Router achter experiabox functioneert niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumif1

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2007
Berichten
94
Hallo,

Deze vraag volgt op mijn vorige vraag (zie hier). De opstelling is nog hetzelfde, dus een Sitecom router achter de experiabox (V8), met de ingaande kabel bij de Sitecom router in de WAN-poort. De Experiabox heb ik volgens deze handleiding (stap 2) geconfigureerd. Nu werkt de Sitecom router wel goed als VPN-server, maar bij een wifi-verbinding krijg ik "onbekend netwerk". Nu vraag ik me af of het met deze configuratie überhaupt mogelijk is om uit de Sitecom router ook nog de gewenste wifi-verbinding te krijgen, en zo ja wat zou ik dan wellicht aan instellingen aan moeten passen? Daarnaast dacht ik eerst dat de bekabelde verbindingen vanuit de router wel werkten, dit had ik echter enkel met 1 aangesloten computer getest. Naar nu blijkt werkt dit ook niet met meerdere verbindingen tegelijk (dus slechts maar op 1 apparaat nu, met een ip-adres dat niet uit de range van de experiabox komt)

Wellicht belangrijk om te weten:
  • DHCP staat alleen aan in mijn experiabox
  • SSID en wachtwoord van wifi op experiabox is gelijk aan die van de router, heb ze wel ingesteld op ander kanaal (weet dat velen hier geen voorstander van zijn, maar wel zo makkelijk voor de ouders)
  • Bij verbindingseigenschappen blijft aantal verzonden bytes op "0" staan
  • Ik ontvang geen correct intern ip-adres (standaard gateway, DNS-server blijven leeg)

Heb je een adsl, glasvezel of kabel aansluiting
KPN Glasvezel 100/100
Welk besturingsysteem gebruik je (dus b.v. Windows 98)
Windows 8 en Android 5.1
Gebruik je een firewall en/of virusscanner en zo ja welke
Windows firewall & Norton 360
Welk merk en type router of modem gebruik je.
Experiabox V8 icm Sitecom WLR-4002B (in bridge modus, dus zonder eigen DHCP server aan)
Als je draadloos verbinding wilt maken welk merk en type wireless kaartje gebruik je dan .
Ingebouwd in laptop: Atheros AR946x Wireless Network Adapter
 
De crux zit 'm in: "DHCP staat alleen aan in mijn experiabox"
In de setup die je nu gebruikt MOET de Sitecom óók DHCP server zijn, want je hebt de Sitecom nu nog steeds als router in gebruik (omdat je 'm via de WAN aansluiting aan de Experiabox heb gehangen, niet via een van de 4 LAN aansluitingen).

Tijs.
 
Bedankt voor je antwoord Tijs,

Als ik het goed begrijp heb ik dan 2 los van elkaar staande sub-netwerken in huis die elkaar niet kunnen bereiken. Aan de router op zolder hangt een printer, die kan ik dan vanaf een laptop beneden niet meer bereiken toch (als die aan de wifi van de experiabox hangt). Niet ideaal, maar ik doe het er maar mee. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

EDIT: ik bedenk me net dat er binnenkort op zolder waarschijnlijk ook een NAS op de sitecom router wordt aangesloten. Die zou ik wel graag kunnen benaderen vanaf tv beneden (hangt bekabeld aan de Experiabox). Dat is dan ook niet mogelijk met de configuratie waarbij zowel de experiabox als de sitecom router een eigen DHCP-server draaien toch? Heb je wellicht een oplossing voor me om dat aan te pakken? Denk dat mijn vpn niet meer werkt als ik hem ipv via de WAN in een LAN doe. Enige oplossing is dan een extra AP/switch ertussen?
 
Laatst bewerkt:
Je gebruikt de Sitecom als VPN server. Die functionaliteit gaat verloren als je de Sitecom via een LAN-aansluiting met de Experiabox verbindt (met DHCP server uitgeschakeld op de Sitecom). Daar is verder niets aan te doen.
Wél ben je dan van het gedoe met 2 subnetten af, dus alles in je huis is dan onderling rechtstreeks bereikbaar (printers, tv's, media-servers, gedeelde mappen...)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dan klopt het dus wat ik al dacht, bedankt voor de bevestiging. Ik kijk nog wel wat ik dan doe zodra de NAS er bij komt, wellicht dat ik een raspberry pi koop om dan de vpn op te draaien. Of kiezen voor een synology nas, met vpn functionaliteit erop, is natuurlijk ook een optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan