Relationships in een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robinjj

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2008
Berichten
35
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn Access database. Ik probeer een query te draaien in een database van studenten. Ik heb 2 tabellen, één met alle studenten en één met studenten die actief zijn in een commissie. Ik heb de 2 tabellen gelinkt op studienummer. Als ik nu echter een query draai van de studenten (bijvoorbeeld Naam, studienummer en commissie) krijg ik alleen de studenten die een commissie doen (dus die in beide tabellen staan). Nu is mijn vraag: hoe neem ik ook de studenten op in mijn query die alleen in de "alle studenten" database staan? Dan wil ik dat het veld "commissie" in mijn query gewoon leeg blijft.

Alvast bedankt.

Groet,
Robin
 
het veld commissie is een ja / nee veld neem ik aan?
maak dan een query met 1 tabel en filter op nee in het veld commissie

maar mischien dat een voorbeeld bestand meer duidelijk maakt?
 
Je moet de koppeling tussen de twee tabellen aanpassen. Dubbelklik in het queryvenster op de lijn tussen de twee tabellen, en kies dan ofwel optie 2, ofwel optie 3. Eén van de twee opties zal alle records uit je tabel Studenten laten zien, de andere alle records uit de tabel Comissies. De laatste variant komt overeen met optie 1 in het menu, dus die moet je niet hebben.
 
Bedankt voor jullie antwoord!

Het antwoord van OctaFish heeft uiteindelijk geholpen, het was inderdaad even een kwestie van op het pijltje klikken in Query design en de join properties veranderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan