• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

serienummer opbouwen met uit meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbie45

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 feb 2020
Berichten
4
Hallo,

ik ben op zoek naar een formule de een serienummer kan genereren.
het serienummer ziet er alsvolgt uit: 2201001 waarbij 22 het jaar is, 01 de maand en 001 het volgnummer
het serienummer zou dus automatisch moeten ophogen met het volgnummer, maar ook als de maand en het jaar oploopt ook deze mee neemt.
nu zou dit dus 2207090 kunnen zijn.
ik heb het voor elkaar gekregen om de "22" weer te geven en de "01" via tekst.samenvoegen..maar nu moet het volgnummer er ook achter, welke oplopend is.
dit zo mogelijk kunnen door ze zoeken met MAX... en dan +1 maar nu nog in combinatie met de 2 voorgaande variabelen.

wie kan me hier mee helpen?
alvast bedankt

Groet, Rob
 
Laat je huidige formule(s) een zien 8n een bestandje
 
ik heb het voor elkaar gekregen om de "22" weer te geven en de "01" via tekst.samenvoegen..
Tekst.samenvoegen kan simpeler met =TEKST(VANDAAG();"yy")&TEKST(VANDAAG();"mm"). Maar afgezien daarvan: wat heb je aan een formule als je nu al weet dat volgende maand het maandgetal anders is? En dat dus al je oude nummers daarmee ook veranderen? Ik neem aan dat je de nummers niet als formule wilt, maar als vaste waarde?
 
Probleem is ook dat formule met VANDAAG erin volgende maand andere serienummers oplevert. Ik neem aan dat je ze ook vast wilt leggen.

Dit wordt waarschijnlijk VBA. Plaats eens een voorbeeldje.
 
serienummer opbouwen uit meerder criteria

Beste Rob,

Je vraag staat al een tijdje in het forum, misschien ben je er al uit.
Maar ik kon het toch niet laten om een mogelijke oplossing te vinden.
Welnu, in het bijgevoegde excelsheet heb ik met de functie tekst.samenvoegen iets kunnen maken.
Hopelijk is dit wat je zoekt / zocht.
Als je al voorzien bent is het okk wel leuk voor andere lezers.
In ieder geval wens ik je succes met je project.

Met vriendelijke groet,

Ewoud
 

Bijlagen

  • van Datum NU naar SRno.xlsx
    22,5 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
hallo allemaal,

sorry voor mijn late reactie, met bovenstaande tips / ideeën ben ik er toch uit gekomen. het is een combinatie geworden van meerdere ideeën, zoals onder andere boven genoemd.

eigenlijk was ik zelf al op goede weg.. moest alleen een kolom toevoegen aan mijn 'database-je"

wat heb ik gedaan ik heb een database waarin de serienummers opgeslagen worden. 2207099 (jaar,maand, volgnummer). aan dit serienummer worden meerdere kolommen toegevoegd met data, dit betreft meerdere serienummers, vermogen, spanning , bouwjaar etc.. allemaal gegevens welke op een serienummer plaat moeten komen. Gegeven is jaartal. dat was gelukt om deze verkort weer te geven. en maand. deze kon ik ook weergeven. de serienummers worden middels een macro knop indien alles ingevuld is opgeslagen in een apart tab-blad wat de database is. hij telt geeft hierbij aan welke serienummer als laatste gebruikt is (functie MAX) en dan +1 maar bij het overgaan naar een nieuwe maand gaat dit wel eens mis. vandaar de vraag. nu heb ik een aparte kolom toegevoegd met de laatste 3 digits, maar dit werkte niet goed. simpel omdat excel niet met getallen overweg kan die bestaat uit "001, 002 etc.) deze kan je aanpassen via eigenschappen maar dan komen er 3 nullen voor te staan. op zich geen probleem, maar bij het samenvoegen gaat dit alsnog mis. nu besloten om het standaard met 1 digit te doen en dit werkt naar behoren. samen met dezelfde functie (Max)+1 wordt de hoogste waarde bepaalt, 1 hierbij opgeteld en deze weer terug gelezen in het invulscherm. dit wordt nu in het "invulscherm" samen gevoegd met het jaar en maand getal en geeft nu het nieuwe serienummer weer. Helaas kan ik dit bestand niet delen omdat hier bedrijfsgevoelige informatie in staat.

iedereen bedankt voor de suggesties en ideeën.
 
VOORBEELD bestand s.v.p. (Excel).

er is wel het e.e.a. mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan