier gemaakt waarbij wij de beschikbaarheid/inzetbaarheid van medewerkers inzichtelijk willen maken. Vol goede moed mee aan de slag gegaan en volgens mij is er wel een leuk formulier uitgekomen, echter loop ik nu tegen het volgende probleem aan:

Stel dat er een medewerker vertrekt, dan moet deze op het eerste tabblad verwijderd worden. Op de overige tabbladen zijn waarden ingevuld bij deze medewerker, deze zouden dus ook allemaal handmatig gewist moeten worden. Daarnaast krijg je op het eerste tabblad een lege rij, dit overzicht wil ik dan eigenlijk weer sorteren op alfabet. Als ik dit doe, worden de namen op de overige tabbladen aangepast, maar de waarden die daaronder staan veranderen dan niet mee. Hoe valt dit te ondervangen? Of wordt dit te complex voor een gematigde Excel gebruiker?

Ik weet niet exact welke zoekopdracht ik het beste kan gebruiken in Google. Hebben we het dan over relaties tussen tabellen (en moet ik dus tabellen maken van de tabbladen) of moet ik het in een andere richting zoeken?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Format beschikbaarheid.xlsm
    220,3 KB · Weergaven: 34
Begin met:

- alle samengevoegde cellen verwijderen
- verborgen rijen/kolommen zichtbaar maken
- van de tabellen echte tabellen te maken.
 
Hoi snb, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de stappen uitgevoerd zoals jij aangeeft. In de bijlage het bestand. Mijn tabelkoppen zullen nu ongetwijfeld niet meer logisch zijn of wel? ;)
Is het nadelig dat ik de data voor de medewerkers op het eerste tabblad verticaal invul en op de overige tabbladen horizontaal? Mocht ik nog wat meer researchwerk moeten doen naar de tabellen, let me know!
 

Bijlagen

  • Format beschikbaarheid v2.0.xlsm
    232,6 KB · Weergaven: 31
Als je 1 tabel maakt van medewerkers (rijen) en taken (kolommen) en in de cellen uren per medewerker per taak, zijn 3 werkbladen overbodig en kun je met één draaitabel alle overzichten maken die je wil.
 
Het doel van het bestand is eigenlijk dat teams gestructureerd informatie in kunnen gaan vullen.

Allereerst zullen zij voor het eigen team de data van de medewerkers in moeten vullen.
Daarna gaan zij taken definiëren (+/- 70 taken) en de uren die hiervoor gepland staan verdelen over de verschillende medewerkers. Taak A kan dus bij zowel medewerkers X, Y en Z toebedeeld worden.
Als laatste zullen er activiteiten +/- 500 gevuld en verdeeld gaan worden.

Volgens mij valt het dan niet meer in te vullen, als de taken/activiteiten in de kolommen komen.
 
Eigenlijk heb je hier een opdracht voorgelegd gekregen die zich het beste laat oplossen door gebruik te maken van een database applicatie. Je kunt Excel daar wel toe verleiden om dat soort "werk" erin te doen, maar eenvoudig is het meestal niet.
Wat je eigenlijk nodig hebt is:
- Een tabel met personeel met 1 rij per persoon, met daarin ALLEEN de gegevens die bij die persoon horen, dus niets mbt taken e.d.
- Een tabel met afdelingen
- Een tabel met taken met 1 rij per taak, met daarin alleen de taakgegevens: taaknr, taaknaam, ...
- Een tabel met uren, met daarin per persoon, per taak, per periode 1 rij met gegevens. Dus voor iedere combinatie van persoon, taak, uur (of dag) een regel
- Een draaittabel die deze drie tabellen aan elkaar knoopt en de uren per taak e.d. sommeert
 
Hoi Jan Karel, conclusie is dus eigenlijk dat het niet 100% waterdicht gaat werken met Excel in combinatie met een "overzichtelijk" invulformulier.
Het huidige formulier is verder prima, zolang er maar niet te veel mutaties zijn qua medewerkers en iedereen zijn/haar "eigen rij" houdt, want daar zit de bottleneck volgens mij.
 
Met een userform is dat eenvoudig op te lossen: overzichtelijke invoer voor personen.

De invoer van gegevens moet je nl. loszien van de manier waarop de gegevens worden opgeslagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan