• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Specifiek getal zoeken op specifieke datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

trading

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2023
Berichten
12
Ik ben hopeloos op zoek naar hoe ik een specifiek getal (of de dichtstbijzijnde waarde van een getal) kan terugvinden in mijn tabel.
Ik ben op zoek naar het getal in de rood omcirkelde cel op datum van de blauw omcirkelde cel.

De uitkomst zou moeten zijn wat er in het oranje is gemarkeerd.
Ik heb al talloze functies geprobeerd maar geen die lijkt te werken..

Het getal dat gezocht wordt (in dit geval 139.15) moet gezocht worden op datum 20 mei 2023.
De zoek area is vanaf 20 mei 20:00 tot 20 mei 23:45 & het getal (139.15) moet niet identiek zijn, maar dicht ertegen (het getal dat dus iets lager uitkomt, in dit geval 137,87).

Het getal in oranje gemarkeerd is een manuele berekening, deze klopt dus.
Kan iemand mij een formule geven om het resultaat van in de oranje cel te verkrijgen?

Ephemerides Larissa 15min.xlsx - Google Sheets
 

Bijlagen

  • Ephemerides Larissa 15min.xlsx
    664,8 KB · Weergaven: 33
In O 365 gewoon invoeren met Enter, maar in andere versies afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
Code:
=INDEX(L2:L11134;VERGELIJKEN(N29&O25;INTEGER(A2:A11134)&L2:L11134))
 
WAUW dankjewel! :love::love:
Is er nu ook een manier om van deze uitkomst de exacte datum + tijd te bekomen?
 
Code:
=INDEX([COLOR=#ff0000][SIZE=3]A[/SIZE][/COLOR]2:[COLOR=#ff0000][SIZE=3]A[/SIZE][/COLOR]11134;VERGELIJKEN(N29&O25;INTEGER(A2:A11134)&L2:L11134))

Aangepaste opmaak: d mmm jjjj u:mm
 
Hey Harry,

Dit heeft mij echt al zoveel vooruit geholpen. Ik ben nu daarnet wel op een foutje terecht gekomen.

Als je in bijgevoegd bestand kijkt, zie je dat de datum van resultaat 6 juni zou moeten zijn, en het getal van de cel "som > 360 -360" (in dit geval 116.87)
Met de hele berekening geeft mij het resultaat op 5 juni met een heel andere ascendant..

De rest van de formule werkt uitstekend, maar ik begrijp hier niet zo goed wat er fout loopt..

Zou je mij nogmaals kunnen helpen aub?

Ephemerides Larissa 15min.xlsx - Google Sheets

Mvg, Larissa
 
Hallo Larissa,

Probeer deze eens.
Code:
=INDEX(A2:A11134;AGGREGAAT(14;4;ALS((INTEGER(A2:A11134)=N29)*(L2:L11134<=O25);RIJ(A1:A11133);"");1))
 
In O22:

PHP:
=MOD(N22;360)
 
Hey Harry,

Blijkbaar werkt de "aggregaat" functie niet in google sheets..
Ik heb geprobeerd alle data over te zetten in Excel maar dat gaat ook niet :(
Ik ben er al enkele dagen mijn hoofd over aan het breken
 
Geen idee of matrixformules werken.

Code:
=INDEX(A2:A11134;GROOTSTE(ALS((INTEGER(A2:A11134)=N29)*(L2:L11134<=O25);RIJ(A1:A11133);"");1))
 
De formule werkt wel, maar ook niet 100% zoals het zou moeten, spijtig genoeg.. Het is ook nogal moeilijk om alles uit te leggen natuurlijk.
Indien je me toch nog verder zou willen helpen mag je me altijd een berichtje sturen.
Zo niet, dan begrijp ik dat volkomen en wil ik je toch bedanken voor alle moeite die je hebt gedaan. :)
 
Misschien wil je nog aangeven met welke gegevens het fout gaat.
Ik wijzig de cellen N3 en N6 en krijg bij de laatste formule naar mijn idee het juiste resultaat.
 
Wel, als je de datum op 27 juni 21:30 zet en de prijs op 1916.72, dan zou het resultaat moeten uitkomen op 3 juli 2:15 met een ascedant van 48,91.
Bij de manuele berekening gaan we dus inderdaad op zoek naar 2 juli (omdat we bij 27 juni 5 dagen bij optellen) met de dichtbijzijde ascedant van de originele datum. Dit komt uit op 2 juli 21:00 met ascedant 289.86.
Vervolgens tellen we de uitkomst van "kommagetal*360" op bij de originele ascedant. Omdat de uitkomst (409,38) hoger is dan 360, trekken we 360 af van dit getal. Dan verkrijgen we 49,38.
Om dan de correcte gegevens te verkrijgen, beginnen we eigenlijk te kijken vanaf 2 juli 21:00 met ascedant 289.86, en vandaar uit scrollen we naar beneden (dus verder in de tijd), en gaan we op zoek naar de ascedant die het dichtst aansluit bij 49.38.
In mijn manuele berekening kom ik dan uit op 3 juli 2:15 met ascedant 48.91.

Indedaad, bij de meeste berekeningen die ik heb uitgevoerd klopt het resultaat perfect! Ik denk doordat het resultaat in dezelfde dag ligt als de dag van de berekeningen. Bij dit voorbeeld moet er dag verder gezocht worden, misschien daarmee?
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid heeft gebracht in hoe de formule moet opgesteld worden...

Alvast bedankt x100
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan