• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Slicers vastzetten / vergrendelen naast draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik1965

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2008
Berichten
11
Ik heb een vrij uitgebreide draaitabel, met daarin opgenomen 3 slicers.
Nu loopt door de lengte van de draaitabel tijdens het scrollen naar beneden de slicers uit beeld. Eigenlijk zou ik deze slicers vergrendeld willen zien.
Dus de draaitabel scrolt wel naar beneden, de slicers dienen dan hun positie te behouden.
Diverse opties binnen de eigenschappen van de slicer geprobeerd, maar de positie wordt niet vergrendeld.

IS er een oplossing?
 
slicers moeten dus juist meescrollen/altijd zichtbaar zijn? Is Freeze panes een oplossing voor je?
(anders zul je dit wellicht middels vba-workarounds moeten maken)
 
Als je draaitabel begint in kolom A, voeg dan daarvoor een nieuwe kolom A in.
zet je slicers in deze kolom en vergrendel kolom A, door in B1 te gaan staan en te kiezen voor Beeld > Blokkeren > Titels blokkeren
 
Als je draaitabel begint in kolom A, voeg dan daarvoor een nieuwe kolom A in.
zet je slicers in deze kolom en vergrendel kolom A, door in B1 te gaan staan en te kiezen voor Beeld > Blokkeren > Titels blokkeren

Had deze optie al bedacht, loop dan eigenlijk tegen het volgende probleem aan: De hoogte van de slicers bedraagt bij een normale rijhoogte meerdere regels. Dit zou betekenen dat je rijhoogte van regel 1 gelijk moet maken aan de hoogte van de slicers. In feite schuift je draaitabel dan een heel stuk naar beneden hetgeen de overzichtelijkheid niet ten goede komt. Laat je de rijhoogte van regel 1 op de standaardhoogte staan, dan lopen de slicers ondanks de titelblokkering nog uit beeld.
 
Hoe scroll je? Met muiswiel, klikken in scrollbar of middels page-up/down toetsen?
 
Heb je een gelijkend voorbeeldbestandje? In ieder geval met de juiste namen van de slicers etc.
 
Normaal gesproken zou ik zeggen: nee, daar is geen oplossing voor. Leer je gebruikers om van Ctrl-Home gebruik te maken om de slicer weer in beeld te krijgen.
Een slicer is een shape die je kunt verplaatsen. Door gebruik te maken van Window.Visiblerange en het (oude) office CommandBars.OnUpdate Event kun je denk ik een heel eind komen. Maar fraai is anders.

Ben benieuwd waar jij aan denkt Eric.
 
@frans, mijn idee idem, scrollen met muiswiel lukt daarmee, scrollen met scrollbars niet
Evt andere methode zou middels het pictureink control kunnen
 
Voorlopig toch maar even gekozen om de slicers in de vergrendelde rij 1 te plaatsen; niet echt mooi, maar oplossing voldoet. Schijnen behoorlijk veel gebruikers dit probleem te kennen zonder dat er een werkende oplossing is. Werk aan de winkel voor microsoft dus. Allen bedankt voor uw bijdrage.
 
Het zou ook zo kunnen:
als je de slicers niet heel hoog, maar wel behoorlijk breed maakt, kun je ze boven in je scherm "bevriezen"
zie bijlage
 

Bijlagen

  • Slicervb (hs).xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 381
Ik zou Application.ontime gebruiken met een niet al te snel interval, bijv. 5 seconden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan