• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOMALS formule.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuin047

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2002
Berichten
444
Nooit te oud om te leren. Er zit meer achter de horizon.
Zag toevallig de formule somals in een nieuwsbrief. Dus aan de slag ermee. Maar...

Ik heb per maand 5 weektabellen van 4 creditkaarten (ivm de vijfde week per kwartaal)
Dan lopen het eind en het begin ook nog in elkaar over. Dus de laatste dagen kunnen in de volgende maand staan of/en de eerste dagen in de vorige maand.
Om nu de totalen van creditkaarten per dag te krijgen dacht ik aan de formule somals.
Maar de in formule somals kun je niet meerdere kolommen bijelkaar laten optellen.
Dus moet ik voor iedere kolom de somals gebruiken en dat voor de vijf weken per maand en dan ook nog de laatste twee weken van de vorige maand en de eerste week van de volgende maand.
Dat wordt dus een opeensomming van 32 somals formules. En dat voor iedere dag in de maand. Dan krijg je dus 365 keer een formule met 32 geneste somals formules.

Is er nog een andere methode te bedenken?
De maandbestanden zijn per maand gemaakt. Het kasboek per jaar met verwijzing naar de afzonderlijke maanden.
 
Heb je hier een voorbeeldbestandje van? SOMPRODUCT() of SOMMEN.ALS() zal het waarschijnlijk oplossen.
 
De bestanden zijn vrij groot dus daarom maar een afbeelding. Afb. 1 geeft een bestand van de eerste week waarop de creditkaarten op datum worden ingevoerd. De datum links en dan de verschillende soorten cc in de volgende kolommen. Per rij 1 datum en een cc in de goede kolom.
De tweede afbeelding is het kasboek.
Per dag dus een optelling van de cc in de maandstaat die wordt vergeleken met de datum in de datum kolom van het kasboek.
Ik ga m ook nog effe in een exel bestandje zetten.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 50
  • 2.jpg
    2.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 46
excel bestand erbij

Het gaat dus om de formules in kolom Z .
Nu beslaat hij maar 4 kolommen van de vier creditcards over een week.
Maar die formule moet ik dus uitbreiden over alle 5 weken van de maand plus de laatste 2 weken van de vorige maand en de eerste week van de volgende maand.
Dan krijg je dus over 8 weken 4 kolommen is 32 "SOM.ALS" formules per datum.
Dat wordt veel.
(Excel2007)
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Met een macro om de kolommen in een tabelvorm te zetten.

Daarna met een draaitabel.

Zie het bijgevoegde bestandje.
 

Bijlagen

  • (oeldere) kuin047.xlsm
    95,8 KB · Weergaven: 41
Je kan ook de 4 SUMIF formules samenvatten tot 1 SUMIF, zie kolom AA.
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    17,8 KB · Weergaven: 38
Met macro's ben ik helemaal niet goed.
De formule van WHER kan ik wat meer mee. I.p.v. alle formules in een cel te proppen ga ik nu eerst de dagtotalen op de maandstaat zetten. En dan die totalen in het kasboek verwerken.
Ik ga ermee aan de slag, bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
De macro is ook niet nodig, als je de inrichting van je bestand aanpast aan mijn indeling.

Met die inrichting is het veel eenvoudiger om data te analyseren.
 
Ja maar dan moet ik alles in een kolom zetten. Dat houdt in per dag ruimte voor 4 keer 30 creditkaarten over 31 dagen is dan 3720 rijen. Dat wordt een beetje lastig invullen. En dan komen er ook nog klantenkaarten rit op rekening met en zonder korting bij. Maar bedankt voor het meedenken. Prettig weekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan