SIM hijack bestaat al meer dan een jaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

route99

Meubilair
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
7.876
Besturingssysteem
Windows & Linux
Kwam het toevallig tegen.
Wist dat het kon, maar verder nog nooit iemand gesproken of er over gelezen die het overkwam.
Jullie wel?

https://www.plusonline.nl/veilig-online/sim-swapping-wat-is-het

Zeer uitgebreid (gebruik eventueel Google translate).
https://medium.com/mycrypto/what-to-do-when-sim-swapping-happens-to-you-1367f296ef4d
The SIM Swapping Bible: What To Do When SIM-Swapping Happens To You

How to protect yourself from a SIM hijack, deal with an attack as it happens, and recover afterwards.


T-Mobiel heeft al eea verbeterd.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artik...beveiliging-tweestapsverificatie-aangescherpt
 
HA HA HA,
De S(L)IM(sten) afgeven kan je goed. Je moet het eens proberen nietwaar. :d:d:d
 
Tis wel creatief van degene die er ooit mee gestart is..... erg vervelend is dat je op het proces v/d SIM hijack geen invloed lijkt te hebben, behalve je 06 nr niet overal laten slingeren.....
Ik ga nog wel die link met tips uitdiepen of daar wat extra veiligheid tav mail accounts etc mogelijk is.
 
Dus een dualsim telefoon kopen en een 2e simkaart. Vervolgens de 2e sim gebruiken voor 2FA en bankzaken.
 
Theoretisch zouden ze die 2e sim ook kunnen kapen.
Voor beiden sims geldt iig dat ze aardig wat onderzoek moeten doen om de vragen bij je telefoonprovider te kunnen beantwoorden om dat kaap proces met succes te laten slagen

Waar ik me ook zorgen over maak en je leest er steeds meer over: De integriteit/omkoopbaarheid van personeel van oa banken die op de achtergrond bewust of soms onbewust gelekt heeft over bepaalde zaken.

Ik heb zelf bank en telefoon gescheiden gehouden er is een extra scanner met mijn niet opgeschreven lange wachtwoord nodig om een fysieke bevestiging te doen van mijn transacties.

Maar de potentiële daders worden steeds creatiever. En ze faken (via spoofing) alles wat maar mogelijk is......
De enige rem die er is ben je zelf.... Als de telefoon spoofing slachtoffers niet alleen naar het gespoofte nummer op hun mobiel gekeken hadden, een nummer dat op zich klopte maar gespooft was, maar direct de bank (met hun noodnummer) gebeld hadden, waren ze er nooit in deze val getrapt.
Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar mag je dat van iedereen verwachten dat ze dit door hebben?
Ik vrees van niet... dus de banken moeten zorgvuldig zijn dat het aangeboden gemak dat het zo eenvoudig op je mobiel kan, beter beveiligd wordt dan dat het nu is.
Er moeten dus meer obstakels in gebouwd worden die niet via spoofing omzeild kunnen worden.
Dat is voor de gebruiker wel iets lastiger, maar biedt aan de andere kant wel veel meer veiligheid.
De verschillen in de aantallen slachtoffers tussen de diverse banken was dan ook best groot.

En alles wordt maar meer een meer (ook alleen maar) online, ik vrees dat dit het topje pas is van de ijsberg.
In corona tijd is er vast heel veel werk voor goede veiligheidsexperts et al....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan