• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som.als <> 0 in matrixformule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sickofitall

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2008
Berichten
375
Hallo

ik denk dat mijn vraag mbv een matrixformule op te lossen is maar daar ken ik niets van...

Zie bijlage.
in cel J11 wil ik het resultaat van de formule die je nu ziet. Om zo deze formule naar onder te kopiëren
Het resultaat is dus een percentage (een breuk).
Als teller van de breuk wil ik altijd de waarde van kolom I.
De noemer van de breuk is een probleem. De onderverdeling van het eindtotaal (van kolom I) is te vinden in kolom E tot en met H. Enkel E11 en F11 zijn hier ingevuld dus als noemer heb ik enkel E2+F2 nodig.
Als ook kolom G een waarde groter dan nul had, zou de noemer E2+F2+G2 geweest zijn.
Als kolom E t.e.m. H was ingevuld (dus niet gelijk aan nul); dan zou de noemer in de formule gelijk zijn aan E2+F2+G2+H2.

Het is bvb ook mogelijk dat enkel kolom H is ingevuld, dan heb ik als noemer enkel cel H3 nodig.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk uitgelegd. Als het niet duidelijk is, stel dan maar vragen waar het niet duidelijk is.
 

Bijlagen

  • somals.jpg
    somals.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 86
Met een "gewone" formule (eigenlijk ook een matrix maar hoef je niet als zodanig te bevestigen):
Code:
=I11/SOMPRODUCT((E11:H11>0)*E2:H2)
of met de matrix formule:
Code:
=I11/SOM(ALS(E11:H11>0;E2:H2))

Edit: Zelf ff $ plaatsen waar nodig om door te trekken naar beneden.:)
 
Laatst bewerkt:
die somproduct formules blijven mij toch verbazen :rolleyes:

Daar snap ik toch nog niet veel van MAAR...

uw formule werkt perfect!!

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan