• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommering uit unieke waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartSmit

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2013
Berichten
11
Hallo,

Ik zit met een vraag. Ik ben al een tijd lang aan het knoeien in excel om dit voor elkaar te krijgen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een voorbeeld bestand gemaakt om het wat makkelijker te maken.
Graag zou ik per gebied de totale afstand van de fietsroutes en de totale lengte van de looproutes berekenen in een tweede tabblad.
Wanneer ik het probeer zit ik met het probleem dat alle waarden per ROUTE_NR gesommeerd worden. Hierdoor kom ik uit op een te hoog getal.
Op één of andere manier zou er per gebied, per route_type een som gemaakt moeten worden van de afstand van de routenummers (maar van elk route nummer dus maar één keer).

Als iemand me hier mee zou kunnen helpen, graag.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 22
Dat kan bijvoorbeeld met de functie SOMMEN.ALS:
Code:
=SOMMEN.ALS(DATA!D$2:D$37;DATA!A$2:A$37;A2;DATA!C$2:C$37;B2;DATA!E$2:E$37;1)
 
Of probeer het eens met een draaitabel op te lossen
 
Heel erg bedankt beide!
Ik zit nu nog met 1 probleempje. In het voorbeeld heb ik bij Routepunten nummers gebruikt.
Een beetje een slecht voorbeeld blijkt nu. In het bestand waarin ik werk zijn er ipv nummers klasses gebruikt.
Zoals "0+", ">0+-15" en "16-35". Is het nog te begrijpen? ;-)
Zou je dit ook op één of andere manier in een criterium kunnen stoppen?

Nogmaals dank
 
Om het in een voorbeeld bestandje te laten zien heb ik de vorige even aangepast zodat hij beter klopt in verglijking tot mijn werkbestand.
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 22
Ja, dat is inderdaad een ander verhaal. Dan kom je met de functie SOMMEN.ALS niet weg. In denk dat het moet lukken met de volgende matrix-formule (ingeven met CTRL+SHIFT+ENTER):
Code:
=SOM(ALS(DATA!A$2:A$37=A2;ALS(DATA!C$2:C$37=B2;ALS(DATA!B$2:B$37<>DATA!B$3:B$38;DATA!D$2:D$37))))
 
Zou je dit ook op één of andere manier in een criterium kunnen stoppen?

Geen probleem, met zoals ik al eerder voorstelde, voor een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Route_draaitabel.xlsx
    16,1 KB · Weergaven: 23
Een draaitabel is inderdaad een prima oplossing, maar ter voorkoming van dubbeltellingen ontkom je daarbij m.i. niet aan een eenvoudige hulpkolom. Zonder hulpkolom zou het met matrixformules kunnen en met hulpkolom met een draaitabel of gewone formules. Ik heb al deze drie opties even in de bijlage gezet.
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.xlsx
    21,8 KB · Weergaven: 28
Top heel erg bedankt. Alle drie de manieren werken.
Omdat ik er later nog verder mee moet rekenen vind ik het wat makkelijker om het in een tabel te hebben ipv een draaitabel.
Maar dit is voornamelijk omdat ik niet zo ervaren ben met draaitabellen.

Ik kan nu in ieder geval weer verder. Top
 
Wat ik graag nog zou willen weten is wat het volgende stukje in de formule doet: DATA!B$2:B$37<>DATA!B$3:B$38
Ik probeer alles een beetje te ontcijferen om het een beetje te begrijpen, maar hier kwam ik nog niet achter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan