• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Relatieve verwijzing t.o.v. knop

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeToekomst2

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Berichten
91
Goedemorgen,


Ik ben bezig met een Excel bestand waarin ik meerdere invullijsten onder elkaar heb. Hierin moeten bijv. documenten en eisen ingevuld worden. Nu zijn het aantal documenten en eisen variabel dus wil ik d.m.v. een knop telkens een document of een eis toevoegen (zie voorbeeldbestand). Nu heb ik al zitten klooien met het document en eis nummer.
Ik wilde namelijk document 1 bovenaan hebben en vervolgens document 2 daaronder etc etc (logisch). Maar doordat het bereik waarin de documenten staan verandert kan ik deze niet zo simpel sorteren (althans, ik weet niet hoe...). Ik kan geen hele kolom selecteren en sorteren omdat er onder de documenten weer andere opsommingen staan (en de cellen zijn niet van zelfde grootte dus werkt het sorteren niet).
Doordat het toevoegen van documenten in de juiste volgorde niet lukte heb ik de nummers maar vervangen voor '...'. Nu selecteer ik de bovenste cel en voeg ik een rij toe. Deze rij krijgt vervolgens de juiste opmaak.
Nu dacht ik de spijker op zijn kop te hebben geslagen maar in de eerste testfase dook direct een probleem op. Doordat ik in mijn macro een specifieke rij benoem die geselecteerd moet worden krijg ik een probleem als ik een document heb toegevoegd. Namelijk:

Ik voeg een rij toe met een nieuw DOCUMENT. Doordat hier nu een extra rij toegevoegd wordt klopt de macro voor het toevoegen van een nieuwe REGEL niet meer. Deze zal nu op een verkeerde plek een rij toevoegen en opmaken. De knop die bij dit toevoegen hoort blijft wel op de juiste plek staan. Nu vroeg ik mij af of je ook een relatieve verwijzing kunt hebben t.o.v. een knop. Deze zal namelijk altijd op de juiste plek blijven ongeacht hoeveel rijen er boven staan. Of er moet een andere manier zijn maar dat is wat er in mij op kwam.

Ik hoop dat ik mijn vraag en probleem zo duidelijk heb gemaakt. Zo niet, gewoon vragen :)

Gr.

Bekijk bijlage Toevoegen.xlsm
 
Bekijk bijlage Kopie van Toevoegen.xlsm

Ik gebruik altijd een naambereik om als invoegpunt te gebruiken als er meerdere invoegpunten zijn, dit naambereik schuift mee naar beneden als er een rij of cel wordt ingevoegd.

De macro is ook een stuk korter.
ik weet niet zeker of de vaste tekst er ook in moet anders kan dat ook nog uit de macrootjes
 
Bedankt Roel!

Dat is exact wat ik zoek, het invullen van de cellen kan ik zelf wel. Heel erg handig dat ik nu weet dat je cellen een naam kan geven en op die manier naar een vaste cel kunt verwijzen.

Zet de vraag nu op opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan