• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somformule doorkopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrtn82

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2016
Berichten
6
Hallo,

Ik ben bezig met een bestand waar meerdere jaren data in staat. Ik wil de data van de losse dagen samenvatten in een week en deze formule doorkopiëren. Dit krijg ik echter niet voor elkaar.
Als voorbeeld heb ik een bestandje bijgevoegd. Weet iemand hoe ik deze formule kan doorkopiëren zodat ik dit niet handmatig hoef aan te passen?

Groeten,
Maarten
 

Bijlagen

  • somformule.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 20
Deze voor A5 kun je doortrekken naar rechts
Code:
=SOM(VERSCHUIVING($A$2:$G$2;;7*(KOLOM()-1)))
 
Top, dat werkt super in het voorbeeld! Hoe zou de forumule werken als de eerste waarde niet op A2 staat maar begint op D4? In het werkelijke document begint daar de data namelijk en als ik het bereik aanpas klopt de uitkomst van de som niet meer. Ik snap de formule niet zo goed dus ik weet niet waar ik daar dan mis ga...
 
VERSCHUIVING doet wat de naam al zegt, het schuift een bereik (bijvoorbeeld A2:G2) net zoveel rijen en kolommen op als je ingeeft.

Je wilt elk cel verder dat het bereik 0 rijen en 7 kolommen opschuift (1 week).
- Rijen hoeven niet op te schuiven. Je ziet dus niets tussen de 2 puntkomma's staan.
- Het stukje 7*(KOLOM()-1) zorgt ervoor dat elke cel verder de waarde toeneemt met 7. KOLOM staat erin zodat je formule kunt doortrekken. KOLOM(A1)=1, KOLOM(B1)=2; KOLOM(C1)=3, etc...

Dus als de waarde niet op A2 begint, maar op D4 wordt de formule (afhankelijk van waar je de totalen wilt laten optellen, hier aangenomen in D8).
Code:
=SOM(VERSCHUIVING($D$4:$J$4;;7*(KOLOM()[COLOR="#FF0000"]-KOLOM($D$8)[/COLOR])))

De "-KOLOM($D$8)" (of minder flexibel: "-4") zorgt ervoor dat de reeks begint bij 0...
Code:
D8:   7*(KOLOM(D8)-KOLOM($D$8)) = 7*(4-4) = 0
E8:   7*(KOLOM(E8)-KOLOM($D$8)) = 7*(5-4) = 7
F8:   7*(KOLOM(F8)-KOLOM($D$8)) = 7*(6-4) = 14
etc.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan