• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Snelcodes gebruiken of auto-correctie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

keano

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2002
Berichten
177
Ik ben bezig met een project voor werk. Dit houdt in dat ik van geprinte tabellen een flink aantal gegevens moet invoeren in een excel bestand.

Gegevens die ik invul zijn: datum - tijd - kenmerk
Data voer ik in door bijv. 15-4 te typen, dit wordt automatisch 15-4-2014, vervolgens wijzig ik dat het jaartal via ctrl+f 2014>2013. Dit werkt prima, maar als er een makkelijker manier is, dan hoor ik dat graag!

Tijdsfactoren zijn van 0,1 tot 9,99. Ik voer dan telkens ,2 etc. in en krijg dan 0,2. Hier zou ik het liefst willen dat ik 2 of 999 invoer en dat er dan automatisch 0,2 of 9,99 komt.

Kenmerken beginnen telkens met 1. en vervolgens 01 t/m 10. Dus 1.01, 1.02, ... 1.10. Als ik het rechtergedeelte met cijfers op mn toetsenbord gebruik krijg ik een komma wanneer ik punt toets. Ik heb hier via autocorrectie *101 laten wijzigen in 1.01 etc. Ook dit werk naar mijn mening omslachtig. Als het kan zou ik 01, 02, ..., 10 willen invullen, zodat er dan 1.01 etc komt.

Ik heb het over honderden van deze geprinte tabellen. Een digitaal exemplaar is niet mogelijk. Hopelijk kunnen jullie me een oplossing of tips geven om hier sneller mee te werken!

Thanks!
 
Als je nu gewoon intypt zoals jij wilt, daarna in een (tijdelijke) kolom ernaast een formule zet en het resultaat terug kopieert met Plakken Speciaal > Waarden, dan ben je toch klaar?
Of je vermenigvuldigd de kolom met een factor 0,1 via plakken speciaal > vermenigvuldigen... kan ook.
 
Laatst bewerkt:
AlexCEL bedankt!

Plakken Speciaal werkt prima! Overal eerst 0,1 invullen dmv ctrl+d en vervolgens uit een ander tijdelijke kolom kopieren en plakken+vermenigvuldigen.

Maar hoe krijg ik die kenmerken omgezet naar 1.01 etc?
 
gebruik de celopmaak dd-mm-"2013"

gebruik de celopmaak "1."0

de logica van 1 naar ,1 en 999 naar 9,99 ontgaat me.
van 1 naar ,01 en 999 naar 9,99 zie ik wel.
 
Laatst bewerkt:
Snb, beide opties werken (Y), snap niet zo goed wat jou eigenlijk ontgaat, maar dat terzijde.

Ik kan hiermee uit de voeten, bedankt!

Edit: Toch nog een vraagje, ik heb nu celopmaak: "1.0"0. Dus nu hoef ik alleen 1/9 te typen en ik krijg wat ik wil. Hoe zit dat met 1.10? Is er een manier dat ik dus 10 automatisch omzet in 1.10 en niet 1.010?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan