• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Score is niet altijd juist

Status
Niet open voor verdere reacties.

wieter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2009
Berichten
1.128
Betreft: oefenprogramma voor kinderen.

Ik heb een bestaand bestand met 5-letterwoorden omgebouwd naar 4-letterwoorden.
Bij het afsluiten verschijnt de behaalde score.
Die score is echter niet altijd juist.
In de code kan ik echter die fout niet ontdekken. Wie wel?

Bekijk bijlage 178570
 
In het venster wat er verschijnt als je op start drukt staat in de titel nog vijfletterwoorden en het zijn er vier.

Pim
 
Bedankt Pim, dit had ik over het hoofd gezien
 
Hallo Wieter,

Het probleem zit volgens mij in de knop “Herstellen”. Door hier op te klikken na een goed antwoord wordt de eindscore met 1 punt verhoogd maar het aantal opgaven niet. En als een woord niet in de bibliotheek voor komt is er sprake van een nieuwe poging. Dus de “teller van opgaven” moet in dat geval ook met 1 verhoogd worden.

Een mogelijke oplossing:
Maak de knop “Herstellen” uitsluitend beschikbaar als een woord niet in de bibliotheek staat en tel dit vervolgens als een nieuwe opgave.

Aanvulling op programmacode van Userform1: UserForm1.cmdHerstel.Enabled = False
Plaats deze regel onder “Next n” van de macro’s:
- cmdHerstel_Click()
- UserForm_Initialize()

Aanvulling op programmacode in de module “Klasse1”:
UserForm1.cmdHerstel.Enabled = True
Range("Tel") = Range("Tel") + 1

Plaats beide regels onder "Uw PC-woordenboek kent dit woord niet."

Jogo
 
Jogo,
Vooreerst bedankt voor je zoekwerk.
Toch denk ik dat het gebruik van de "Herstelknop" geen invloed heeft op de teller, noch op de punten.
Ook is het niet beschikbaar maken van de "Herstelknop" geen optie, een kind moet een poging altijd kunnen herstellen(ook als ze juist was).

Zou het kunnen dat wanneer een lettercombinatie meerdere oplossingen heeft, de score fout loopt?
VB. de combinatie R - M - E - I kan als oplossing hebben: RIEM, MIER en EMIR

PS. Ook in het oorspronkelijke bestand (met 5-letterwoorden) is er een scoreprobleem.
Ik heb een nieuw bestand bijgevoegd, waarin die vervelende auto-save niet voorkomt.

Bekijk bijlage 178726
 
Hallo Wieter,

Ik heb in het bijgevoegde (originele) bestand de cellen waarin geteld wordt zichtbaar gemaakt (Kolom Z).
Maak de eerste opgave goed en klik niet op “Volgende” maar op “Herstellen”. Geef opnieuw een juist antwoord en ziedaar: De uiteindelijke score is te beïnvloeden als je, op deze manier, maar vaak genoeg een goed antwoord geeft op dezelfde vraag.
Ongeacht het aantal beschikbare combinaties van letters is een goed antwoord gewoon; “goed”. Vandaar de gedachte om pas te herstellen als een combinatie van letters niet in de bibliotheek voor komt.

Een mogelijkheid tot “Herstellen” blijft in de aangedragen oplossing bestaan maar in dit geval alleen als er een “foutief” antwoord gegeven wordt. Een nieuwe poging is daarmee een nieuwe opdracht dus die teller moet dan met 1 verhoogd worden.
Zie het (aangepaste) bestand in de bijlage.

Misschien is het daarnaast een idee om de tellers zichtbaar te houden? Nu wordt de eindscore pas duidelijk bij het afsluiten van het bestand.

Jogo
 

Bijlagen

  • Vierletterwoorden (aangepast).xlsm
    46,5 KB · Weergaven: 24
  • Vierletterwoorden (origineel).xlsm
    46,3 KB · Weergaven: 13
100% Gelijk Jogo,
Met die herstelknop was de score te beïnvloeden.
Echter, ook met het beperken van de herstelknop, verloopt de score niet correct.
Bij het geven van enkel goede antwoorden, zal de score plots met 2 ophogen.
Zie jij ergens de storing?????

Grtn Wieter
 
Eindelijk is de scorefout aan het licht gekomen.
Als een kind een nieuwe letter sneller aanklikt, dan dat de vorige letter weggezakt is, loopt de score fout.
Opgelost door in de code, de "sleep" op 0 te zetten, dan kan men onmogelijk sneller zijn.

Blijft dan nog het probleem met de "herstelknop".
Met de herstelknop kan men de score beïnvloeden, door telkens na het vormen van een juist woord, op de herstelknop te drukken, en dit juiste woord opnieuw te vormen.
Het voorstel van Jogo, om de herstelknop enkel op het einde beschikbaar te maken, voldoet niet echt.

De functie van de herstelknop zou juist omgekeerd moeten zijn.
Een kind zou tijdens het vormen van het woord ten alle tijden de knop moeten kunnen gebruiken, als het ziet dat het fout bezig is.
Pas als het woord volledig gevormd is en de score verschijnt, mag de knop niet meer beschikbaar zijn.

Tijdens het intypen van mijn vraag werd ik er mij van bewust hoe onoverzichtelijk mijn uitleg was!
Is er iemand die de zin en de tijd heeft om dit uit te pluizen?

Bekijk bijlage 178824
 
Laatst bewerkt:
Dan toch de oplossing gevonden, zodat de herstelknop niet meer kan misbruikt worden.
Met dank aan Jogo, zijn aanvulling van de code:
Code:
UserForm1.cmdHerstel.Enabled = False
moest enkel op de juiste plaats in de code geplaatst worden (en dat was even wat denkwerk).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan