Snelheid WLAN blijft achter bij specs

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaboutermans

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2007
Berichten
132
Al langere tijd erger ik me aan de snelheid van mijn draadloos netwerk. Vandaag ben ik eens op onderzoek uitgegaan en naar mijn beleving zou het draadloos netwerk een stuk sneller moeten zijn. Ik heb meerdere malen via www.speedtest.net een speedtest uitgevoerd op verschillende apparaten. Bij elke test heb ik ervoor gezorgd dat er geen andere apparaten of toepassingen gebruik maakten van het internet. De router staat op circa 3 meter afstand van mijn Ipad en laptop. Het draadloze signaal wordt niet geblokkeerd door kasten, deuren of iets anders.

De tests hebben de volgende resultaten opgeleverd:
WLAN, via Laptop met 802.11b/g netwerk adapter, gemeten snelheid: 22,95 Mbps down, 8,77 Mbps up
LAN, via laptop met 802.11b/g netwerk adapter, gemeten snelheid: 89,76 Mbps down, 8,73 Mbps up
WLAN, via Ipad Mini Retina met 802.11n netwerk adapter, gemeten snelheid: 17,69 Mbps down, 8,46 Mbps up
LAN, via PC met Atheros AR8161/8165 netwerk adapter, gemeten snelheid: 90,18 Mbps down, 8,72 Mbps up

De router is een Belkin F6D4230-4 802.11n en we hebben een Ziggo abonnement van maximaal 90 Mbps down en 9 Mbps Up.

Wat ik vreemd vind is het zeer grote snelheidsverschil tussen de LAN en WLAN ondanks dat het signaal afkomstig is van één en dezelfde router. Naar mijn weten zou ik draadloos via mijn laptop circa 54 Mbps down en via mijn Ipad circa 90 Mbps down moeten kunnen halen.

Kan iemand mij vertellen hoe het grote verschil in snelheid tussen de LAN en WLAN kan worden veroorzaakt? En welke mogelijkheden zijn er om de snelheid van het draadloos signaal te verhogen?
 
Hoi
met wlan bedoel je draadloos.
test eens met speedtest.net dan krijg je net zoiets als hier onder staat.
Dat is mijn draadloze verbinding van ziggo.
zijn er pas geleden werkzaamheden aan jullie netwerk geweest uitgevoerd door ziggo?
 
Laatst bewerkt:
Even uiteenzetten:
- bedraad behaal je vrijwel de snelheid waarvoor je betaald, dus daar lijkt mij niets aan de hand
- Je hebt een laptop met slechts Wifi G, dus de theoretische maximale snelheid is 54Mbps
- Je router is draft (2.0) N met een maximale draadloze snelheid van 150Mbps
- Ipad is het nieuwste van het stel en heeft wat dat betreft ook de meest snelle draadloze technologie aan boord

Wat de laptop betreft: je haalt gewoon de snelheid corresponderend met een Wifi G netwerkkaart. Je hebt altijd verlies met een draadloos netwerk, wat in de praktijk vaak neerkomt op dat je ongeveer de helft van de opgegeven maximale snelheid realistisch haalbaar is.
Je ipad zou wel theoretisch hoger moeten kunnen, maar ik vraag mij heel erg af hier hoe de router is ingesteld. Bedenk wel dat je router maar de helft van de bandbreedte van Wifi N benut, dus je ipad kan ook maar de helft oppikken (helft van 300Mbps, dus die opgegeven 150Mbps van je router). Naar mijn idee is hier de router (danwel de instellingen van de router) de schuldige.
 
Hoi,

En volgens mij is je snelheid verhoogd naar 120/12 Mpps zou even je router resetten . lees hier maar eens

Edit dit even tussendoor:thumb:
 
Laatst bewerkt:
@K1pje

Ik wist niet dat het snelheidsverlies door draadloos zo hoog kon zijn dat ik helft kwijt zou raken. Maar dan begrijp ik goed waarom het internet op mijn laptop zo langzaam is. Denk dat het dan toch tijd wordt Betsy een keer te vervangen.

Ik ben nog even aan het zoeken geweest en ik kwam er achter dat de 64WEP beveiliging er voor zorgde dat het draadloos internet flink werd afgeremt. Ik heb dit inmiddels gewijzigd naar WPA2/Personal, over een aantal tests met mijn Ipad haal ik een gemiddelde van 35Mbps down en 12Mbps up. Toch een verdubbeling van de snelheid.

Ik heb ook begrepen dat een router langzamer wordt als hij zowel een 802.11n als een 802.11b en 802.11g signaal moet uitzenden. Klopt dat? Ik heb namelijk nog een 802.11g router liggen die ik dan specifiek voor mijn laptop kan gebruiken waarna ik de huidige router enkel 802.11n uit kan laten zenden. Zou dit extra snelheid opleveren? Er zijn nog voldoende kanalen vrij dus dat zou geen problemen op moeten leveren.

@Modag
Heb alle routers gereset evenals de modem, maar helaas nog geen resultaat. De TV is al wel geregeld.
 
Ben er inmiddels achter dat Ziggo de snelheid inmiddels wel degelijk heeft verhoogt. Helaas kunnen de huidige routers via de kabel slechts 100Mbps aan. Dat wordt dus toch de routers vervangen voor nieuwere modelletjes.

Iedereen brdankt voor de hulp.
 
Controleer ook gelijk of je kabels de hogere snelheid ook wel aan kunnen: CAT5 kabels kunnen slechts 100MBps aan, CAT5E en CAT6 zijn wel geschikt voor 1000Mbps.
 
Oke, bedankt voor de tip. Ik zal alle kabels die niet in de muur zitten even checken en wanneer nodig vervangen. In de muur liggen geen aparte internetkabels maar wordt er gebruik gemaakt van de stroomkabels. In tegenstelling tot homeplugs is alles met de bouw (2010) volledig weg gewerkt. Ik kan dus de utp kabels direct in een aansluiting in de muur stoppen en hoef geen kastje in mijn stopcontact te steken. Ik heb echter geen idee wat de maximum snelheid van dit systeem is. Is er een manier om dat te achterhalen? Bijv doormiddel van een speedtest voor interne netwerken?
 
Is er een manier om dat te achterhalen? Bijv doormiddel van een speedtest voor interne netwerken?

Deze kabels kommen ergens centraal in 1 ruimte bijkleur.
Kijk daar wat er op de kabel gedrukt staat.
Dan weet je welke kabel er gebruikt is.
 
Ik ben nog op speurtocht geweest en ben voorlopig geslaagd.

Eerder had ik al mijn pc direct aangesloten op de poort waar normaal gesproken mijn router op is aangesloten. Dat had echter geen effect op de internet snelheid. Mijn conclusie was dat ook de router direct achter de modem (ander model dan op mijn kamer) slechts 100Mbps aankon. Ik kon eerder echter de specs van de desbetreffende router niet vinden. Na gisterenavond opnieuw google te raadplegen is het me gelukt de specs te vinden. Daaruit bleek dat de router direct achter de modem wel degelijk geschikt was voor een 1000Mbps netwerk. Toen schoot me te binnen dat er in de meterkast ook nog een behoorlijk oude switch hangt. Deze kan slechts 100Mbps aan en het signaal naar mijn kamer loopt via de switch.

Door een nog vrije poort van de router in de meterkast te verbinden met de 2e poort op mijn kamer heb ik mijn PC zonder tussenkomst van een 100Mbps router aangesloten. Dit had het gewenste resultaat. Bij de eerste tests, terwijl ook andere van het netwerk gebruik maakten, haal ik down een snelheid van circa 108Mbps. Hiermee ben ik zeer tevreden, de router op mijn kamer ga ik nog wel vervangen maar dat heeft nu wat minder haast.

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp! Ik heb dankzij jullie weer veel geleerd en een bevredigend resultaat behaald!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan